سوئیس در تحریم نفتی مشارکت نمی‌کند

دنیای اقتصاد - سوئیس در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تبعیت نخواهد کرد. در همین حال، مقامات دولت ژاپن در توضیح علت توقف واردات نفت خود از ایران در ماه جاری میلادی، از شروع دوباره این واردات از اواخر ماه و بعد از رفع مشکلات بیمه‌ای خبر دادند. از سوی دیگر دولت هند اعلام کرد که در ازای خرید نفت ایران به جای روپیه، یورو پرداخت خواهد کرد. البته واردات نفت این کشور از ایران به صورت «تحویل در مقصد» انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دولت سوئیس اعلام کرد که دامنه تحریم‌ها علیه ایران را گسترش خواهد داد، ولی از تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل مسائلی که به سیاست خارجی‌اش ارتباط دارد، پیروی نخواهد کرد. این کشور غیرعضو در اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های جدیدی که این کشور از روز جمعه علیه ایران به اجرا در می‌آورد مبادلات دو کشور در زمینه صنعت پتروشیمی، تجهیزات ارتباطات راه دور و خرید و فروش فلزات و الماس را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. با این حال شرکت‌های نفتی سوئیسی «گلنکور» و «ترافیگورا» به معاملات نفتی با ایران ادامه خواهند داد. بر اساس گزارش رویترز، سوئیس یکی از مراکز معاملات نفتی در جهان است و یکی از شعبه‌های شرکت ملی نفت ایران در این کشور مستقر است. سوئیس از سوی کشورهای غربی برای اعمال اقدامات سخت علیه ایران تحت فشار قرار گرفته است. اما از آنجا که سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست و به لحاظ سنتی یک کشور خنثی است، هیچ وظیفه‌ای برای تبعیت از تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران ندارد. سفیر آمریکا در سوئیس ماه گذشته از عدم تبعیت سوئیس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران ابراز ناامیدی کرد. سوئیس همچنین در ماه آوریل بانک مرکزی ایران را از انسداد دارایی معاف کرد. اتحادیه اروپا از ۱۱ تیرماه خرید نفت از ایران را تحریم کرده است.

واردات نفت ژاپن از سر گرفته می‌شود

در رویدادی دیگر، مقامات دولت توکیو از واردات دوباره نفت ایران از اواخر ماه جاری بعد از رفع مشکلات بیمه‌ای خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یک منبع دولتی در ژاپن گفت: به دلیل خطرات و ریسک ناشی از تحریم بیمه تانکرهای حامل نفت ایران، ژاپن در ماه جولای از ایران نفت وارد نمی‌کند. این مقام دولت ژاپن که خواست نامش فاش نشود گفت: ما اطلاع یافتیم که ژاپن در ماه جولای (۱۱تیر- ۱۰مرداد) از ایران نفت وارد نمی‌کند. رویترز مدعی شد: چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران نیز ممکن است به علت افزایش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل نفت درماه جولای از ایران نفت وارد نکند.

براساس این گزارش، شرکت‌های بیمه اروپایی که حدود ۹۵ درصد تانکرهای حامل نفت را بیمه می‌کنند همزمان با آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از بیمه نفت ایران منع شدند. این درحالی است که دولت ژاپن ماه گذشته لایحه‌ای را در پارلمان این کشور به تصویب رساند که براساس آن دولت مجاز است تا سقف ۶/۷ میلیارد دلار هزینه بیمه تانکرهای حامل نفت ایران به ژاپن را تقبل کند. این مقام دولت ژاپن گفت: شرکت‌هایی در ژاپن پیشنهاد بیمه نفت ایران را ارائه کردند و احتمالا تا آخر ماه جاری قرارداد بیمه نفت ایران امضا می‌شود. وی اضافه کرد: محموله بعدی ژاپن در ایران در اواخر ماه جولای بارگیری خواهد شد و پس از کسب مجوز سفر در ماه اوت به ژاپن خواهد رسید.

هند یورو پرداخت می‌کند

دولت هند نیز در تصمیمی جدید اعلام کرد قصد دارد در ازای خرید نفت ایران به جای روپیه، یورو پرداخت کند. ضمن اینکه بر اساس گزارش «واحد مرکزی خبر» واردات نفت خام هند از ایران به صورت «تحویل در مقصد» ادامه می‌یابد. بلومبرگ درباره تصمیم جدید دهلی نو نوشت: به دلیل مشکلات موجود در پرداخت روپیه، هند تصمیم دارد پول نفت ایران را از طریق یک بانک ترکیه‌ای به یورو پرداخت کند. یک منبع مطلع در دولت هند در این زمینه گفت: اخیرا بعضی از پرداخت‌های هند به روپیه انجام شده است اما به علت وجود مشکلاتی در تاسیس شعبه بانک ایرانی «پارسیان» در بمبئی و به دلیل اینکه روپیه به راحتی قابل تبدیل به ارزهای دیگر نیست این تصمیم اتخاذ شده است. براساس این گزارش، پرداخت یورو برای خرید نفت ایران با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا انجام می‌شود و مشکلات آن برای ایران بسیار کمتر از روپیه است که طی ۱۲ ماه گذشته بدترین ارز آسیایی بوده است.