با آغاز طرح عملیاتی مبارزه با نشر و توزیع فیلم‌های غیرمجاز و قاچاق سینمایی تعدادی از سینماگران در گفت‌وگویی با ایسنا، بار دیگر بر تعریف جرم برای تکثیرکنندگان غیرقانونی فیلم‌ها تاکید کردند. پوران درخشنده، کارگردان سینما که هم‌اکنون فیلم «رویای خیس» را در حال اکران دارد، اظهار امیدواری کرد، چنین اتفاقی به‌صورت عملیاتی رخ دهد و ادامه داد: این کار یک عزم ملی را می‌طلبد، در غیر این صورت وضعیت به روال گذشته خواهد بود. این لطمه‌ای است که به سینمای ایران می‌خورد و کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌بینند خیلی راحت نتیجه سرمایه‌گذاری‌شان با ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود و این بسیار موضوع دردناکی است.

وی تاکید کرد: به این موضوع باید به عنوان یک جرم نگاه شود و اینکه عده‌ای را بگیریم و جریمه کنیم اتفاقی نمی‌افتد. مساله خیلی‌ جدی‌تر است.

جهانگیر کوثری، هم بر لزوم تصویب قانونی در این زمینه تاکید کرد و گفت: این حرکتی که موسسه رسانه‌های تصویری با همکاری پلیس امنیت برای مقابله، قاچاق فیلم‌ها شروع کرده است باید با حمایت موسسات دیگر که رایت این فیلم‌ها را می‌خرند، ادامه پیدا کند.

این تهیه‌کننده پیشنهاد کرد: حمایت از صاحبان فیلم‌ها در یکی از بندهای قانونی قوه قضاییه قرار بگیرد تا کسانی که اقدام به قاچاق و تکثیر این فیلم‌ها می‌کنند، جرمشان مشخص باشد.

وی افزود: وقتی این قانون مصوب شود، هر قاضی در هر دادگاهی می‌تواند با استناد به این ماده قانونی آن مجرم را محاکمه کند. مشکل اصلی الان این است که برای این نوع کار هیچ نوع تعریفی در مواد قضایی نداریم.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: اگر تعریف درست قانونی داشته باشیم این حرکتی که شروع شده است می‌تواند جواب دهد و امکان دارد تا حدودی ریشه این قضیه سوزانده شود.

حسن توکل‌نیا، نیز با بیان اینکه فروش غیرقانونی این فیلم‌ها هم یک نوع دزدی عملی، محسوب می‌شود اظهار داشت: وقتی قاچاقچیان فیلم‌ها بدانند اقدام جدی از طرف پلیس صورت می‌گیرد، شاید دیگر به این کار اقدام نکنند، اما حتما باید توجه داشت بعد از دستگیری این افراد جرائم‌شان سنگین باشد تا دیگر دنبال این کار نروند.

وی که فیلم «تله» را در حال اکران دارد، با بیان اینکه خوشبختانه هنوز این اتفاق برای این فیلم نیفتاده است به ایسنا گفت: تمام کپی‌های این فیلم را کدگذاری کرده‌ایم و تا الان هنوز به صورت قاچاق وارد بازار نشده است.

وی افزود: همزمان با اکران فیلم «چند می‌گیری گریه کنی؟» به خاطر همین موضوع ۸۰درصد فروش شهرستان را از دست دادیم و کافی است تنها یک نسخه از فیلمی به صورت غیر مجاز بیرون آید و به سرعت کار آن فیلم تمام می‌شود.

مرتضی شایسته، این طرح عملیاتی را بسیار موثر دانست و با بیان اینکه می‌تواند امنیت را به کار ما برگرداند اظهار امیدواری کرد از این ناامنی که دچارش شده‌ایم رهایی پیدا کنیم. این شبکه به شکل ناجوانمردانه میلیون‌ها تومان به صاحبان فیلم و سینمای ایران لطمه زده و بسیاری از تهیه‌کنندگان را از زندگی ساقط کرده است.

وی افزود:‌ درآمد ما از رایت ویدیویی فیلم‌ها به پایین‌ترین حد ممکن رسیده و بسیاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات ویدیویی هم در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند، همچنین اکران شهرستان‌ها هم دچار مشکل شده است.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه ورود یک فیلم به شبکه قاچاق مساوی است با از دست رفتن بیش از ۷۰درصد موقعیت‌های اقتصادی آن گفت: امیدوارم علاوه بر برخوردهای انتظامی در مجلس هم قانونی تصویب شود تا بشود به صورت قانونی با این قضیه برخورد کرد.

شایسته بهره‌برداری غیرقانونی از فیلم‌ها را ده برابر شرایط قانونی آن دانست.

پنج ماه گذشته ـ شهریورماه ـ در آستانه روز ملی سینما نیز سینماگران خواستار تعریف «جرم» برای مبارزه با سرقت فیلم‌ها شده بودند.