دنیای اقتصاد- به گفته سعید مرتضوی دادستان تهران، تا زمانی که متهم فراری دستگیر نشود، تمامی افرادی که در فراری دادن وی نقش داشته‌اند، در بازداشت خواهند ماند. قاضی مرتضوی: عوامل فراری دادن شهرام جزایری دستگیر شدند

تشکیل تیم ۳ نفره برای پیگیری فرار شهرام جزایری به دستور رییس قوه قضاییه

دنیای‌اقتصاد- متواری شدن شهرام جزایری متهم پرونده مهم مفاسداقتصادی که این روز‌ها به یکی از جنجالی‌ترین رویداد‌های تاریخ محاکمات ایران تبدیل شده است، همچنان با پرسش‌های بی‌پاسخی از سوی جامعه مواجه می‌شود. اینکه شهرام جزایری اکنون در ایران به سر می‌برد یا برطبق برخی شنیده‌ها به خارج از مرز‌ها گریخته است، یا در صورت فرار به خارج چگونه موفق به این کار شده و چه کسانی در فراری دادن وی همکاری داشته‌اند، از جمله سوالاتی است که کمتر مقام مسوولی تاکنون به آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای داده است. وی که به عنوان متهم ردیف اول نخستین پرونده مفاسداقتصادی در سال ۱۳۸۰ به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، تحصیل مال نامشروع، پرداخت رشوه و اخذ غیرقانونی معافیت از خدمت نظام وظیفه محاکمه شد، اکنون با فرار خود، دستگاه قضایی کشور را با چالش‌هایی مواجه ساخته است.حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان دیروز در یادداشتی با اشاره به موضوع متواری شدن شهرام جزایری و برخی تناقضات در عملکرد قوه‌قضاییه به طرح این سوال پرداخت که شهرام جزایری فرار کرد یا فراریش دادند؟

وی در این یادداشت نوشته ‌است: اگرچه مسوولان محترم قوه‌قضاییه و دست‌اندرکاران پرونده شهرام جزایری با قاطعیت اعلام می‌کنند که او «در حال اعزام به محل استقرار کارشناسان منتخب دادگاه» فرار کرده است ولی شواهد و قرائن بسیاری نیز این احتمال را قوت می‌بخشند که شهرام جزایری را فراری داده‌اند و نکته در خور توجه اینکه هیچ‌یک از مسوولان پرونده در اظهارنظر‌ها و مصاحبه‌های خود طی چند روز اخیر به هیچ‌کدام از شواهد و قرائن یاد شده کمترین اشاره‌ای نکرده‌اند. در حالی که پرونده فرار شهرام جزایری به طور رسمی به دادستانی تهران سپرده شده است. دیروز قاضی مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از دستگیری تعدادی از عواملی که در فرار شهرام جزایری نقش داشتند خبر داد و گفت: تمامی افرادی که در فرار این متهم نقش داشتند تا چند روز آینده بازداشت خواهند شد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: حکم جلب متهم به تمامی واحدهای انتظامی و اطلاعاتی ارسال شده و دستور ممنوع‌الخروج بودن وی نیز به تمامی مکان‌هایی که امکان خروج متهم از آن داده می‌شد ابلاغ شده است.

وی با اشاره به سرنخ‌هایی دراین خصوص گفت: در خصوص فرار متهم سرنخ‌هایی به دست آمده است و به سرعت در حال تعقیب این سرنخ‌ها هستیم که منجر به دستگیری وی خواهد شد. وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود عوامل انتظامی و زندان در فرار متهم گفت: این عوامل نیز شناسایی و دستگیر شده‌اند. وی ادامه داد: به موجب مقررات قانونی تا زمانی که متهم فراری دستگیر نشود، تمامی افرادی که در فراری دادن وی نقش داشته‌اند در بازداشت خواهند ماند.

وی با بیان این‌که پرونده شهرام جزایری قبل از احیای دادسراها تشکیل شده است و دادسرای تهران در رابطه با رسیدگی به آن هیچ‌گونه نقشی نداشته است، گفت: پرونده شهرام جزایری در مجتمع ویژه امور اقتصادی و در دادگاه در حال رسیدگی است و بنابراین تردد و ایاب و ذهاب و بدرقه وی مربوط به شعبه رسیدگی‌کننده بوده است و دادسرای تهران دخالتی در این خصوص ندارد.

دادستان تهران گفت: پس از فرار وی از زندان پرونده جدیدی برای وی که در صلاحیت دادسرای تهران است‌، تشکیل شده و تمامی اقدامات لازم نیز از سوی دادستانی تهران در خصوص جلب و دستگیری متهم انجام شده است.

شبیخون بلا برای شهرام جزایری

رییس مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی هم در حالی که شهرام جزایری را عنصر بسیار کوچکی از اجزای مبارزه با مفاسد اقتصادی خواند، گفت که ملاک مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط در پرونده شهرام جزایری جمع نمی‌شود.

الیاس محمودی استرداد شهرام جزایری عرب در صورت خروج از کشور را میسر دانست و افزود: مصمم هستیم در صورت دستگیری متهم فراری، وی را طبق قانون مجازات کنیم. وی با اشاره به پرونده شهرام جزایری از حدود ۵ سال پیش تاکنون، گفت: این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که برای آینده مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌شود آن را کالبد شکافی و از آن استفاده کرد. رییس مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شهرام جزایری در ماه گذشته عنوان کرد: در جلسه اخیر، آخرین دفاعیات از او اخذ و ختم دادرسی اعلام شد و حکم او در هر صورت حضوری خواهد بود. جزایری با فرار برای خودش شبیخون بلا درست کرده است.

پیگیری در مجلس

از سوی دیگر نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم نیز از بررسی موضوع فرار شهرام جزایری در کمیسیون حقوقی مجلس خبر داد و تصریح کرد: فرار شهرام جزایری به این سادگی‌ها که عنوان می‌شود،‌نیست.

عزت‌ا... یوسفیان، نماینده آمل و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس‌‏هفتم در گفت‌‏وگو با «ایلنا» در خصوص فرار شهرام جزایری تصریح کرد: مساله به این سادگی که در حد یک سرباز و مامور نیروی انتظامی و فرار شهرام جزایری باشد، نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. وی تاکید کرد: من این موضوع را نمی‌‏توانم به این سادگی بپذیرم که متهم در راه دادگاه پشت چراغ قرمز فرار کند، به خانه برود، لباس عوض کند و بعد مثل یک قطره آب شود و دیگر هیچ‌‏کس نتواند او را پیدا کند.

فراری‌دادن جزایری بعیداست

حجه‌الاسلام صادق آل‌اسحاق، قاضی دیوان عالی کشور نیز با بیان این ‌که نظری سیاسی در مطرح شدن مساله‌ شهرام جزایری وجود داشت، گفت: مساله‌ فراری دادن جزایری بسیار بعید است زیرا به حیثیت نیرو‌ی انتظامی و به ویژه دستگاه قضایی بر می‌گردد، اما به نظر می‌رسد در این مورد اشتباهی رخ داده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد دستگاه قضایی‌ پرونده شهرام جزایری اظهار کرد: در ظاهر با توجه به این که قبلا به شهرام جزایری مرخصی‌هایی داده شده و وی پس از اتمام مدت مرخصی به زندان باز می‌گشته، از این طریق توانسته اعتماد مسوولان را به خود جلب کند. در مورد اخیر نیز، زمانی که از جلسه محاکمه برگشته، قصد مراجعه به منزل را داشته که با توجه به سابقه قبلی، با این امر موافقت کردند و این امور نشان می‌دهد که اقدام او با برنامه‌ریزی صورت گرفته است و افراد دست‌اندرکار را اغفال کرده که در این رابطه معتقد به عمدی بودن فرار جزایری نیستم.

قاضی دیوان عالی کشور گفت: بحث سر این است که ما چگونه با قضیه برخورد کنیم، اگر صادقانه برخورد شود، افراد دخیل در این امر مورد تحقیقات کامل قرار گیرند، نتیجه در معرض افکار عمومی قرار گیرد و اگر فردی عمدی این کار را انجام داده، مورد محاکمه و مجازات قرار گیرد تا چنین خیانت‌هایی نکند و اگر مسوولان جریانات را آن گونه که هست با مردم در میان گذارند، اعتماد مردم از دستگاه‌ قضایی سلب نمی‌شود. آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که هیچ فاجعه‌ای بدتر از آن نیست که اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضایی کاهش یابد، اظهار کرد: اگر مسوولان با صداقت واقعیت‌ها را مطرح کنند و قضیه توسط گروه‌ها و جریانات، سیاسی نشود و مساله قضایی آمیخته با سیاست نشود، اعتماد مردم به دستگاه قضایی برمی‌گردد و اگر خدای ناخواسته در انعکاس مطالب، کوتاهی، اجمال‌گویی یا مخفی‌کاری کنیم، اعتماد مردم کاهش می‌یابد.

آل‌اسحاق ابراز داشت: اگر چه شهرام جزایری در مسیر باطل و غلط قرارگرفته اما فرد زرنگی بوده که توانسته در مدت زمان کوتاه، با تشکیل دادن شرکت‌های غیرواقعی و با زد و بند‌ها، ثروت‌های بی شماری را جمع‌آوری کند و این نشان می‌دهد که فرد باهوشی است و اگر این فرد برای فرار از زندان برنامه‌ریزی کند، آن هم با توجه به ساده‌اندیشی ما، امر بعیدی نبوده و مهم عکس‌العمل ما در برخورد با این حوادث است.

هیچ ردی از «شهرام جزایری» نداریم

رییس پلیس اطلاعات وامنیت تهران بزرگ گفت: تاکنون هیچ رد و سرنخی از «شهرام جزایری عرب» به دست نیامده است. سردار محمدرضا علیپور در جمع خبرنگاران افزود: این متهم چون در اختیار سازمان زندان‌ها بوده، خود آنها باید پاسخگو باشند. وی گفت: پلیس اطلاعات و امنیت تهران بزرگ تاکنون به این موضوع ورود نکرده است.

تشکیل تیم ۳ نفره

با حکم رییس قوه قضاییه تیم سه نفره‌ای از مسوولان قوه قضاییه برای پیگیری فرار شهرام جزایری تشکیل شد این تیم ۱۵ روز فرصت دارد.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره آخرین پیگیری‌ها در باره فرار شهرام جزایری، از صدور حکمی از سوی رییس قوه قضاییه برای پیگیری این موضوع خبر داد.جمشیدی همچنین از خروج خانواده شهرام جزایری (همسر، فرزند، پدر، مادر) از کشور چند روز قبل از فرار وی از دست ماموران خبر داد و گفت: خود شهرام جزایری از کشور خارج نشده و همچنان در داخل مخفی شده است.سخنگوی قوه قضاییه با اعلام اینکه خانواده جزایری در یکی از کشورهای همسایه به سر می‌برند از ذکر نام کشور مقصد پرهیز کرد.