دنیای اقتصاد- کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۱ با رشدی 7/13 درصدی به 15/4 میلیارد دلار رسید و ایران از نظر حجم سرمایه‌گذاری در خاورمیانه به جایگاه سوم دست یافت. جایگاهی که بیش از آنکه مرهون رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران باشد، وابسته به کاهش سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده است. در سال 2010، میزان رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران 20 درصد بود. در سال پیش از آن (2009) نیز این شاخص رشدی 86 درصدی را تجربه کرده بود. ضمن اینکه امسال برخلاف دو سال قبل، میزان رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از متوسط جهانی آن کمتر شده است. بر اساس این گزارش حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان طی سال گذشته میلادی با رشد 16 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 524/1 تریلیون دلار رسید. در سال 2010 بالغ بر 309/1 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده بود.

گزارش سال ۲۰۱۱ آنکتاد، ایران را در رتبه سوم جذب سرمایه در خاورمیانه قرار داد
نتایج مسابقه جذب سرمایه
دنیای اقتصاد- کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۱ با رشدی ۷/۱۳ درصدی به ۱۵/۴ میلیارد دلار رسید و ایران از نظر حجم سرمایه‌گذاری در خاورمیانه به جایگاه سوم دست یافت.
جایگاهی که بیش از آنکه مرهون رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران باشد، وابسته به کاهش سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) با انتشار گزارش سرمایه‌گذاری جهانی 2011، جدیدترین آمار از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان و کشورهای مختلف را ارائه کرد.
بر اساس این گزارش حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان طی سال گذشته میلادی با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۵۲۴/۱ تریلیون دلار رسید. در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۳۰۹/۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده بود. آنکتاد حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران طی سال ۲۰۱۱ را بالغ بر ۱۵/۴ میلیارد دلار اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن با افزایشی ۷/۱۳ درصدی روبه‌رو شده است. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز ۶۴۸/۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود. البته در سال ۲۰۱۰، میزان رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران ۲۰ درصد بود. در سال پیش از آن (۲۰۰۹) نیز این شاخص رشدی ۸۶ درصدی را تجربه کرده بود. ضمن اینکه امسال برخلاف دو سال قبل، میزان رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از متوسط جهانی آن کمتر شده است.
میزان سرمایه‌گذاری مستقیم انجام شده توسط ایران در کشورهای دیگر در سال 2010 بالغ بر 346 میلیون دلار بوده است که این رقم با رشد 4 درصدی به 360 میلیون دلار در سال 2011 رسیده است.
بهبود رتبه ایران در منطقه بر اساس گزارش آنکتاد، ایران از نظر میزان جذب سرمایه‌‌های خارجی در خاورمیانه سوم شد. این در حالی است که رتبه سال ۲۰۱۰ ایران در این منطقه ششم بود.
آمارهای آنکتاد نشان می‌دهد در میان 12 کشور خاورمیانه‌ای، عربستان با رقم 16 میلیارد دلاری از این نظر در رتبه نخست قرار دارد و امارات با 6/7 میلیارد دلار در رتبه دوم جای گرفته است.
بر اساس این گزارش تنها ۶ کشور منطقه در سال ۲۰۱۱ با رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مواجه بوده‌اند که ایران نیز در بین آنها قرار داشته است. ایران از نظر رشد سرمایه‌گذاری نیز رتبه ششم منطقه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر ایران که با رشد ۷/۱۳ درصدی در این زمینه مواجه شده است سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در امارات با رشد ۳۸ درصدی به ۶/۷ میلیارد دلار، کویت با رشد ۲۵ درصدی به ۳۹۹ میلیون دلار، عراق با رشد ۱۵ درصدی به ۶۱۷/۱ میلیارد دلار، فلسطین با رشد ۱۸ درصدی به ۲۱۴ میلیون دلار و بحرین با رشد ۵ برابری به ۷۸۱ میلیون دلار رسیده است.
افت شدید سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی
بر اساس این گزارش قطر با بیشترین کاهش در میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی مواجه شده است به طوری که این رقم از ۶۷/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. عربستان از این نظر در رتبه دوم قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۸ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم با افت ۴۲ درصدی به ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عمان نیز طی سال ۲۰۱۱ با افت ۳۱ درصدی به ۷۸۸ میلیون دلار، لبنان با افت ۲۵ درصدی به ۲/۳ میلیارد دلار، اردن با افت ۱۱ درصدی به ۴۶۹/۱ میلیارد دلار و سوریه با افت ۳۲ درصدی به ۰۵۹/۱ میلیارد دلار رسیده است.
سهم اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه
سهم کشورهای توسعه یافته از مجموع ۵۲۴/۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری شده، ۷۴۷ میلیارد دلار معادل ۴۹ درصد و سهم کشورهای در حال توسعه نیز ۶۸۴ میلیارد دلار معادل ۴۵ درصد بوده است. اقتصادهای در حال گذار نیز طی این سال ۹۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کردند. میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط این سه گروه در سال ۲۰۱۱ به ترتیب با رشد ۲۰، ۱۱ و ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. بر اساس این گزارش آمریکا در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۲۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد رشد داشته است.