نگاه سوم- دوشنبه شب در مجتمع اریکه ایرانیان، آخرین مراسم مربوط به بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور معاون سینمایی وزیر ارشاد،‌ دبیر جشنواره و بسیاری از هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار شد. این مراسم که مربوط به اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی بود با اجرای جواد یحیوی کار خود را آغاز کرد و سپس علیرضا رضاداد درباره برگزاری این بخش توضیحاتی داد. وی این مراسم را آخرین مراسم جشنواره فیلم فجر دانست که با اهدای جوایز سازمان‌ها، نهاد‌ها و کسانی که مخاطب و دست‌اندرکار سینما هستند، ‌اختصاص دارد. اهدای جوایز تجلی اراده ملی

فیلم مینای شهر خاموش به کارگردان امیرشهاب رضویان بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد و فیلم‌های «خون‌بازی» و «پابرهنه در بهشت» دیگر فیلم‌های موفق این بخش بودند. ارزیابی آثار ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره فیلم ایرانی توسط ۱۰۳داور در این بخش انجام شده است.

قوه قضائیه جایزه ویژه و منتخب خود را به فیلم «دست‌های خالی» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی و به نقش‌آفرینی «مریلا زارعی»، جشنواره روستا (وزارت جهاد کشاورزی) بهترین فیلم و جایزه خود را به «روز باران» ساخته اسماعیل برادی، موسسه فرهنگی ناجی هنر (نیروی انتظامی) جایزه خود را به فیلم «قفل‌ ساز» اثر غلامرضا رمضانی، وزارت نفت (سازمان بهینه مصرف سوخت) منتخب خود را به ترتیب سه فیلم، «پابرهنه در بهشت» ساخته بهرام توکلی، «آرامش در میان مردگان» کار مهرداد فرید، «پاداش سکوت» از مازیار میری اعلام داشتند.

همچنین موسسه فرهنگی گل‌آقا جایزه ویژه خود را به فیلم «اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، شرکت مترو جایزه خود را به سه فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی، «قفل ساز» ساخته غلامرضا رمضانی، «ساعت ۲۵» ساخته مسعود آب‌پور و همچنین دفتر آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه خود را به دو فیلم «خون بازی» ساخته مشترک رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب و «اخراجی‌ها» اهدا کردند.

کمیته ترویج ستاد ویژه توسعه و فناوری نانو (ریاست جمهوری) منتخب خود را فیلم «مینای شهر خاموش» ساخته امیر شهاب رضویان، شرکت توانیر، «تک درخت‌ها» از سعید ابراهیمی فر، وزارت آموزش و پرورش، فیلم‌های «دست‌های خالی» ساخته ابوالقاسم طالبی و «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «قفل ساز» و سازمان امور مالیاتی فیلم «مینای شهر خاموش» اعلام و جوایز خود را به آنها اهدا کردند.

مجموعه فیلم و عکس دانشجویان کشور (وابسته به وزارت علوم) فیلم «خون بازی» به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری، «پابرهنه‌ در بهشت»، «مینای شهر خاموش»، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، فیلم «پابرهنه در بهشت»، ناجی هنر «روز سوم» ساخته محمد حسین لطیفی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزیده‌‌های خود را فیلم‌های «سینه‌سرخ» از پرویز شیخ‌ طادی و «دست‌های خالی» اعلام کرد.

همچنین سازمان بهزیستی کشور، فیلم «بچه‌های ابدی» کار پوران درخشنده و «گوشواره» ساخته وحید موسائیان و سازمان نظام پزشکی «مینای شهر خاموش» و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فیلم «خون بازی» و سازمان ورزش شهرداری تهران فیلم «پاداش سکوت» به تهیه‌کنندگی حاج علی‌اکبری اعلام و جوایز خود را اهدا کردند.

حاشیه‌های مراسم

اما حاشیه‌های این دوره از جشنواره به این مراسم نیز رسید. سخنان اعتراض‌آمیز ابوالقاسم طالبی، مریلا زارعی و مسعود ده‌نمکی در مقابل دفاع رضا داد از هنرنمایی باران کوثری از حاشیه‌های این مراسم بود.

مریلا زارعی بازیگر فیلم «دست‌های خالی» با اکراه از دریافت جایزه بخش «تجلی اراده ملی» جایزه خود را به خانواده زندانیانی که مشکلات مالی دارند، اهدا کرد.

وی یادآور شد که در طول فعالیت هنری خود، افتخارات و جوایز مختلفی را دریافت کردم و علاقه ندارم در این جشنواره جایزه بگیرم و تنها برای مردم است که کاری می‌کنم.

مسعود ده‌نمکی نیز همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهد. وی که جایزه موسسه گل‌آقا را دریافت کرد، گفت: من طنز را از مرحوم کیومرث صابری‌فومن یاد گرفتم. ما هیچ‌وقت با هم درگیر نشدیم. او اگر اینجا بود حتما درباره داوری‌های جشنواره، یک کاریکاتور می‌کشید گرچه ما در دو قطب سیاسی کار می‌کردیم و ایشان در صفحات مجله‌شان علیه ما کاریکاتور می‌کشیدند و ما هم در صفحاتمان علیه دوستان ایشان می‌نوشتیم ولی در حال حاضر جای خالی وی را احساس می‌کنم.»

ابوالقاسم طالبی نیز بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: «اسم فیلم ما «دست‌های خالی» است، اما دست ما خالی نیست و در مقابل مدیران ضعیف دستمان باز است.»

کیومرث پوراحمد نیز با ذکر خاطره‌ای از داریوش مهرجویی گفت: «ایشان در سالی که سیمرغ بهترین فیلمنامه را گرفته بودند در جواب خبرنگاری که پرسیده بود به حق‌تان رسیده‌اید گفت: «مگر سرگردنه است که حق بگیرم» من هم اعتراض دارم و می‌گوییم در جشنواره آینده ۶۸۵ سیمرغ جور کنید تا همه به حق‌شان برسند.»

پایان این مراسم با معرفی سینماداران نمونه بود که اهدای جوایز آن برعهده رضا داد بود، وی در سخنانی کوتاه با اشاره به اعتراض مریلا زارعی به داوری‌های این دوره گفت: «من از محمدحسین لطیفی و رخشان بنی‌اعتماد می‌خواهم که فیلم‌های خود را در اکران خصوصی به نمایش بگذارند تا زارعی بازی باران کوثری را یک بار دیگر در دو فیلم ببینند و سپس قضاوت کند که حق داشته یا نه.»