دارایی جزایری  با کسر بدهی‌ها 60 میلیارد تومان است

سخنگوی قوه قضاییه گفت:دارایی و اموال شهرام جزایری متهم فراری با کسر بدهی‌ها، ۶۰ میلیارد تومان است که این اموال بخشی به دولت منتقل شده و بخشی هم در حال انتقال است. به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران درباره شهرام جزایری عرب، با اشاره مختصر به تاریخچه پرونده‌اش گفت: شهرام جزایری که با قرار ۱۰۰میلیارد تومان وثیقه در بازداشت و در مرحله تجدید نظر، رای او در دیوان عالی کشور نقض شده بود، پرونده‌اش برای رسیدگی مجدد به دادگاه شعبه هم عرض ارجاع شد که وی در مسیر انتقال به محل کارشناسی اموالش ماموران را اغفال و فرار کرد.

وی افزود: در تحقیقات از ماموران مشخص شد که او ماموران را به دلیل تالمات روحی که اظهار می‌کرده اغفال و از آنان درخواست می‌کند مدتی را در منزل باشد و سپس به محل استقرار هیات کارشناسی بیاید که ماموران متاسفانه به درخواست او پاسخ مثبت می‌دهند و همین موضوع سبب می‌شود، شهرام جزایری از فرصت استفاده کرده و فرار کند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آغاز تحقیقات گسترده از آغازین دقایق فرار شهرام جزایری از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با همکاری مراجع اطلاعاتی و انتظامی بیان داشت: از بازرسی به عمل آمده از منزل شهرام جزایری که به هم ریخته بود، مشخص می‌شود که او طرح از قبل تعیین شده‌ای برای انتقال خانواده‌اش به نقطه نامعلومی داشته است.

جمشیدی یادآور شد: متهم فراری پس از فرار از دست ماموران از مغازه‌ای در شهرک اکباتان لباس جدیدی تهیه کرده و پس از این که مبلغ یک میلیارد تومان پول در اختیارش گذاشته شده فرار کرده است. جمشیدی همچنین از شناسایی مکان‌های اولیه اختفای شهرام جزایری در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: از عواملی که در فرار وی نقش داشته‌اند، تعدادی دستگیر و از آنان تحقیقات به عمل آمده است. وی با بیان این که شهرام جزایری طی یک برنامه از قبل طراحی شده، خانواده‌اش را به خارج از ایران منتقل کرده است، گفت: خانواده او هم اکنون در یکی از کشورهای همجوار به سر می‌برند.

جمشیدی از ذکر نام کشور محل اختفای شهرام جزایری خودداری کرد. وی با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی و قرارداد استرداد مجرمان با بسیاری از کشورها، استرداد متهم فراری را میسر دانست و گفت: چنانچه جزایری به خارج از کشور فرار کرده باشد، بر اساس کنوانسیون «مریدا» که ۱۶۷ کشور آن را پذیرفته‌اند، استرداد او امکانپذیر است. سخنگوی قوه قضاییه از برخی رسانه‌ها که به گفته وی موضوع فرار شهرام جزایری را سیاسی تلقی کرده‌اند، گلایه کرد و از رسانه‌ها خواست به این موضوع به عنوان یک فساد اقتصادی نگاه کنند. جمشیدی افزود: از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی انتظار داریم اقدامات خوب قاضی پرونده را زیر سوال نبرند و اجازه دهند وی در یک فضای آرام، ابعاد مختلف پرونده را بررسی و رای مقتضی را صادر کند. سخنگوی قوه قضاییه گفت: متهم به امید نقض حکم دادگاه در دیوان عالی، احتمال می‌داد که این بار و پس از محاکمات تبرئه شود؛ اما وقتی متوجه قاطعیت قاضی پرونده برای صدور محکومیتش شد اقدام به فرار کرد.

خانواده جزایری در دبی تحت کنترل است

یک مقام مطلع در قوه‌قضائیه گفت: خانواده شهرام جزایری در امیرنشین دبی، در کنترل ماموران است.

یک منبع آگاه در قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به خروج خانواده شهرام جزایری (همسر، فرزند، پدر و مادر) چند روز قبل از فرار متهم ردیف اول پرونده از دست ماموران به یکی از کشورهای همجوار اعلام کرد: خانواده شهرام جزایری هم‌اکنون در دبی، یکی از امیرنشین‌های امارات متحده عربی و در مکان معلومی تحت کنترل هستند.

سرپرست دادسرای ناحیه ۹ فرودگاه نیز گفت: در صورتی که اتهامی متوجه خانواده شهرام جزایری باشد، استرداد آنان امکان‌پذیر است.

محمد‌جعفر صابری ظفرقندی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در‌این‌باره که چرا در مبادی رسمی کشور به ویژه فرودگاه تهران از خروج خانواده شهرام جزایری ممانعت بعمل نیامده است گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم خانواده متهم دخالتی در پرونده نداشته و از طرف قاضی قرار ممنوع‌الخروج برای آنان صادر نشده بود، بنابراین ممانعت از خروج آنان وجاهت قانونی نداشت.

وی در عین حال یادآور شد: در صورتی که اتهامی متوجه خانواده جزایری باشد، استرداد همه آنان (همسر، فرزند، پدر و مادر) امکان‌پذیر است.