از میان برداشتن بیماری‌های مهلک هم یک چالش مالی است و هم اخلاقی.

تصور کنید برای یک مادر چقدر دشوار است که شاهد مرگ فرزندش بر اثر بیماریی باشد که جهان ثروتمندان یک قرن پیش موفق به مقابله با آن شده‌ است. این یکی از مواردی بود که ملکه اردن رانیا در بخشی از تلاش‌هایش برای بهبود اوضاع اجتماعی و تهیه بودجه‌های خصوصی برای مقابله با بیماری‌های اطفال مطرح کرد.

او گفت: راه‌هایی برای اجتناب از این گونه بیماری‌ها وجود دارد. اتحادیه «جاوی» که ملکه یکی از اعضای هیات‌مدیره آن است، در حال تدوین روشی است برای کوتاه کردن زمان بین تولید واکسن‌های جدید و دسترسی بیماران در مکان‌هایی که به آنها نیاز دارند.

به دلیل آن که ملت‌های فقیر پول کافی برای شرکت‌های داروسازی جهت تحقیق و تولید واکسن ندارند، ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشد که یک واکسن جدید به قیمتی که با توانایی مادی مردم کشورهای فقیر مطابقت داشته باشد در محل زندگی آنها در دسترس باشد. هر ساله ۳میلیون نفر که نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند از بیماری‌هایی جان می‌سپارند که امکان پیشگیری از آنها توسط واکسن‌ها وجود داشته است.

در روز نهم فوریه یک گروه ایتالیایی در رم تشکیل شد تا از طریق مهندسی مالی بتواند با این مشکل مقابله کند.

مشارکت‌های پیشرفته بازار (AMC) که ضمانتی برای تحقق این هدف است، بودجه‌ای را از سوی کشورهای ثروتمند تامین می‌کند که با آن برای خرید واکسن‌ها در آینده توسط کشورهای در حال توسعه یارانه تخصیص داده می‌شود. اینکه آیا این برنامه می‌تواند منتقدان را راضی کند یا خیر هنوز معلوم نیست اما کشورهایی که در این اقدام مشارکت می‌کنند ایتالیا، بریتانیا، کانادا، نروژ و روسیه هستند که علاوه‌بر آنها موسسه بیل و ملیندا گیتس هم مشارکت دارند. مبلغ نهایی کمک همه آنها ۵/۱میلیارد دلار خواهد بود. اگر این پروژه به اهدافش نائل آید حدود ۷۰ تا ۱۰۰میلیون کودک تا سال۲۰۲۰ واکسینه می‌شوند. اما در عمل مشکلاتی هم به‌رغم تئوری‌های خوشایند به وجود می‌آید. کارهای به نظر آسانی چون سرد نگه داشتن واکسن‌ها در یک کشور گرمسیر مشکلی بزرگ است. ارقامی که در رم منتشر شده است بسیار اعجاب‌آور است. بودجه سرانه بهداشت غنا که توسط بانک جهانی اعلام شده است تنها ۳۱دلار در سال است.