رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از برنامه این صندوق برای گسترش فعالیت‌های خود و سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی ایران هنوز صندوق نوپایی است ولی ما اکنون در بین ۵۹ صندوق ملی دنیا رتبه دوازدهم را داریم.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی از هرگونه طرحی که موجب توسعه در کشور شود و از سرمایه و کار ایرانی حمایت کند، پشتیبانی می‌کند، اظهار کرد: هدف ما فقط ایران نیست و به دنبال انجام کارهای اقتصادی در منطقه و کشورهای همسایه هستیم. وی با اشاره به اینکه به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستیم و این امر نتایج مثبتی حتی برای کل کشورهای منطقه خواهد داشت، افزود: یکی از اهداف این صندوق سرمایه‌گذاری خارجی است و قصد داریم بخشی از این صندوق شامل سهام، املاک مستغلات و شرکت‌های خارجی و اوراق قرضه خارجی باشد؛ بنابراین این آمادگی را داریم که در آینده نزدیک در کشورهای دیگر به خصوص در حوزه‌های مالی و پولی سرمایه‌گذاری کنیم. رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: به دنبال فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و پولی کشورهای دیگر هستیم و این امر بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های آینده صندوق است.

فرزین با اشاره به جایگاه خوب صندوق توسعه ملی ایران با وجود گذشت یک سال از عمر آن، ادامه داد: صندوق توسعه ملی ایران هنوز صندوق نوپایی است ولی ما اکنون در بین ۵۹ صندوق ملی دنیا رتبه ۱۲ را داریم. طبیعی است این رتبه برای صندوقی که یک سال از تاسیس آن می‌گذرد، رتبه خوبی است و فکر می‌کنیم که در یک سال آینده جزو ۱۰ صندوق بزرگ دنیا باشیم و این بسیار شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاری در کشور و منطقه به وجود می‌آورد.

وی تصریح‌ کرد: بوروکراسی نداریم و تلاش ما یافتن فرصت سرمایه‌گذاری‌های مالی است و امیدواریم که بتوانیم فرصت موثرتری در کشورهای منطقه داشته باشیم.

نفت، اولویت نخست صندوق

فرزین اولویت نخست صندوق توسعه ملی را سرمایه گذاری در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی دانست و تصریح‌کرد: قصد داریم با این سرمایه‌گذاری‌ها بخش عمده ای از نفت را در داخل تبدیل به فرآورده کنیم به همین دلیل قصد داریم سرمایه‌گذاری خوبی را در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها انجام دهیم زیرا می دانیم که امروزه محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی ما به بسیاری از کشورهای منطقه صادر می‌شود و نیاز بسیار زیادی در منطقه به این محصولات وجود دارد.

وی همچنین سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های تولید انرژی برق و حوزه‌های صنعتی خرد را از دیگر فعالیت‌های صندوق توسعه اعلام و خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در آن صورت گرفته بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی است؛ آخرین حوزه نیز بخش حمل و نقل است که قصد داریم در سال‌جاری سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش مترو و هواپیما که از نیازهای کشورمان است، انجام دهیم. رییس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: ما در آینده باید به صورتی عمل کنیم که نفت به صورت فرآورده صادر شود و نه نفت خام چراکه این امر آثار مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. فرزین با اشاره به افزایش همکاری‌ها با وزارت نفت و سرمایه‌گذاری‌ها و تفاهم‌نامه امضا شده، گفت: تحریم روی نفت ما است و این امر می‌تواند نعمتی برای کشور ما باشد، هدف این است که نفت ما کمتر صادر شود زیرا خوب نیست که اقتصاد ما به صادرات نفت وابسته باشد؛ باید با استفاده از این موقعیت تهدید را به فرصت تبدیل کرد، و کم کم به این سمت پیش برویم که کشور را بدون صادرات نفت اداره کنیم.

آخرین رایزنی‌ها برای پرداخت وام ارزی خرید هواپیماها

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه‌ای که به منظور چگونگی استفاده از تسهیلات تخصیصی ارزی برای خرید هواپیما تشکیل شد، اعلام کرد: با تعامل ستاد تدابیر ویژه، قفل صندوق توسعه ملی شکسته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا پهلوانی در این جلسه که با حضور معاون صندوق توسعه ملی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی تشکیل شد، به بسترسازی‌های صورت گرفته در راستای تسهیل و تسریع استفاده از وام اختصاص یافته توسط این صندوق اشاره کرد و افزود: به دنبال محدودیت‌هایی که در گذشته وجود داشت تاکنون استفاده از صندوق توسعه ملی عملی نشده بود، اما با برگزاری جلسات و مذاکرات مکرر با ستاد تدابیر ویژه امکان استفاده از تسهیلات صندوق فراهم خواهد شد.

در ادامه این جلسه قاسم حسینی ـ عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ـ نیز از اصلاحات اساسی اساسنامه صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: با اصلاحات صورت گرفته محدودیت‌هایی که در گذشته پیش روی این صندوق از جمله آورده ۵/۱ برابری سهم مشتری وجود داشت، حذف شد و شرکت‌های هواپیمایی باید نسبت به تعیین بانک عامل، نحوه تضامن و انتقال پول اقدام کنند. وی مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ارزی برای خرید هواپیما در مناطق محروم را ۱۰سال و در سایر مناطق ۸ساله اعلام کرد و افزود: شرکت‌های هواپیمایی که سهام آنها کمتر از ۵۱ درصد خارجی یا اینکه کمتر از ۲۱ درصد سهم آنها دولتی باشد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به درخواست شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه بازپرداخت تسهیلات اختصاص یافته به صورت ریالی انجام شود، اظهار کرد: از آنجا که صندوق توسعه ملی یک بنگاه اقتصادی بوده و ارائه تسهیلات به صورت ارزی انجام می‌شود بازپرداخت وام نیز براساس اساسنامه باید به صورت ارزی انجام گیرد نه ریالی. حسینی در پاسخ به شرکت‌های هواپیمایی پیرامون وثیقه قرار گرفتن هواپیما در برابر تسهیلات تخصیصی، همچنین پرداخت تنخواه به شرکت‌ها به منظور خرید هواپیما، ابراز کرد: نحوه تضامن بانکی به صندوق مربوط نمی‌شود و مادامی که بانک‌ها طرح توجیه فنی و اقتصادی شرکت هواپیمایی را بررسی و به ما ارائه دهند ظرف یک هفته نسبت به اعلام به بانک مرکزی و اختصاص این وام اقدام خواهد شد ولی از آنجاکه این صندوق یک بنگاه دولتی است، امکان پرداخت یارانه یا تنخواه وجود ندارد.