سیدامیر سیاح

۱- شورای گفت‌وگو: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که به همت اتاق ایران و براساس ماده ۷۵ قانون برنامه پنجم از اوایل سال ۹۰ تشکیل شد، در همان مدت کوتاه فعالیت خود توانست گام‌های موثری برای حل مشکلات تولیدکنندگان و طرح توقعات متقابل دولت و بخش خصوصی بردارد. در محافل اقتصادی شایع است که این شورا به دلیل حاضر نشدن اعضای دولتی، از دی‌ماه گذشته عملا تعطیل شده است. هر چند مسوولان اتاق ایران که دبیرخانه شورای گفت‌وگو را در اختیار دارند، تعطیلی شورا را قویا رد می‌کنند، اما نمی‌توان انکار کرد که دولتمردان به واسطه گلایه‌هایی، عمدا در جلسات این شورا شرکت نمی‌کنند.

از ظواهر امر پیداست کدورت دولتمردان از بخش خصوصی و اتاق ایران، تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بوده است. قانونی که به همت اتاق ایران و با مخالفت شدید دولت، سال گذشته به تصویب نهایی مجلس رسید.

باعث تعجب است کسی از دولت احکام این قانون را بدون پیش قضاوت منفی خوانده و دلگیر شده باشد. قویا می‌توان اطمینان داشت دلگیری ایجاد شده سوءتفاهمی ناشی از گفت‌وگو نکردن دولت و بخش خصوصی بوده است... .

۲- پایش: چند هفته‌ای است یکشنبه شب‌ها برنامه‌ای تلویزیونی با نام پایش راه انداخته‌ایم تا «پادمان حمایت رسانه ملی از کار و سرمایه ایرانی» باشد. خوشبختانه به این برنامه، اجازه داده شده تا خط قرمزهای متعارف و بعضا توهمی را بشکند و با صراحت بیشتری، اقتصاد ایران را شفاف و درددل‌های کارآفرینان ایرانی را منعکس کند.

تصمیم گرفته‌ایم با استفاده از فرصت پیش آمده، مقدمات آشتی‌کنان دولت و بخش خصوصی در موضوع شورای گفت‌وگو را در برنامه امشب پایش تدارک ببینیم.

به همین منظور، از صبح شنبه همه ظرفیت‌ها را بسیج کرده‌ایم تا اعضای دولتی شورای گفت‌وگو در این برنامه حاضر شوند و اعلام کنند هرگز قهری از شورای گفت‌وگو در کار نبوده و در اولین فرصت در جلسات این شورا شرکت خواهند کرد.

«مرتضی حیدری» مجری این برنامه آماده است تا امشب همه هنر خود را برای میانجی گری، رفع سوء تفاهم و عملیاتی کردن آشتی‌کنان میان دولت و بخش خصوصی به‌کار گیرد.

همکاران رسانه‌ای در ماه‌های اخیر بارها از تعطیلی شورای گفت‌وگو و قهر اعضای دولتی مطالبی منعکس کرده‌اند؛ حال آنکه چنین رویکردی اصلا سازنده نیست.

اگر دلگیری خاصی مطرح است، ما رسانه‌ها باید آن را برطرف کنیم نه اینکه بر آن بدمیم و تعابیر نادرستی مثل قهر به‌کار ببریم. چه نیکو است که همه رسانه‌های اقتصادی، همدل و همزبان، برای تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو از ظرفیت رسانه‌ای خود بهره ببرند تا دین خود را به سال تولیدملی ادا کنند.

۳- امشب ساعت۲۳: شاید هر کدام از طرفین و اعضای شورای گفت‌وگو، از یکدیگر دلخوری‌های نو یا کهنه‌ای داشته باشند، اما شرایط کم سابقه حاکم بر اقتصاد ما می‌طلبد تا امروز همه، کدورت‌ها را کنار بگذارند و دست در دست هم برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بسیج شوند. کنار گذاشتن کدورت‌ها و حضور نمایندگان حکومت و فعالان اقتصادی پشت میز شورای گفت‌وگو، حداقل کاری است که می‌توان در سال تولید ملی انجام داد.

شورای گفت‌وگو فرصت فوق‌العاده‌ای است تا حکومت و فعالان اقتصادی، مطالبات خود را از یکدیگر مطرح کنند و در فضایی مبتنی بر تفاهم و اقناع، گره از کار تولید و سرمایه‌گذاری در ایران بگشایند.

وقتی در اولین جلسه آتی شورای گفت‌وگو، طعم شیرین حل مشکلات تولیدکنندگان بر کام اعضا بنشیند، همه بر ماه‌های از دست رفته از سال تولیدملی حسرت خواهند خورد که چرا زودتر شورای گفت‌وگو را راه نینداخته بودند.

شورای گفت‌وگو فقط برای حل مشکلات بخش خصوصی نیست، دولت نیز می‌تواند با استفاده از سازوکار این شورا، مشکلات زیادی از سر راه خود بردارد. مثلا مشکل فرارمالیاتی برخی فعالان اقتصادی را با نمایندگان بخش خصوصی طرح و درباره آن چاره‌جویی کنند یا حتی از بخش خصوصی بخواهند برای تنظیم بازار به کمک دولت بیاید و در مواقعی، تقاضا یا عرضه را در برخی بازارها کم یا زیاد کنند...

تردیدی نیست که اقتصاد ایران، دچار مشکلات متعددی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن با سازوکار شورای گفت‌وگو قابل حل است.