رییس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با تشریح شگردهای جدید شرکت‌های هرمی برای جذب طعمه‌های خود گفت: با توجه به کم شدن دفاتر این شرکت‌ها برخی از آنها در پوشش شبکه‌های بازاریابی مجاز و فروش کالاها اقدام به عضوگیری می‌کنند. مهرداد امیدی در گفت‌وگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت فعالیت شرکت‌‌های هرمی در کشور اظهار کرد: پیش‌تر این شرکت‌ها در گذشته از روش‌هایی مانند فروش کالا، ‌تورهای مسافرتی یا برگزاری جلسات تبلیغاتی استفاده می‌کردند اما امروز براساس آخرین رصدهای انجام شده شرکت‌های هرمی پول‌ها را از افراد به بهانه پرداخت سودهای کلان می‌گیرند.

امیدی ادامه داد: به عنوان مثال شرکتی برای یک میلیون تومان سرمایه‌گذاری ماهانه ۶۰ هزار تومان سود پرداخت می‌کرد و چون هیچ کجا این میزان سود پرداخت نمی‌شود، افراد به سرمایه‌گذاری وسوسه می‌شدند.

وی با اعلام اینکه این شرکت‌ها پس از دو سه ماه به علت جذب کم قادر به پرداخت سود زیرشاخه‌های خود نیستند، تاکید کرد: این افراد هنگامی که با مشکل روبه‌رو می‌شوند اقدام به کلاهبرداری و فرار می‌کنند.

سه میلیون نفر درگیر شرکت‌های هرمی بودند

امیدی با اعلام اینکه میزان جذب شرکت‌های هرمی بسیار کند شده است، گفت: براساس برآوردهای سه سال گذشته، در سال ۸۹ بیش از سه میلیون نفر درگیر شرکت‌های هرمی بوده و دو هزار دفتر نیز در این رابطه فعال بود اما خوشبختانه از زمانی که برخورد با شرکت‌های هرمی به پلیس آگاهی واگذار شد توانستیم ۵۶۶ دفتر را شناسایی و پلمب کنیم و دفاتر زیادی نیز پس از برخوردهای پلیس خودشان اقدام به تعطیلی فعالیت کردند. در سه ماه گذشته هفت دفتر شرکت هرمی را شناسایی و پلمب کردیم؛ با توجه به اینکه تمرکز فعالیت این شرکت‌ها در پایتخت و کلانشهرها از بین رفته است، تعداد دفاتر نیز به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد. براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم میزان جذب نیز قابل توجه نیست.

وی تاکید کرد: فعالیت تمامی شرکت‌های هرمی به جز دو شرکت بزرگ متوقف شده و این دو شرکت نیز پس از عملیات‌های پلیس آ‌گاهی بسیار ضعیف شده‌اند. فعالیت‌های شرکت‌های هرمی در کشور نگران‌کننده نیست و ما دقت خود را روی تغییر ماهیت فعالیت این شرکت‌ها متمرکز کردیم.