احمدی‌نژاد: از تفاهم ملی در سوریه حمایت می‌کنیم

مرسی: ایران را شریک استراتژیک خود می‌دانیم

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد همزمان با برگزاری اجلاس سران عضو جنبش غیرمتعهدها دیدارهای جداگانه‌ای با سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف عضو این جنبش انجام داد و در طول این مدت با سران، مقام‌ها و فرستادگان دولت‌های بیش از پانزده کشور به تبادل نظر پرداخت. علاوه بر دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس‌جمهور مصر،‌ دیدار با میشل سلیمان (رییس‌جمهور لبنان)، محمود عباس (رییس دولت خودگردان فلسطین)، آصف علی زرداری (رییس‌جمهور پاکستان)، عمر البشیر (رییس‌جمهور سودان شمالی)، یانگو ووندار (رییس‌جمهور آفریقای مرکزی) و بابورا باتارای (نخست‌وزیر نپال) در دستور کار رییس‌جمهور بود که در این دیدارها بر دیدگاه‌های صلح‌جویانه ایران تاکید شد. اشاره به حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، بررسی تحولات سوریه، لزوم فعالیت بیشتر اعضای «نم» به‌منظور تاثیرگذاری بر معادلات جهانی از جمله محورهای گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد با سران این کشورها بود.

نقش ایران و مصر در سرانجام تحولات سوریه

در این بین یکی از دیدارهایی که برای رسانه‌ها جالب توجه بود، دیدار احمدی‌نژاد با محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر بود. این دیدار به دلیل روند تحولات منطقه و مناسبات دو کشور در فضای بعد از وقوع انقلاب در این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار بود. رییس‌جمهور در این دیدار با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و سلطه‌‌طلبی غربی‌ها و آمریکا تهدیدی برای ملت‌های منطقه و جهان محسوب می‌شود، تاکید کرد: مستکبران هرگز خواهان پیشرفت و قدرت‌ یافتن ملت‌های مستقل و عدالت‌طلب نبوده و دوستی و دشمنی آنها با ملت‌ها براساس منافع و اهداف درازمدتی است که در عرصه بین‌المللی دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، احمدی نژاد در دیدار با مرسی که عصر پنج‌شنبه صورت گرفت با بیان اینکه اصلاحات یکی از کارهای مهمی است که باید در منطقه اتفاق بیفتد و همه به آن نیاز دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد به انجام اصلاحات در همه کشورها بوده، اما روش این اصلاحات بسیار حائز اهمیت است. رییس‌جمهور با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: کشتارهایی که امروز در این کشور اتفاق می‌افتد، هیچ کاری از پیش نخواهد برد. ما معتقدیم در همه جا باید انتخابات به صورت آزاد برگزار و اراده مردم حاکم شود و این باید براساس مشارکت همگان صورت پذیرد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه در سوریه باید آشتی و تفاهم ملی ایجاد شود، اظهار کرد: روند تحولات در سوریه باید به یک روند سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد منجر شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه کشورهای منطقه باید مسائل منطقه را خودشان حل و فصل نمایند، نقش ایران و مصر را در حل مسائل منطقه کلیدی توصیف کرد و ادامه داد: در جریانات سوریه باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر توقف کشتارها در این کشور منجر به حاکمیت اراده مردم شود، اما اگر به گونه‌ای موضع‌گیری کنیم که معنای آن دخالت در کشورها باشد هیچ کس آن را نخواهد پذیرفت. وی با بیان اینکه باید بزرگان امت اسلامی براساس عدالت و سنت پیامبر اسلام مساله سوریه را حل و فصل نمایند، تاکید کرد: باید مراقب باشیم ناتو و دیگر مستکبران نتوانند در این امور دخالت داشته باشند.

همچنین محمد مرسی نیز در این دیدار در خصوص تحولات سوریه با بیان اینکه مشکلات در این کشور تنها با میانجی‌گری کشورهای تاثیرگذار در منطقه مانند ایران و تلاش آنان در جهت حل مشکل برطرف خواهد شد، اظهار کرد: مصر نیز ایران را به عنوان شریک استراتژیک خود دانسته و معتقد است باید همه با نگاهی مثبت به آینده‌، برای تحولات منطقه‌ای شرایط مناسبی را فراهم آورند.

دبیرکل سازمان ملل:

ایران قربانی تروریسم است

علاوه بر این رییس‌جمهور در دیدار با بان کی مون ضمن مذاکره در خصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نقش و جایگاه جنبش عدم تعهد در برقراری صلح و امنیت پایدار در جهان را مورد بررسی قرار داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد گفت: موضوع سوریه و تحولات شکل‌گرفته در این کشور یکی از مسائلی است که امروز مورد توجه قرار داشته و همگان از اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد ناراحت هستند. وی با بیان اینکه برخورداری از آزادی، عدالت و احترام به حقوق مردم حق همه ملت‌ها بوده و باید همگان برای دستیابی ملت‌ها به این خواسته‌ها همکاری و کمک کنیم، خاطر نشان کرد: مطمئنا خشونت و کشتار راه رسیدن به این اهداف نیست.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: ایران از هر اقدامی که خشونت‌ها را در سوریه متوقف کرده و زمینه‌ای برای گفت‌وگو و تفاهم ملی در این کشور ایجاد کند، حمایت خواهد کرد و این در حالی است که همگان باید توقف خشونت و عدم استفاده از اسلحه در این کشور را دنبال و برای رسیدن به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی و ایجاد تفاهم ملی تلاش نمایند و مطمئنا مسائل سوریه راه‌حل نظامی نخواهد داشت و اولین قدم توقف خشونت است.

در این دیدار، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز با بیان اینکه امروز در سطح جهان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم، بر نقش مهم ایران در مسائل منطقه به‌ویژه در موضوع سوریه تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند حداکثر تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مسائل در سوریه به‌کار گیرد. وی با اشاره به اینکه ایران کشوری قربانی تروریسم در جهان است و ملت ایران خسارت‌های زیادی را از آن دیدند، گفت: سازمان ملل متحد به عنوان یک اصل با هرگونه اعمال تروریستی مخالف است.

امیدواری به نتایج اجلاس جنبش عدم تعهد

در این میان، احمدی‌نژاد دیدارهایی با رییس مجمع عالی کره‌شمالی و نخست‌وزیر سوریه نیز صورت داد. پس از دیدار رییس‌جمهور با کیم یونگ نام رییس مجمع عالی کره شمالی، دو کشور سند همکاری علمی، دانشگاهی و فناوری امضا کردند. همچنین احمدی‌نژاد در دیدار با نادر وائل‌الحلقی، نخست‌وزیر سوریه با تاکید بر لزوم رعایت حقوق مردم تصریح کرد: خشونت‌ها باید هرچه سریع‌تر متوقف شود. هیچ‌کس حق ندارد تشویق به خشونت کند؛ چرا که این راه‌حل مناسبی برای حل مسائل نیست. نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار گفت: سوریه نتایج اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد را با امیدواری دنبال می‌کند و یقین دارد، این نتایج در آینده تحولات سوریه موثر خواهد بود.