همه دستگاه‌ها باید بر اساس یک برداشت و تحلیل مشترک از اقتصاد عمل کنند

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد یکشنبه شب در نهاد ریاست جمهوری منتظر میهمانانی بود که از بهارستان برای افطار دعوت کرده بود؛ افطاری مشترک دولت و مجلس. جلسه‌ای که هم رییس‌جمهور در آن صحبت کرد، هم رییس مجلس. هر دو هم تلویحا به هم توصیه‌هایی را مطرح کردند و البته روی این توصیه‌ها هم یک موضوع بود و آن هم مشکلات اقتصادی و تورم. احمدی‌نژاد راهکار داد که باید برای رفع مشکلات مدیریت متمرکز شود و البته همه دستگاه‌ها باید به یک برداشت مشترک از اقتصاد برسند. علی لاریجانی اما گفت که علاج مشکلات ساده است و مجلس حاضر است تا با اصلاح قوانین در این رابطه به دولت کمک کند.

با این حال محمود احمدی‌نژاد همچنان تلویحا بر این نکته تاکید می‌کرد که باید از موازی کاری پرهیز کرد و مثلا قوه قضائیه یا نمایندگان مجلس متولی امر اجرا نیستند و هر نهادی باید وظایف خود را در طول نهاد‌های دیگر و نه در عرض آن به انجام برسد، چرا که در عرض بودن به تداخل می‌انجامد.

هرکس در جایگاه خودش به پیشبرد امور کمک کند

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه «همه دستگاه‌های دولتی باید در جایگاه خود دولت را برای عبور از شرایط پیش آمده برای کشور یاری کنند»، تاکید کرد: برای عبور موفق از شرایط امروز باید همه دستگاه‌های مختلف به یک تحلیل مشترک از اقتصاد برسند و بر مبنای آن به وظایف خود برای گذشتن از مقطع فعلی عمل کنند.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط روز کشور تاکید کرد: شرایط امروز همدلی، همراهی و هم‌افزایی بیش از پیش توان‌ها و نیروها را می‌طلبد و باید همه در کنار هم کشور را به پیش ببریم. نباید این‌گونه تصور کرد که دولت به تنهایی می‌تواند کارها را به پیش ببرد، بلکه هر فرد و دستگاهی باید در جایگاه خودش به پیشبرد امور کشور کمک کند.

وی ادامه داد: البته باید این نکته را در نظر داشت که امور اجرایی را نمی‌توان از مصادر مختلف و از بیش از یک جایگاه اداره کرد و در امر اجرا همه همراهی‌ها و همکاری‌ها باید در طول هم قرار گیرند؛ چراکه اگر در این عرصه همکاری‌ها در عرض هم قرار گیرند، امور را مختل خواهند کرد. وی با بیان اینکه «امروز کشور به تمرکز مدیریت نیاز دارد»، تصریح کرد: همه باید کمک کنند تا مدیریت امور در یک بستر متمرکز شود تا اگر دشمن سنگی به سوی کشور پرتاب کرد، ۱۰ برابر آن پاسخ دریافت کند، تا از کرده خود پشیمان و برای همیشه از دشمنی با ملت ایران مایوس شود.

ماموریت وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی

احمدی‌نژاد تاکید کرد: همه باید با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تبدیل اموال راکد به سرمایه‌های مولد، دولت را همراهی کنند، به عنوان مثال مجلس نیز از احداث ساختمان‌های جدید که نیازی به آنها ندارد، منصرف شده و همراه سایر دستگاه‌ها تا آنجا که امکان دارد در هزینه‌های جاری و اداری نیز صرفه‌جویی کند. دولت در این عرصه پیشگام شده است و وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی از سوی دولت مامور شده‌اند تا اموال مازاد بانک‌ها را شناسایی کرده و با فروش آنها درآمدهای حاصل را در راه پرداخت تسهیلات بانکی به جریان بیندازند.

وی با بیان اینکه «همه دستگاه‌ها باید بر اساس یک برداشت و تحلیل مشترک از اقتصاد عمل کنند»، افزود: برداشت‌های متفاوت، عملکردها را هم‌افزا نخواهد کرد و لازم است اعضای دولت و نمایندگان مجلس در جلسه‌ای دیگر روی یک طرح به عنوان طرح اولیه بحث و تبادل نظر کرده، آن را چک‌کاری کنند تا یک برنامه و نقشه راه جامع در عرصه اقتصاد برای اجرا تهیه کنند.

لاریجانی: مسائل موجود در کشور علاج‌های ساده‌ای دارد

در ادامه این دیدار رییس مجلس پشت تریبون رفت و با بیان اینکه «مشکلات موجود اقتصادی در طول تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است»، گفت: امروزه شاهد مشکلات اقتصادی متعددی در زمینه گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم هستیم، اما جنس این مشکلات به نوع دیگری نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و آن هم صف‌آرایی نظام استکباری در برابر ملت ایران است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه «توجه به رونق بخشیدن به تولید ملی و کنترل تورم و گرانی باید در سرلوحه کارهای دولت و مجلس قرار گیرد تا بتوانیم اوضاع را بیشتر در کنترل خود درآوریم»، اظهار کرد: دولت باید با همکاری مجلس در تنظیم بازار دقت بیشتری داشته تا شاهد پرش قیمتی در انواع محصولات به ویژه محصولات دامی و کشاورزی نباشیم.

وی با بیان اینکه «مسائل موجود در کشور علاج‌های ساده‌ای دارد و مجلس نیز این آمادگی را دارد تا به کمک دولت و برای کنترل گرانی‌ها، نسبت به اصلاح قوانین اقدام کند»، تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود توازن در ارائه تسهیلات بانکی است که بانک مرکزی باید نسبت به این موضوع حساس بوده و به اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد.

او خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی نیستیم که بتوانیم اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنیم، بلکه باید با نگاه پدیدارشناسانه وضعیت موجود را بررسی کنیم و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

تاکید بر حذف یارانه پردرآمدها در فاز دوم

میهمانی افطار رییس جمهور به مجلسی‌ها البته بی‌خبر هم نبود، چرا که در این جلسه یکی از نمایندگان به نقل از فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی خبر داده که دولت بنا دارد فاز دوم هدفمندی را با حذف یارانه پردرآمدها اجرایی کند. هرچند زمانی برای آن ارائه نداده است.

پیش از این هم دولت اگرچه اصرار زیادی بر اجرای فاز دوم داشت، اما عملا نتوانست آن را اجرایی کند. هرچند تیم اقتصادی دولت همواره بر این باور است که فاز دوم شروع شده، اما دولت وارد فاز افزایش قیمت حامل‌های انرژی نشده است. اخیرا هم تحلیل‌های فراوانی ارائه شده مبنی بر اینکه دولت را به خاطر وضعیت اقتصادی ترساندند و به همین دلیل هم بارها اعلام شد که زمان اجرای فاز دوم و البته شیوه اجرای آن معلوم نیست. ضمن اینکه دولتمردان در چند نوبت تاکید کرده اند که یارانه نقدی فاز دوم به همه اقشار جامعه نخواهد رسید و پردرآمدها از فهرست دریافت‌کنندگان آن حذف خواهند شد.

در این رابطه، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، مصطفی افضلی فرد در گفت‌وگو با مهر با اشاره به سخنرانی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در جلسه دولت و مجلس گفت: فرزین با تاکید بر تلاش دولت بر اجرای سریع‌تر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد که در این مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف یارانه اقشار پر در آمد بعضی برنامه‌های دولت را که به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اجرایی کند. نماینده افزود: فرزین در این جلسه زمان دقیقی را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعیین نکرد، اما اعلام کرد که دولت تلاش می‌کند فاز دوم هدفمندی را هر چه سریع‌تر اجرایی کند.

البته خود فرزین هم در مصاحبه با سایت خبری خانه ملت این موضوع را به نوعی تایید کرده و با بیان اینکه رویکرد دولت در رابطه با نحوه پرداخت یارانه نقدی لحاظ سطح درآمد خانوارها بوده است، گفت: بر اساس ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مجلس دولت را مکلف کرد که به کلیه خانوارها متناسب به سطح درآمد پرداخت کند، اما متاسفانه به‌علت مشکلات اجتماعی این موضوع تحقق نیافت.

رییس صندوق توسعه ملی افزود: در صورتی که دولت وارد فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شود، به طور قطع تصمیم‌گیری‌های لازم را برای تعیین سطح درآمد خانوارها انجام می‌دهد.