هاشمی: ما از کل امت اسلامی حمایت می‌کنیم

قرضاوی: در مقابل هر تجاوزی در کنار ایران می‌ایستیم مناظره حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شیخ یوسف قرضاوی، رییس اتحاد جهانی علمای مسلمین (از گروه‌های سنی) با تاکید دو طرف بر ضرورت وحدت و همبستگی مسلمانان جهان با توجه به شرایط فعلی انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، مجری این مناظره زنده تلویزیونی که در شبکه الجزیره برگزارشد در موضوع عراق از هاشمی رفسنجانی می‌پرسید: بسیاری بر این توافق نظر دارند که بحران‌های فعلی عراق بیشتر چهره سیاسی دارند تا دینی. کسانی هستند که می‌گویند ایران نسبت به آنچه که در عراق جاری است موافق است، به رغم آنکه با حضور نیروهای اشغالگر در این کشور مخالف می‌باشد اشغالگران مبادرت به تشکیل حکومت طوایفی در عراق کردند که اکثریت احزاب این حکومت طوایفی ، احزابی بودند که در سابق تحت حمایت ایران بوده‌اند. از منطق وحدت امت اسلامی چگونه این موضوع را ارزیابی می‌کنید؟ هاشمی رفسنجانی در پاسخ گفت: «موضع‌گیری ما درباره عراق بسیار واضح و روشن است ما خواهان حفظ تمامیت ارضی عراق و استقلال و اتحاد این کشور هستیم. ما خواهان آن هستیم که عراق تجزیه و تقسیم نشود و تمامی قومیت‌ها و مذاهب عراقی تحت یک پرچم و یک قانون قرار گیرند. نباید این چنین فکر کنیم که با توجه به آنکه شیعیان در زمانی که اهل تسنن حاکم عراق بودند تحت ظلم واقع شده بودند، امروز آمده‌اند که انتقام بگیرند. باید همه در یک صف واحد بایستند و این فرصت را به اشغالگر عراق ندهند که اهداف خود را محقق سازد. ما و کشورهای همجوار باید همکاری‌های لازم را در زمینه موضوع عراق انجام دهیم و باید عراقی‌ها خود امور خود را اداره کنند». مجری تلویزیون الجزیره پرسید: اما آقای رفسنجانی! برخی‌ می‌گویند که ایران تشکلات اطلاعاتی و فعالیت‌هایی در عراق دارد و به رغم آنکه مخالف حضور اشغالگران است اما اینگونه فعالیت‌ها را برای خود در عراق حفظ می‌کند و موضع‌گیری ایران در عراق نسبت به موضع‌گیری‌اش نسبت به لبنان و فلسطین متفاوت است. هاشمی رفسنجانی پاسخ داد: «هر کس این گونه نظریه‌ها و این گونه اظهارات را ارائه می‌دهد در واقع به همان زبان آمریکا حرف می‌زند.

ما نمی‌خواهیم در امور عراق دخالت کنیم و می‌خواهیم عراقی‌ها خود مشکلات خود را حل کنند. شما باید این واقعیت را در نظر بگیرید ما هر جا که مشکلی برای کشورهای اسلامی یا مسلمانان به وجود آمده است کمک‌های خود را به آن کشور ارائه داده‌ایم. مثلا به مسلمانان بوسنی و نیز به مسلمانان فلسطین کمک کرده‌ایم در حالی که آنها سنی بودند. ما از کل امت اسلامی حمایت می‌کنیم و اگر از عراق دفاع می‌کنیم در واقع از عراق به عنوان یک کشور اسلامی که تحت اشغال اشغالگران می‌باشد حمایت می‌کنیم و خواهان دخالت در امور این کشور نیستیم.