صنایع ریلی هم از صندوق توسعه ملی تسهیلات می‌گیرند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از پرداخت تسهیلات به فعالان صنعت ریلی توسط صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالعلی صاحب محمدی در نشستی خبری در خصوص تسهیلات ویژه راه آهن برای بخش خصوصی گفت: مذاکراتی با صندوق توسعه ملی انجام شده است تا از محل منابع صندوق توسعه ملی برای خرید تولیدات ساخت داخل استفاده شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است که تسهیلات باید ارزی باشد و به همین جهت خریداران باید از کشورهای دیگر، وسایل مورد نیاز را تامین کنند که این مغایر با حمایت از تولید داخلی است، بنابراین صندوق توسعه ملی موافقت کرد که سازندگان بخش ریلی از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند. وی تصریح کرد: سازندگان با استفاده از این تسهیلات می‌توانند بخشی از نیاز خود را از خارج کشور به صورت ارزی تامین کنند، همچنین توافق شد راهکاری برای مجموعه سازندگان و بهره‌برداران از سوی صندوق توسعه ملی فراهم شود. صاحب محمدی با اشاره به تسهیلات دیگر برای بخش خصوصی بیان کرد: تسهیلاتی هم از محل وجوه اداره شده به بخش خصوصی ارائه می‌شود اما در مجموع پرداخت این میزان از تسهیلات را برای بخش خصوصی کافی نمی‌دانیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از سویی دولت برای ورود واگن منع شده است و طرفی بخش خصوصی هم با این تسهیلات نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی را در بخش انجام دهد؛ زیرا قیمت یک قطار کامل ۲۰ میلیارد تومان است که این سرمایه می‌تواند در بخش دیگری، برگشت بیشتری داشته باشد بنابراین سقف تسهیلات باید افزایش پیدا کند.

افزایش ۵/۱ میلیون نفری ظرفیت مسافری

صاحب محمدی با اشاره به ورود ۲۵ ست ریل باس، بیان کرد: امیدواریم ۷ ست ترانست تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و این ۲۵ ست ریل باس هم تا سال آینده به ناوگان حمل‌ونقل افزوده شوند این ریل باس‌ها خود کشش هستند و ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه ورود این ناوگان ظرفیت مسافری را ۵/۱ میلیون نفر افزایش می‌دهد، بیان کرد: امسال ۴۲۰ کیلومتر خط در راه‌آهن ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که جدا از ریل‌هایی است که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ساخته می‌شود. صاحب محمدی با اشاره به اینکه ۱۸۰ کیلومتر از پروژه مربوط به بافق- بندرعباس است، گفت: این مسیر برای همیشه دو خطه شد و در مدت ۱۱ ماه به بهره‌برداری رسید که رکوردی در بخش ریلی محسوب می‌شود.

بلیت قطار امسال گران نمی‌شود

وی همچنین در خصوص قیمت بلیت در سال‌جاری اظهار کرد: در سال جدید افزایش قیمت بلیت نداریم و تنها ممکن است در قیمت بلیت‌های رجا بررسی مجددی انجام گیرد.