دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «چرا صدا و سیما پس از زلزله، برنامه طنز پخش کرد؟» و«عملکرد صدا و سیما به گونه‌ای بود که انگار نه انگار ۳۰۰ نفر هموطن جان باختند»، اینها انتقادات برخی نمایندگان مجلس از عملکرد صدا و سیما پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی بود که در جلسه علنی روز گذشته مجلس بیان شد و رییس مجلس را بر آن داشت تا به صداوسیما تذکر دهد. علی لاریجانی از صدا و سیما خواست که «از آزردگی حادثه دیدگان جلوگیری کند.» انتقادات نمایندگان مجلس از «عدم تشکیل به موقع ستاد بحران»، «عدم وجود مدیریت و سازماندهی بحران» و «نقص و بلاتکلیفی در امدادرسانی به مجروحان» در مناطق زلزله زده در حالی در جلسه روز گذشته مجلس انجام شد که وزیر بهداشت و درمان و چند تن از مسوولان دولتی برای ارائه گزارش از وضعیت مهار بحران در صحن علنی مجلس حاضر بودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اما در این جلسه ضمن اعلام اینکه بسیاری از حادثه دیدگان از نحوه ارائه خدمات پزشکی راضی بودند، آمار کشته شدگان این حادثه تا صبح روز دوشنبه را ۳۰۶ نفر و مجروحان را ۳ هزار و ۳۷ نفر اعلام کرد. این گزارش البته در شرایطی ارائه می‌شد که پس‌لرزه‌ها در برخی مناطق آذربایجان شرقی همچنان ادامه داشت و روز گذشته دو پس‌لرزه ۴/۱ و ۴/۴ ریشتری بار دیگر اهر و ورزقان را لرزاند.

۳۰۶ کشته و ۳ هزار و ۳۷ مصدوم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان، کل تعداد مصدومان زلزله را سه هزار و ۳۷ مورد عنوان کرد و افزود: از میان کل مصدومان دو هزار و ۱۱ نفر به طور سرپایی مداوا شدند، ۲۱۹ زن و کودک در بیمارستان فوت کردند و ۴۹ مورد نیز فوتی مذکر در بیمارستان‌ها داشتیم که روی هم رفته ۲۶۸ مورد فوتی در بیمارستان‌ها را شاهد بودیم. با توجه به اینکه تعدادی از زلزله‌زدگان در سر صحنه فوت شده بودند، روی هم رفته کل آمار فوتی‌ها ۳۰۶ مورد بوده است.

۳۰۰ هزار نفر در معرض زلزله اخیر

مرضیه وحید دستجردی یادآور شد: شهرستان ورزقان با بیش از ۸۳ هزار نفر جمعیت، شهرستان اهر با بیش از ۱۴۷ هزار نفر به اضافه شهرستان هریس روی هم رفته جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند که در معرض این مصیبت قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: یکشنبه ساعت ۶ صبح ما از فرودگاه تهران به تبریز رفتیم و در ساعت ۷ صبح از تبریز با بالگرد به منطقه زلزله‌زده سرکشی داشتیم و دیدیم که تمامی مجروحان از زیر آوار خارج شدند و همه مصدومان توسط آمبولانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعزام شدند.

پرداخت وام بلاعوض و کم بهره به زلزله‌زدگان

حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن ارائه گزارشی گفت: مقرر شده پیش از فرا رسیدن فصل سرما عملیات بازسازی و مقاوم‌سازی منازل آسیب دیده انجام و نهایی شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از اقدامات مهمی است که دولت نیز موافقت خود را برای ارائه تسهیلات و امکانات جهت آماده‌سازی ۲۰ هزار واحد مسکونی اعلام کرده است، گفت: بر همین اساس دو میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۱۲ میلیون تومان وام کم‌بهره به این افراد تعلق خواهد گرفت و مبلغی برای کفن و دفن فوت شدگان اختصاص می‌یابد که در روزهای آینده این موضوع نهایی خواهد شد.

۱۱۵ روستا خسارت دید

وی با تاکید بر اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده جزو اولویت‌های این موضوع است، اظهار کرد: بر اثر بررسی‌های اولیه حدود ۱۱۵ روستا خسارت دیده‌اند که این میزان حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است و همچنین ۴ تا ۵ هزار منزل روستایی بر اثر زلزله رخ داده در این منطقه خسارت دیدند. اما به این اعداد کاری نداریم و آنچه به دنبال آن هستیم ایجاد مقاوم‌سازی و پیشگیری است.

انتقادات تند و تیز نمایندگان

اما مجلسی‌ها چندان گزارش‌های دولتی‌ها را نپسندیدند. از جمله نماینده مردم ورزقان در مجلس از عدم شکل‌گیری ستاد مدیریت بحران در این شهرستان و تاخیر در آغاز عملیات امداد و نجات انتقاد کرد و گفت: این مساله سبب شد تا میزان خسارات وارده بیشتر شود.

الله‌‌وردی دهقانی گفت: ۵۰ درصد ساختمان‌های ورزقان تخریب شده و بیش از ۹۰ روستا بیش از ۲۰ درصد تخریب شده‌اند.

وی با بیان اینکه خسارات زلزله بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: به گفته شاهدان آنچه موجبات تلفات بیشتر را فراهم کرد، عدم شکل‌گیری ستاد مدیریت بحران در شهرستان ورزقان و عدم آغاز به موقع عملیات امداد و نجات بوده است.

انتقاد از فرماندار غیرمقیم

دهقانی خطاب به وزیر کشور گفت: در چنین حوادثی مردم وحشت‌زده هستند و امکانات ادارات و نهادها با عنوان مسوول راه‌گشا است، اما با توجه به غیرمقیم بودن فرماندار و بسیاری از مسوولان و عدم حضوردر شهرستان که تاخیر سه ساعته را به دنبال داشت، شاهد خسارات بیشتر و بلاتکلیفی در امدادرسانی بودیم.

اعتراض به عملکرد صدا و سیما

مسعود پزشکیان نماینده تبریز هم مشکل ساختار مدیریتی را اصلی‌ترین مانع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان شمال غرب کشور عنوان کرد.

پزشکیان با انتقاد از عملکرد صداوسیما در پوشش خبری زلزله ورزقان گفت: صداوسیما اطلاع‌رسانی درستی از زلزله ورزقان نداشته است. انگار نه انگار بین ۷۰ تا صددرصد ۲۰۰ روستا تخریب شد و ۳۰۰ نفر کشته شدند و جمع زیادی بی‌خانمان شدند. از رییس مجلس می‌خواهم به صداوسیما تذکر دهد.

چرا صداوسیما برنامه طنز پخش کرد؟

نادر قاضی پورنماینده ارومیه نیز در تذکری در صحن علنی مجلس گفت:‌ در شرایطی که بسیاری از هموطنان ما در مناطق زلزله‌زده خانه‌هایشان ویران شده و عزادار هستند، باید پرسید که چرا صداوسیما در شب گذشته برنامه مضحک پخش کرد؟

نماینده مشکین شهر هم با انتقاد شدید از عملکرد صداوسیما پس از وقوع زلزله شمال غرب کشور، گفت: من تاسف می‌خورم. کجای دنیا چنین است که به جای همدردی با زلزله‌زدگان، صداوسیمای آن کشور برنامه طنز پخش کند؟

یونس اسدی افزود: پخش برنامه طنز خنده بازار در رسانه ملی آن هم زمانی که دو روز عزای عمومی اعلام شده است، چه معنایی دارد؟

درخواست توضیح از ضرغامی

رمضان شجاعی کیاسری، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما هم در همین زمینه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنده و آقای نوباوه به عنوان ناظرین مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما مکاتبه‌‌ای با آقای ضرغامی داشتیم تا توضیح دهند که چرا صداوسیما به تمامی ابعاد و زوایای حادثه زلزله اخیر نپرداخته است.

لاریجانی: صداوسیما زلزله‌دیدگان را آزرده نکند

رییس مجلس در پاسخ به این انتقادات گفت: خواست ما از مسوولان سازمان صداوسیما این است که به نکات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس توجه کنند و از مسائلی که موجب آزردگی حادثه‌دیدگان و بازماندگان زلزله می‌شود، جلوگیری کنند.

علی لاریجانی افزود: سازمان صداوسیما به گونه‌ای عمل کند که مردم حادثه دیده از زلزله احساس کنند در کشور با آنان همدردی همگانی وجود دارد. واقعا در کشور یک حس همدردی نسبت به حادثه‌دیدگان از زلزله وجود دارد و باید این موضوع انعکاس واقعی داشته باشد.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه باید نقایص موجود در ساختار ستاد مدیریت بحران برطرف شود، تصریح کرد: نمایندگان مجلس تذکراتی در مورد تعداد چادرهای داده شده به حادثه دیدگان داشتند که باید ستاد مدیریت بحران گام‌های وسیع‌تری را در این زمینه برداشته و نگرانی‌ها را مرتفع کند.

ماموریت مجلس به کمیسیون عمران

لاریجانی تاکید کرد: حتی باید گروهی از طرف کمیسیون عمرانی مجلس به مناطق زلزله ‌زده سفر کند و این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که تذکرات داده شده تا چه حد مرتفع شده است.

طرح انتقال بودجه مدیریت بحران به وزارت کشور

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته فوریت یک طرح مرتبط با مواقع بحرانی کشور را هم تصویب کردند. بر این اساس یک فوریت طرحی به تصویب مجلس رسید که در صورت تصویب نهایی، بودجه سازمان مدیریت بحران از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گرفته و به وزارت کشور داده می‌شود.

نمایندگان مجلس یک فوریت طرح اصلاح مواد ۲۱۶ و ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه را با ۱۴۷ رای موافق به تصویب رساندند.