نگاه سوم - خانه موزه دکتر علی شریعتی با حضور جمعی از هنرمندان و نزدیکان دکتر علی شریعتی روز دوشنبه افتتاح شد. خانه موزه دکتر شریعتی با هدف حفظ آثار این اندیشمند مبارز و قدردانی از مفاخر شهر تهران به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور هنرمندان و خانواده دکتر برگزار شد محمد مهدی عسگرپور معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به میهمانان گزارشی از شکل‌گیری خانه موزه شریعتی را ارائه داد و گفت: دکتر علی شریعتی یکی از بزرگ‌ترین مردان تاریخ معاصر ایران است که انقلابات فکری عمیقی را در میان اقشار گوناگون پدید آورد و امروز ما وظیفه داریم در جایگاه خود قدردان زحمات این اندیشمند باشیم.

وی ادامه داد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زمینه ایجاد سوءتفاهمات در آن زیاد است و امروز افتتاحیه این خانه موزه به عنوان یک رویداد فرهنگی هنری باید تلقی شود نه آن که در کنار دیگر رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور ارزش معنوی آن دچار نقص و یا سوءتفاهم قرار گیرد. چرا که رشد فرهنگ با ابزار هنر یکی از اهداف ما بوده است. عسگرپور وظیفه شهرداری را در رشد فرهنگی شهروندان بسیار حساس دانست و گفت: شهر تهران در پل، برج میلاد،‌ آسفالت خلاصه نمی‌شود شهر تهران گنجینه‌ای است از مفاخر ارزشمند که معرفی درست این مفاخر تزریق رشد فرهنگی است در میان نسل جوان که به نظر می‌رسد چندی است دچار سردرگمی شده‌اند.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: هنگامی که برای یک شهر شهرداری و سیستم ساماندهی انتخاب می‌شود باید شهروندان آن شهر با مدیریت این سیستم احساس کنند در شهری فرهنگی زندگی می‌کنند که دارای مفاخر ارزشمندی است که جامعه در هر زمانی قدردان و نگاهدار آثار آنها است. افتتاحیه خانه موزه دکتر شریعتی و در آینده با افتتاح خانه موزه‌های دیگر مانند خانه موزه شهید مطهری، خانه موزه شهید نواب صفوی و ادامه این حرکت‌ها می‌توانیم متوقع باشیم که نسل جوان ما احساس کند که با ایجاد افتخار و هویت بخشیدن به افکار خود جامعه نیز او را می‌بیند و قدردان فعالیت‌های او است.

عسگرپور یکی دیگر از اهداف ایجاد خانه موزه شریعتی را تلاش برای ایجاد مرکزی دانست که اهل قلم و اندیشه بتوانند در آن مکان به ارائه افکار در حوزه‌های نظری بپردازند.

در ادامه مراسم با پخش کلیپ‌هایی از سیر در اندیشه‌های شریعتی و سخنان وی ادامه پیدا کرد و جلال رفیع روزنامه‌نگار پرسابقه و متعهد به عنوان یکی از دانشجویان دکتر شریعتی و نویسنده مقاله نماز تسلیم انسان عصیان‌گر برگرفته از اندیشه‌های دکتر شریعتی محمد علی نجفی کارگردان سریال سربداران، حجه‌الاسلام دعایی و دکتر صادق طباطبایی از دوستان نزدیک دکتر شریعتی این متفکر ایرانی را از زوایای مختلف اجتماعی، هنری سیاسی و مذهبی معرفی کردند.

مراسم افتتاحیه موزه دکتر شریعتی با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، دکتر علی عسگرپور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر ناصر میناچی رییس حسینیه ارشاد و جمعی از دوستان و نزدیکان وی برگزار شد. در این موزه آثار دکتر علی شریعتی به همراه عکس‌هایی از دوران‌های مختلف زندگی وی به همراه لوازم کار و زندگی او در معرض دید عموم قرار گرفته است.