دنیای اقتصاد- در حالی که آمریکا همچنان در پی افزایش فشار بر ایران به منظور متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تهران است وزیر امور خارجه آمریکا خبر از تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن دیگر اعضای درگیر در پرونده هسته‌ای ایران برای تصویب قطعنامه‌ای جدید داد. سخنان رایس در حالی مطرح می‌شود که محمد البرادعی،‌ دبیر کل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران برای ساخت تسلیحات نظامی وجود ندارد. در همین حال روسیه و چین نیز بار دیگر تاکید کردند مساله هسته‌ای ایران باید از طریق مسالمت‌آمیز حل شود. در همین رابطه وزیر امور خارجه روسیه در آخرین اظهارنظر گرفته است که روسیه از قطعنامه‌ای حمایت می‌کند که در آن ، مسیر گفت‌وگو با ایران باز باشد.

از سوی دیگر جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا در اولین کنفرانس خبری‌اش در سال ۲۰۰۷ ضمن تکرار ادعاهای خود مبنی بر حرکت ایران برای دستیابی به تسلیحات نظامی ادعای خود در خصوص دخالت ایران در عراق را پس گرفت. وی در این کنفرانس خبری اعلام کرد «اگر ایران از ما بخواهد که به میز مذاکره بیاییم، ما بیشتر تمایل داریم اما باید تعلیق قابل تایید فعالیت‌های هسته‌ای انجام شود». بوش همچنین در خصوص مذاکره با ایران ادعا کرد: «اگر فکر می‌کردم به موفقیت می‌رسیم، پای میز مذاکره می‌نشستم اما فکر نمی‌کنم، بتوانیم در ‌حال‌حاضر به موفقیت دست یابیم». خبرگزاری رویتر در خصوص اظهارات اخیر رایس گزارش داد: آمریکا احتمالا خواستار قطعنامه دوم تحریم‌ها علیه ایران از سازمان ملل خواهد شد، اما تصمیم قطعی در این باره هنوز گرفته نشده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران روزنامه‌های آمریکایی گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم، در حال حاضر فکر می‌کنم آن را دنبال خواهیم کرد، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. وی گفت: درباره تصویب کردن یا نکردن قطعنامه دوم و الزاماتی که به همراه خواهد داشت در حال گفتگو با سایر کشورها هستیم. به ادعای رایس، قطعنامه اول که از آنچه مورد نظر آمریکا بود بسیار ملایم‌تر‌ بود «تاثیر بسیار عمیقی» در داخل ایران داشت. وی افزود: باید ببینیم یک قطعنامه دیگر در متقاعد کردن ایران برای زیر سوال بردن راهی که در پیش گرفته است، تاثیر گذار خواهد بود یا نه.

در عین حال، وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مسکو تنها از قطعنامه‌ای حمایت می‌کند که آغاز مرحله مذاکره با ایران را ممکن سازد، یادآور شد، امکان یافتن راه‌حلی سازشکارانه برای رفع نگرانی‌های مربوط به رژیم منع گسترش در مورد مساله هسته‌ای ایران هنوز وجود دارد. سرگی لاوروف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگر قطعنامه جدید به آغاز مذاکرات کمک کند، ما از آن حمایت می‌کنیم، و اگر برای آغاز مذاکرات به راهکاری غیر استاندارد نیاز باشد، باز فعالانه از این موضع‌گیری حمایت خواهیم کرد. وزیر خارجه روسیه یادآور شد: مساله هسته‌ای ایران، ترکیبی از خطرات مربوط به رژیم منع گسترش و مسائل حقوقی و سیاسی است که در واقع گویای این مساله است که رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ثبات برخوردار نبوده و لازم است تا از طریق توافقاتی همانند آنچه مسکو در خصوص ایجاد مراکز چندجانبه غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای پیشنهاد کرده بود، به تحکیم آن پرداخت. لاوروف همچنین خاطرنشان ساخت: فرصت برای پیدا کردن راه حلی برای مساله هسته‌ای ایران بسیار کم است، چرا که ۲۱ فوریه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با اجرای قطعنامه اخیر شورای امنیت از سوی ایران، به این شورا ارائه می‌شود. جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز پنج‌شنبه اظهار کرد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید به حل مسالمت آمیز مساله‌ هسته‌ای ایران از طریق ابزارهایی سیاسی و دیپلماتیک بینجامد.

گزارش شده است که نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه‌ آمریکا قطعنامه تحریم جدیدی را علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران به دلیل خودداری تهران از پذیرش قطعنامه‌ ۱۷۳۷ پیشنهاد کرده است. اما از سوی دیگر به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون گفت اینکه دولت بوش فکر کند می‌تواند بر اساس قطعنامه سال ۲۰۰۱ کنگره و مصوبه سال ۲۰۰۲ به ایران حمله کند، در اشتباه است. قطعنامه سال ۲۰۰۱ اجازه استفاده از زور علیه مسوولان حوادث ۱۱ سپتامبر را می‌دهد و یا‌‌ مصوبه سال ۲۰۰۲ جنگ علیه عراق را قانونی می‌شمارد. وی افزود: این یک اشتباه تاریخی است اگر دولت فکر کند قطعنامه ۲۰۰۲ که استفاده از زور را علیه عراق جایز می‌شمارد، چک سفیدی برای استفاده از زور علیه ایران بدون کسب مجوز دوباره از کنگره است. وی تاکید کرد: رییس‌جمهوری همچنین نباید فکر کند قطعنامه سال ۲۰۰۱ که استفاده از زور را پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر جایز می‌شمارد، اجازه استفاده از زور علیه ایران را نیز می‌دهد.