اخبار ضدونقیض از خروج متهم
شهرام جزایری علاوه بر ۱۴ سال حبس به پرداخت ۶۱میلیون و ۴۲۰هزار و ۶۰۰دلار آمریکا مال نامشروع و پرداخت ۱۲۲میلیون و ۸۶۱هزار و ۲۰۰دلار آمریکا جریمه محکوم شده است. همزمان با اعلام رسمی حکم این متهم از سوی دادگاه، اخبار ضد و نقیضی از خروج وی منتشر شده است.

اخبار ضد و نقیض از خروج جزایری با پاسپورت بدلی
اخبار ضد و نقیض در محافل خبری از خروج شهرام جزایری از کشور با پاسپورت بدلی حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس برخی اطلاعات، شهرام جزایری پس از گریختن از دست ماموران احتمالا توانسته است با پاسپورت بدلی خود از طریق فرودگاه مهرآباد، کشور را ترک کند. گویا جزایری در دورانی که کارهای تجاری می‌کرده است، دارای پاسپورت بدل بوده است.
دستگاه قضایی تاکنون تاکید کرده که جزایری از مرزهای رسمی از کشور خارج نشده است و موضوع پاسپورت بدلی امروز در محافل خبری مطرح شده است.
شهرام جزایری به ۱۴ سال حبس محکوم شد
مسوول مجتمع قضایی امور اقتصادی خبر داد: شهرام جزایری عرب طبق دادنامه صادره به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع علاوه بر رد دو برابر مال 61‌میلیون و 420‌هزار و 600دلار آمریکا به 14 سال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش ایسنا، الیاس محمودی در یک نشست مطبوعاتی که به اعلام رای صادره از سوی شعبه 1192 دادگاه عمومی مستقر در مجتمع قضایی امور اقتصادی اختصاص داشت،‌ گفت: در این دادنامه شهرام جزایری از لحاظ جعل اسناد رسمی به تحمل 3 سال حبس تعزیری، به لحاظ استفاده از سند مجعول به 3 سال حبس تعزیری، از لحاظ اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات به تحمل یک سال حبس تعزیری و برای مجازات تکمیلی به 10 سال اقامت اجباری در شهرستان طبس و 10 سال محرومیت از هرگونه اخذ تسهیلات بانکی، دولتی ، ریالی و ارزی، 10 سال محرومیت فعالیت‌های بازرگانی، تجاری اعم از صادرات و واردات با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.
وی گفت: جزایری در این پرونده همچنین به رد مال و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر مال ۶۱‌میلیون و ۴۲۰‌هزار و ۶۰۰ دلار آمریکا یعنی ۱۲۲‌میلیون و ۸۶۱‌هزار و ۲۰۰ دلار آمریکا محکوم شد.
محمودی افزود: سه سال حبس به اتهام پرداخت رشوه و چهار سال حبس از لحاظ تحصیل معافیت از خدمت وظیفه عمومی به صورت متقلبانه مطروحه در دادنامه‌های قبلی 939 و 940 در پرونده شهرام جزایری عرب به قوت خود باقی مانده است. وی گفت: بر این اساس شهرام جزایری عرب به 14 سال حبس به علاوه مجازات‌های تکمیلی و تتمیمی دادگاه محکوم شده است و از لحاظ رابطه نامشروع منتسب به متهم با رعایت اصل 37 قانون اساسی و با توجه به دفاعیات در جلسه دادگاه، رای برائت متهم صادر شده است.
مسوول مجتمع قضایی امور اقتصادی با انتقاد از برخی نامهربانی‌ها نسبت به قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده شهرام جزایری اظهار داشت: قاضی وحید کربلایی آقاملکی دارای ۱۴ سال سابقه قضایی، ۱۰ سال سابقه اسارت در دست دشمن، ۶۰ درصد جانبازی و دارای فوق‌لیسانس حقوق جزا و جرم‌شناسی است.
وی قاضی کربلایی آقاملکی را فردی تلاش‌گر، باتجربه و دلسوز توصیف کرد و گفت: جفا در حق ایشان که حداکثر در مدت 9 ماه برای تکمیل پرونده تلاش کرده، نارواست و نباید قربانی همهمه‌ها و غوغاسالاری شود و از رسانه گروهی و ملی خواهش می‌کنم به مثابه تمام پرونده‌ها نهایت امانت‌داری و اطلاع‌رسانی را به دور از جنجال انجام داده تا ما در آرامش با رعایت ماده 188 قانون آیین‌دادرسی کیفری احکام سایر متهمان را اعلام کنیم.
به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، الیاس محمودی در مورد رای صادره برای شهرام جزایری اظهار داشت: شهرام جزایری حدود پنج سال و اندی در بازداشت موقت به سر می‌برده که چهار سال با قرار بازداشت بوده سپس این قرار به وثیقه تبدیل شده که وی به لحاظ عجز از تودیع وثیقه تا زمان متواری شدن در بازداشت بوده است. وی درباره زمان صدور رای نهایی با توجه به ختم دادرسی اظهار داشت: قانون مقرر داشته یک هفته بعد از ختم دادرسی حکم صادر می‌شود که حکم شهرام جزایری هم بعد از یک هفته از ختم دادرسی و شاید زودتر از یک هفته صادر و به سمع افکار عمومی رسیده است.
محمودی با بیان این‌که قانونگذار بین اخذ آخرین دفاع و ختم دادرسی تفاوت قائل است، افزود: از زمان اخذ آخرین دفاع ممکن است برطرف کردن نقص پرونده، قبول لوایح دفاعی متهمان و اسناد و مدارک ارایه شده از سوی متهمان زمان ببرد که صدور رای منوط بوده به تقدیم دفاعیات و تسلیم لوایح دیگر. وی گفت: حکم سایر متهمان در چارچوب مقررات و قانون آیین دادرسی کیفری به ویژه ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری در اسرع وقت از طریق رسانه‌های گروهی اعلام خواهد شد.