مخبر کمیسیون تلفیق اعلام کرد: در جلسه اول کمیسیون قرار شد ۲۰درصد قیمت فروش بنزین و ۱۰درصد عوارض از نرخ فروش به عنوان مالیات به خزانه واریز شود. به گزارش «ایسنا»، محمد‌مهدی مفتح مخبر کمیسیون تلفیق در ارائه‌ گزارش مصوبات جلسه‌ اول کمیسیون تلفیق، با بیان این‌که بررسی لایحه‌ بودجه به طور رسمی از سه‌شنبه آغاز شد، گفت: قبل از جلسه‌ رسمی دیروز دو پیش‌جلسه داشتیم که در یکی هیات رییسه تعیین شد و در جلسه‌ دوم، آیین‌نامه‌ داخلی کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و در بررسی‌ها قرار شد کمیته‌ تخصصی دیگر وجود نداشته باشد و مباحث مستقیما در کمیسیون تلفیق مطرح شود.

وی افزود: برای این‌که فرصت رسیدگی بیشتر باشد، بند‌های تبصره‌ها را به سه دسته تقسیم کردیم. یکسری از احکامی که در بند‌های لایحه بودجه وجود دارد و در سال قبل هم بوده احصا شد و مصوب تلقی می‌شود. بند‌های دیگری هم در تبصره‌ها وجود دارد که ماهیت بودجه‌ای و یک ساله ندارد و حذف آن‌ها در اجرای بودجه‌ سال آینده خللی ایجاد نمی‌کند. آن‌ها را حذف‌ شده تلقی کردیم و کنار خواهیم گذاشت تا بعدا به صورت طرح یا لایحه قابل طرح باشد.

مفتح گفت: در جلسه سه‌شنبه از تبصره یک در ابتدا درآمد‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، قرار شد دولت اجازه داشته باشد با تضمین دولت، ۶۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت بر اساس قانون نحوه‌ انتشار اوراق مشارکت منتشر کند، برای این‌که طرح‌های عمرانی انتفاعی را از این محل تامین مالی کند، که قرار شد این در ردیف‌های مالی منظور شود.

مخبر کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس مصوبه‌ دیگر این کمیسیون شرکت‌های دولتی اجازه یافتند، دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین خود برای طرح‌های انتفاعی منتشر کنند.

وی گفت: بر اساس مصوبه‌ کمیسیون اجازه خرید دست اول اوراق مشارکت به بانک‌های دولتی داده نشد.

وی یادآور شد: مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی ۱۲هزار و ۱۵میلیارد ریال برآورد شد که نسبت به عملکرد سال قبل ۲۲درصد رشد برای آن پیش‌بینی شده است که باید ۱۲ ماه هر ماه یک دوازدهم به حساب خزانه واریز شود.

مفتح افزود: قرار شد شرکت‌های دولتی ۴۰درصد سود ابرازی‌شان یعنی مبلغ ۲۵هزار و ۳۱۷میلیارد ریال به عنوان سود سهام دولت به خزانه واریز کنند.

مفتح ادامه داد: چون شرکت‌ها بعضا متشکل از سهم دولت و غیردولت هستند، حکم شده است که همزمان با ۴۰درصد سود شرکت‌های دولتی، ۴۰درصد سهم غیردولتی هم به بخش غیردولتی پرداخت شود.

وی یادآور شد این اقدام، سال قبل بر اساس پیشنهاد کمیسیون تلفیق اضافه شد و امسال در لایحه دولت دیده می‌شود.

مفتح خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق قرار شد نرخ مالیات فروش بنزین، ۲۰درصد قیمت فروش و عوارض ۱۰درصد باشد که از نرخ فروش ۳۰درصد برداشته شده و به خزانه واریز می‌شود.

مخبر کمیسیون تلفیق، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی و برنامه زمان‌بندی کمیسیون که در دست نهایی شدن است لایحه‌ بودجه، دوازدهم اسفند ماه به صحن علنی مجلس خواهد آمد و تجربه نشان داده، بررسی آن در جلسه‌ علنی بیش از ۷ تا ۱۰ روز طول نخواهد کشید.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که دور اول بررسی لایحه بودجه در صحن علنی نهایتا تا ۲۲ اسفند به پایان برسد و چون شورای نگهبان نیز آن را همزمان بررسی می‌کند بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان سال قانون بودجه را به دولت تقدیم می‌کنیم. مفتح با بیان این‌که ۳۴۰۰ پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده است، گفت: در کمیسیون تلفیق گزارش‌ کمیسیون‌های تخصصی را بررسی می‌کنیم که حاوی پیشنهادهای نمایندگان نیز است، اما طبق آیین‌نامه چنانچه پیشنهادهای نمایندگان در سیر بررسی تامین نشده باشد، در جلسه علنی قابل طرح خواهد بود.