نگاه سوم- اختتامیه ششمین دوره کتاب سال شهید غنی‌پور پنج‌شنبه شب با معرفی برگزیدگان برگزار شد. این دوره در چهار رشته «داستان و رمان نوجوانان»، «داستان و رمان دفاع مقدس»،‌ «زندگینامه داستانی دفاع مقدس»، «داستان و رمان بزرگسال» داوری شد. صفارهرندی در این مراسم طی سخنانی گفت: جایزه شهید غنی‌پور مایه پیوند و تجمع نویسندگان است. کسانی که اینجا گرد آمده‌اند به یاد غنی‌پور آمده‌اند. آنها رستگار شدند تا به ما هم راه رستگار شدن را نشان دهند. اگر دل‌های ما با راه‌ آنها همراه باشد خدا ما را نیز در مسیر شهادت قرار می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در قیاس با انقلاب اسلامی رمز توفیق را در حوزه فرهنگ نیافته‌ایم، ادامه داد: با اقداماتی از این قبیل که به صورت جوششی و از دل مردم انجام می‌شود می‌توان مدلی قابل تسری برای کانون‌های مذهبی یافت. آنان که می‌خواهند استراتژی فرهنگی برای دولت تبیین کنند باید به این راه وارد شوند و مساجد را به سان محوری برای تلاش‌هایی از این دست نگاه کنند.

وی در پایان گفت: مسجد معبری به سوی دانایی و الفت و معنادارکردن زندگی است و آرزو می‌کنیم با تبلیغ و ترویج این نوع نگاه در آینده شاهد رونق فرهنگ خودمبتنی بر این اصل باشیم.

در این مراسم امیرحسین فردی به عنوان دبیر جایزه شهید غنی‌پور گزارشی از روند برگزاری این جایزه ارائه کرد. سپس جایزه برگزیدگان ششمین دوره کتاب سال شهید غنی‌پور اهدا شد.

در بخش ادبیات داستانی بخش نوجوان بعد از بررسی ۴۳ اثر، از میان کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی «پاییز در قطار» نوشته محمدکاظم مزینانی به عنوان کتاب برتر شناخته شد.

آثار شکوه قاسم نیا، محمدعلی آزادی خواه، سهیلا علوی‌زاده و محمدرضا یوسفی از دیگر راه‌یافتگان به بخش نهایی بخش نوجوان جایزه غنی‌پور بودند.

اما هیات داوران بخش ادبیات بزرگسال ضمن انتقاد از تلخ اندیشی و سیاه‌انگاری در داستان‌ها و تاکید بر لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های معنا آفرین فرهنگ اسلامی و ایرانی در گریز از پوچ انگاری‌های رایج، جایزه اول را به رمان «اندکی سایه» احمد بیگدلی اهدا کرد. رقبای بیگدلی در این بخش راضیه تجار، هادی حکیمیان، سعید تشکری، سارا عرفانی و فرهاد کشوری بودند.

داوران بخش دفاع مقدس، آثار این عرصه را واجد تنوع موضوعی و رشد کمی اما فاقد رشد کیفی مناسب دانستند. آنان با این حال کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده را شایسته دریافت جایزه نخست اعلام کردند. در این بخش کتاب‌های «وقتی جنگ تمام شود» (ساسان ناطق) «سه دختر گل فروش» (مجید قیصری) و « خاک من کجاست» (جلیل امجدی) هم حضور داشتند.

جایزه شهید غنی‌پور در بخش زندگینامه داستانی به «شراره‌های آفتاب» نوشته جلیل احمدی تعلق گرفت.