دنیای اقتصاد- نشست روز سه شنبه علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توافق درباره برقراری تماس میان کاترین اشتون و سعید جلیلی پایان یافت.به این ترتیب، توافق‌‌های ایران و ۱+۵ در مسکو مبنی بر برگزاری گفت‌‌وگوهای کارشناسی و سپس دیدار معاونان و در صورت مثبت بودن گفت‌وگوها توافق برای تماس تلفنی جلیلی و اشتون انجام شده است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت. ایران و ۱+۵ طی بهار سال جاری در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد سه بار در استانبول (۲۶ فروردین)، بغداد (۳و۴خرداد) و در نهایت در مسکو (۲۹ و ۳۰ خرداد) دور میز مذاکره نشستند. مذاکراتی که بیش از پیش اختلافات طرفین را آشکار کرد و در عین حال، اراده طرفین برای تداوم مذاکرات را در قالب برگزاری نشست در سطح کارشناسی و معاونان به نمایش گذاشت. طی سه دور مذاکره یادشده، ایران و ۱+۵ پیشنهادهایی را به یکدیگر ارائه کردند. «به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ۵/۳ درصد و ۵ درصد» در راس پیشنهادهای پنج گانه ایران قرار دارد. «توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم و انتقال این مواد به خارج از ایران» نیز مهم‌ترین پیشنهاد طرف غربی به مقامات تهران به شمار می‌رود.

در تازه‌ترین تحول، اما معاونان جلیلی و اشمیت روز سه‌شنبه در استانبول با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند. به گزارش ایسنا، در این دیدار دو طرف در ادامه مباحث فنی، حقوقی و سیاسی مطرح شده در نشست کارشناسی گفت‌وگو کردند و در نهایت توافق شد تا کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده ۱+۵ در مذاکرات با ایران با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ تماس تلفنی داشته باشد.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی پس از دیدار باقری و اشمیت،‌ اعلام کرد: همان‌طور که در مسکو توافق شده بود، مرحله بعد (برقراری) تماس میان اشتون ،رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خواهد بود. با این حال زمان برقراری این تماس تلفنی هنوز مشخص نشده است.

نتیجه تماس تلفنی اشتون با جلیلی مشخص می‌کند که مذاکرات بعدی میان ایران و ۱+۵ در آینده نزدیک برگزار خواهد شد یا خیر.

پیش از این، اشتون درپایان مذاکرات مسکو اعلام کرده بود که «بعد از دیدار معاونان ـ اشمیت و باقری ـ من مستقیم با آقای جلیلی صحبت می‌‌کنم برای اینکه درباره دیدار سیاسی بعدی تصمیم بگیریم و اینکه می‌توانیم دیدار دیگری داشته باشیم یا نه.»

در عین حال، تاکنون توافق‌های میان ایران و ۱+۵ در مذاکرات مسکو مبنی‌بر برگزاری نشست کارشناسی و در صورت مثبت بودن آن برگزاری دیدار معاونان و سپس تماس تلفنی اشتون و جلیلی انجام شده است. از این رو می‌‌توان خوش‌بین بود که با توجه به روند مثبت و مطلوب طی شده در یک ماه اخیر دو طرف بر سر دور دیگری از مذاکرات در آینده توافق کنند.

به گزارش ایسنا، پیشنهاد ایران در قالب پنج محور در موضوعات هسته‌ای و غیرهسته‌ای به ۱+۵ در بغداد و نیز مسکو ارائه شد.

ایران در موضوعات هسته‌ای به تبیین مبانی فرآیند، اقدا‌م‌ شفاف‌ساز، گام اعتمادساز، تقویت همکاری‌های موردعلاقه و مشترک و در موضوعات غیرهسته‌ای به تقویت همکاری‌های مشترک از جمله در زمینه‌ مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه و بحرین و مقابله با دزدی دریایی و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده است.

واکنش رژیم صهیونیستی به مذاکرات ایران و ۱+۵

در رویدادی دیگر، آویگدورلیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پس از برگزاری مذاکرات هلگا‌ اشمیت و علی‌باقری گفت که زمان برای خاتمه مذاکرات با ایران نزدیک است.

به گزارش ایسنا، روزنامه اورشلیم پست گزارش داد: لیبرمن روز سه‌شنبه گفت: مذاکرات میان ایران و ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان) نمی‌تواند برای همیشه به درازا بکشد و «زمانی می‌رسد که مذاکرات باید خاتمه یابد و اقدام آغاز شود.»

سخنان لیبرمن در کنفرانسی خبری در بروکسل در طول نشست شورای مجمع اتحادیه اروپا - رژیم صهیونیستی، درست زمانی مطرح شد که مقامات ایران و اتحادیه اروپا قرار بود در استانبول با یکدیگر دیدار کنند. لیبرمن گفت: فکر می‌کنم پس از سه دور مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو، اکنون زمان رسیدن به نتیجه است. وی افزود: ما صبوریم، منتظریم و این گفت و گوها را با نگرانی دنبال می‌کنیم، اما امیدواریم شاهد نتایجی اساسی باشیم.

سخنان لیبرمن درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که رژیم متبوع وی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون هیچ بازرس بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای این رژیم وارد نشده است. با این وجود این رژیم در سایه سکوت سنگین غرب همچنان در قبال زرادخانه‌های خود سیاست ابهام را دنبال می‌کند.

رژیم صهیونیستی که از هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران پیرو مذاکرات در این باره بیم دارد، همواره کوشیده است تا در مسیر مذاکرات مانع تراشی کند.

فرانسه: مذاکرات پیشرفتی نداشت

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم در اظهاراتی با اشاره به رویکرد فشار و مذاکره در قبال تهران، موافقت پاریس با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: «مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز این کشور پیشرفتی ندارد.»

وی افزود: «به طور عینی و بیطرفانه، مذاکره میان قدرت‌های بزرگ و ایران پیشرفتی ندارد. فرانسه مسیر دوگانه تحریم‌ها و مذاکره را دنبال می‌کند.»

فابیوس در عین حال گفت: «دشواری‌های بسیاری برای ورود به مذاکرات پیش روی ما وجود دارد. به طور مثال یک بار به این خاطر که ایرانی‌ها می‌خواستند با پیش‌شرط سوریه وارد مذاکره شوند و بار دیگر به این خاطر که ایرانی‌ها حق غنی‌سازی همه‌جانبه را مطرح کردند که چنین چیزی وجود ندارد.» وزیر خارجه فرانسه با اشاره به حزب‌الله لبنان گفت: «مذاکرات در سطح فنی ادامه دارد اما این موضوعی نگران‌کننده است؛ به قدری نگران‌کننده که هراس از قرار گرفتن عناصر و مواد هسته‌ای در دستانی به غیر از دست ایرانی‌ها را به وجود آورده است.»