پیشرفت در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

لاوروف می‌گوید مذاکرات وارد «مرحله‌ای‌ سازنده» شده است

دنیای اقتصاد- نشست هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول با توافق بر سر ادامه مباحث از سوی معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون پایان یافت. چین و روسیه این نشست را «توام با پیشرفت» و نشانه ورود مذاکرات به «مرحله سازنده» خوانده‌اند. نمایندگان ارشد طرفین پیش از این در ۳۰ خرداد در مسکو برای ادامه روند مذاکرات در سه سطح کارشناسی، معاونان مذاکره‌کنندگان ارشد و در نهایت خود مذاکره‌کنندگان ارشد توافق کرده بودند. در اولین گام، نشست کارشناسی صبح روز سه‌شنبه در استانبول ترکیه آغاز شد و در نهایت در نخستین ساعت روز چهارشنبه پایان یافت.

به گزارش ایسنا، این مذاکرات یک روزه و در پنج دور از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تا ۱:۳۰ بامداد روز چهارشنبه دنبال شد. دو طرف در این گفت‌و‌گوها به طور مشروح، جزئی و به تفکیک پیشنهاد‌های‌شان را ارائه کردند.

همچنین در پایان این نشست یک روزه قرار شد ادامه مباحث به نشست معاون کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده مذاکرات ۱+۵ با ایران و معاون سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران موکول شود. در این راستا توافق شد که معاونان اشتون و جلیلی با یکدیگر تماس گرفته درباره چگونگی ادامه بحث‌ها و برگزاری نشستی با حضور معاونان تصمیم‌گیری کنند. بنا براین گزارش، گفت‌وگوها و بحث‌های صورت گرفته در نشست روز سه‌شنبه جدی و اساسی بوده است و دو طرف به طور جزئی به ارزیابی یکدیگر پرداختند؛ اما هنوز مشخص نیست پرداختن به جزئیات تا چه اندازه دیدگاه دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرده است. ایران در پاسخ به پیشنهادهای طرف ۱+۵ که کاترین اشتون پس از مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران برای اولین بار به طور رسمی به آنها اشاره کرد، در چارچوب پنج گام پیشنهادی پاسخ داده است و راهکارهایی را برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها (۱+۵) در این چارچوب ارائه کرده است.

بیانیه اشتون درباره جزئیات نشست

در این میان سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان فنی ایران و ۱+۵ درباره جزئیات پیشنهادهایی برای پایان دادن به موضوع هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند و قرار است به زودی نشست جدیدی میان علی باقری، معاون دبیر شوراى‌عالى امنیت ملى ایران در سیاست خارجى و امنیت بین‌الملل و هلگا اشمیت، معاون اشتون برگزار شود. به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: مطابق توافق حاصل شده در مسکو، مذاکرات فنی در سوم ژوئیه (۱۳ تیر) در استانبول برگزار شد. این مذاکرات تحت ریاست استفان کلمنت، کارشناس هسته‌ای به نمایندگی از کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار شد و کارشناسانی از «۳ +۳» (عنوان معادلی که برای ۱+۵ به کار می‌رود) با تیم ایرانی ملاقات کردند.

بر اساس این بیانیه در این نشست «۳+ ۳ جزئیات بیشتری را از پیشنهادی که در بغداد به ایران ارائه شده بود، ارائه کرد؛ ایران نیز جزئیات بیشتری از پیشنهادش را مطرح کرد و کارشناسان مواضع مربوط به برخی موضوعات فنی را بررسی کردند.» بنا بر این بیانیه «همان طور که اشتون و مدیران سیاسی ۳+۳ در مسکو با جلیلی توافق کردند، نشست فنی در استانبول با نشستی میان هلگا اشمیت وعلی باقری ادامه خواهد یافت».

لاوروف: مذاکرات وارد «مرحله‌ای سازنده» شده است

در همین حال، سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه با اشاره به نتایج اخیر نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول، تاکید کرد که مذاکرات وارد «مرحله‌ای سازنده» شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پرس تی.وی، لاوروف در نشستی خبری پس از دیدار با گیدو وستروله همتای آلمانی‌اش با اشاره به برگزاری نشست کارشناسی در استانبول تاکید کرد که نتایج نشست نمایندگان ۱+۵ با ایران اطمینان‌بخش بوده است. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو و برلین در چارچوپ ۱+۵ با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا به راه حلی برای مساله هسته‌ای ایران دست یابند. وی تاکید کرد که برای حل مساله هسته‌ای ایران از روش گام به گام و از طریق اقدامات متقابل اقدام خواهد شد.

چین: گفت‌وگوها توام با پیشرفت بود

لیو ویمین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز ضمن ابراز امیدواری درباره نتایج این نشست‌ها اعلام کرد: در جدیدترین مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: کشورها برنامه هسته‌ای ایران را با جدیت مورد بررسی و بحث قرار دادند و پیشرفت مسلمی نیز حاصل شده است. اگر چه این غیرعادی نیست که شاهد میزان بسیار زیادی اختلاف نظر باشیم؛ با توجه به پیچیدگی موضوع این امر عادی است.

لیو همچنین ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به شیوه‌ای واقع بینانه برای دستیابی به راه‌حلی در درازمدت ادامه یابد.

عباسی: باید حقانیت ایران را بپذیرند

همزمان با برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول، فریدون عباسی دوانی رییس سازمان انرژی اتمی گفت که ایران در گفت‌و‌گو با ۱+۵ بر این موضع که آنها باید استدلال و حقانیت تهران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر اساس ان.پی.تی بپذیرند و به حقوق مردم ایران احترام گذارند، تاکید دارد. عباسی در گفت‌و‌گو با ایسنا همچنین گفت: هنوز زمان و مکان مشخصی برای این مذاکرات مشخص نشده است.

وی با اشاره به حضور علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل گفت‌وگوهای کارشناسی را جدی بگیرد. وی درباره موفقیت‌آمیز بودن گفت‌وگوهای کارشناسی با توجه به اختلاف‌نظر‌های اساسی میان دو طرف اظهار کرد: هدف برخی از طرف‌های مذاکرات با ایران از ابتدا این بود که ایران به هیچ نوع توانمندی در هیچ رشته تخصصی دست پیدا نکند. رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آنها روی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران متمرکز شدند و به تبلیغ علیه ایران پرداختند و سعی دارند آن را با سلاح کشتار جمعی پیوند زنند، اما ما اهل آن نیستیم و بنایی برای دنبال کردن سلاح هسته‌‌ای نداریم، همان‌طور که در زمان جنگ تحمیلی هم که سلاح کشتار جمعی علیه ایران استفاده می‌شد به دنبال آن نرفتیم. وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: در حال حاضر آنها همسو هستند تا تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کنند و بر موضوع هسته‌‌ای فشار آورند تا جلوی پیشرفت کشور را در تمامی ابعاد بگیرند، اما موفق نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: آنها امروز ایران هسته‌‌ای را باور کرده‌اند و دنبال راه برون رفتی هستند تا اقرار کنند که ایران هسته‌‌ای است. از این‌ رو بر درصد غنی‌سازی یا سایت غنی‌سازی فردو و غیره تاکید می‌کنند که موضوع نگرانی از آنها بی‌مورد است. آنها می‌دانند که این فعالیت‌ها و مراکز هسته‌‌ای تحت نظارت کامل آژانس است و هیچ فعالیت غیرقانونی در آنها صورت نمی‌گیرد.

تجهیز شناورها به سوخت اتمی؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه مشارکت سازمان انرژی اتمی در تجهیز شناورهای ایران به قابلیت طی مسیرهای طولانی با سوخت اتمی چگونه است؟ گفت: اگر چنین درخواستی از سازمان انرژی اتمی صورت گیرد، ما تحقیقاتمان را در آن زمینه متمرکز می‌کنیم. در حال حاضر ما توانمندی انجام کارهای مختلف را داریم، بستگی دارد سیاست و نیاز کشور چه باشد.