موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک با انتشار گزارشی نوشت که تحریم‌ها مانع راه‌اندازی تعداد بیشتر سانتریفیوژها و افزایش حجم اورانیوم غنی‌شده در ایران نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISI) با انتشار گزارشی مدعی شد: تحریم‌های مالی و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به همراه تحریم‌های شورای امنیت، فشار اقتصادی بر ایران را افزایش داده و همچنین به توسعه موشک‌های بالستیک دور برد این کشور آسیب زده است. در این گزارش با اذعان به اینکه تحریم‌ها باعث توقف راه‌اندازی تعداد بیشتری دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم و نیز افزایش حجم غنی‌سازی اورانیوم، نشده، آمده است:‌ با این حال، این فشارها به تلاش ایران برای تولید و ارتقای موشک‌های بالستیک دوربرد آسیب رسانده است؛ موشک‌هایی که قادرند اروپای غربی و فراتر از آن را هدف قرار دهند.

این موسسه در ادامه گزارش خود آورده است: اگر تحریم‌ها جلوی دسترسی ایران به اجزای لازم برای تولید موشک‌های دوربرد را بگیرد، تلاش این کشور برای تولید موشک‌های بالستیک دوربرد حتی اگر متوقف نشود، حداقل در مسیر آن مانع ایجاد می‌کند. طبق این گزارش، مشکلاتی که ایران با آنها روبه‌رو است، مانع توسعه موشک‌های دور برد «قدر» با برد ۱۶۰۰ کیلومتر و «سجیل» با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک افزود: موشک‌های دوربرد سجیل ۲ سه منفعت استراتژیک مهم برای ایران دارند؛

۱. سوخت این موشک‌ها جامد است و به زیرساخت‌های لجستیکی کوچک‌تری نیاز دارد و به خاطر نوع طراحی آن،‌ به راحتی می‌تواند روی پرتابگرهای متحرک نصب شود. ۲. برد موشک سجیل ۲ بیشتر از قدر ۱ است و می‌تواند به اسرائیل اصابت کند و ۳. اینکه فناوری سجیل می‌تواند مبنایی برای توسعه موشک‌های دوربرد قرار گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش با طرح این موضوع که ایران صرفا ۲۰ مرتبه موشک‌های سجیل ۲ را آزمایش کرده،‌ ادعا شده است: علت توقف فعالیت‌های موشکی ایران ممانعت از تحریک جامعه بین‌المللی بر سر نقض تحریم‌های سازمان ملل نیست بلکه به احتمال قوی، نقص بزرگی در طراحی موشک‌های کشف شده است.