سقوط بزرگ یا توفان در فنجان چای؟

دنیای اقتصاد- سقوط ۹درصدی روز سه‌شنبه بورس شانگهای در حالی بزرگ‌ترین سقوط شرق آسیا را رقم زد که این سقوط بزرگ‌ترین کاهش ارزش این بورس‌ها پس از بحران مالی سال ۱۹۹۷ تاکنون بوده است.

هر چند این بورس دیروز بخشی از این کاهش ارزش را جبران کرد و توانست ۴درصد از ارزش خود را بازیابد اما تبعات و تحلیل‌های پیرامون این سقوط دیروز همچنان در صدر اخبار اقتصاد جهانی قرار داشت.

سقوط بورس شانگهای به سرعت زمینه سقوط دیگر بورس‌های بین‌المللی همچون وال‌استریت و توکیو را فراهم کرد. تحلیلگران سقوط روز سه‌شنبه بورس شانگهای را در درجه اول ناشی از وجود ابهام در بازار سهام این کشور دانسته‌‌اند. به دنبال انتشار گزارش رشد اقتصادی چین که پیش‌بینی می‌شود در ربع اول سال میلادی بیش از ۵/۱۰درصد باشد این شایعه در بازار سهام چین منتشر شد که دولت قصد دارد با وضع قوانین جدید میزان تقاضا را به منظور جلوگیری از رشد بیش از حد بازار سهام محدود کند. عدم شفافیت در این مورد که به دنبال عدم موضع‌گیری صریح دولت چین در مقابل این خبر ایجاد شد به اعتقاد برخی تحلیلگران زمینه بی‌اعتمادی سهامداران را به این بورس ایجاد کرد.ون جیابائو، نخست‌وزیر چین دیروز با بیان اینکه دولت تصمیمی به زیان سهامداران نخواهد گرفت سعی در برگرداندن آرامش به بازار سهام این کشور کرد.وی اعلام کرد دولت تمامی تلاش خود را در ایجاد امنیت و پایداری در بازارهای مالی این کشور به کار خواهد گرفت.

اگرچه این اتفاق باعث ایجاد بزرگ‌ترین سقوط در بازارهای مالی آمریکا پس از یازده سپتامبر شد اما تحلیلگران وال‌استریت آن را چندان مهم ارزیابی نکردند و عقیده دارند دامنه آن به آینده کشیده نخواهد شد.بن‌رو گاف، یک تحلیلگر بازار مالی ، اتفاقی که روز سه‌شنبه در چین رخ داد را به توفان در فنجان چای تشبیه می‌کند که نشانه بی‌اهمیت بودن آن است.به نظر می‌رسد نظر این تحلیلگر چندان هم دور از واقعیت نباشد چرا که بورس وال استریت نیز دیروز نشانه‌های احیای مجدد را از خود بروز داد و بروکرهای آمریکایی نیز تحت‌تاثیر اخبار خوش اقتصادی ، روز سه‌شنبه را به دست فراموشی سپردند. تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد میزان رشد اقتصادی ایالات متحده در ربع اول امسال به ۵/۳درصد برسد که بالاترین حد در یکسال اخیر است. آخرین بار در ربع اول سال ۲۰۰۶ بود که ایالات متحده رشد اقتصادی ۶/۵درصدی را تجربه کرد. انتشار این خبر باعث رونق گرفتن وال‌استریت در روز چهارشنبه شد. شاخص داوجونز که روز سه‌شنبه ۲۹/۳درصد از ارزش خود را از دست داده بود دیروز ۸/۰ تا یک‌درصد این کاهش را جبران کرد.

صفحه دنیا را هم بخوانید