دلایل سپاه برای ورود به فعالیت‌های اقتصادی

برنامه‌ریزی برای مقابله با شناورهای جنگی دشمن در اقیانوس هند به عهده سپاه گذاشته شده است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مقابله با تهدیدات دشمن در دوردست بر عهده سپاه نیز گذاشته شده، از برنامه‌ریزی سپاه برای مقابله با شناورهای جنگی دشمن در نقاط دوری مانند اقیانوس هند خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس سردار جعفری با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره سپاه تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند درست است که ماهیت سازمانی سپاه یک ماهیت نظامی است؛ اما سپاه صرفا نظامی نیست بلکه یک سازمان امنیتی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و نظامی است یعنی همه جنبه‌های کارکردی از سازمان‌ سپاه مورد انتظار است تا بتواند آن نقش خود را که حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ‌امنیتی و اطلاعاتی ایفا کند.

اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه تحت برد موشکی ماست

جعفری با اشاره به سخنان مقامات رژیم صهیونیستی که گفته‌اند «دیگر زمان تهدید نظامی علیه ایران گذشته است»، تصریح کرد: دلیل این بازدارندگی همان رشد و سرعت در افزایش توانمندی‌ها از جمله توانمندی‌های موشکی است.

وی درباره برد موشک‌های سپاه پاسداران برای مقابله با دشمن فرامنطقه‌ای تاکید کرد: هرچند ما توان افزایش برد موشک‌های خود را داریم اما نیازی به این موضوع احساس نمی‌کنیم؛ چراکه امروز دشمن فرامنطقه‌ای ما یعنی رژیم اشغالگر قدس در برد موشکی ما قرار دارد و نیروهای عمده آمریکایی هم اگر قرار باشد از تهدیدات اسرائیل حمایت کنند، از آنها به ما نزدیک‌تر هستند و آنها نیز در برد کامل آتش ما قرار دارند.

«سودآوری» هدف اصلی سپاه نیست

وی در ادامه به موضوع ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و اقتصادی در کشور اشاره کرد و با بیان این که سپاه در ابتدا کار خود را با قبول پروژه‌های ریز و درشت شروع کرد، گفت: امروز با گذشت چندین سال ما فقط به پروژه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که یا از حد توان شرکت‌های داخلی بیرون باشد یا اینکه به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرزی و جاهایی که به لحاظ امنیتی مشکل دارد، دیگران نتوانند به آن وارد شوند.

جعفری ادامه داد: از آنجا که سپاه تنها به دنبال سود مادی در این پروژه‌ها نیست و کمک به دولت را هدف اصلی خود قرار داده، در برخی پروژه‌ها تا جایی که در توان باشد کار می‌کنیم و پس از اتمام کار، پول آن را از دولت می‌گیریم؛ چراکه گاهی ممکن است بودجه نباشد یا دیر برسد. در این صورت شرکت‌های تجاری کار را تعطیل می‌کنند.وی با اشاره به جوسازی‌ها و هجمه سنگین دشمن علیه اقدامات سازندگی سپاه، دلیل این حملات را حضور موثر سپاه در این صحنه‌ها دانست و افزود: یکی از راهبردهایی که ما داشتیم و به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال می‌شود، این است که ورود سپاه به پروژه‌های مختلف، جایی را برای مردم و شرکت‌های خصوصی و کوچک، تنگ نکند.جعفری با اعلام اینکه ورود سپاه به پروژه‌های کوچک و متوسط و پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان ممنوع است، گفت: البته پروژه‌هایی از قبل بوده که هنوز تمام نشده، ولی دو سال است که دیگر قراردادی در خصوص قبول این قبیل پروژه‌ها نداشتیم.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: البته اگر پروژه‌ای نیز بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد ولی شرکت‌های خصوصی بتوانند آن را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد مگر آنکه شرکت خصوصی بخواهد اجحافی کند که در این صورت سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی را، محرومیت‌زدایی در کشور عنوان کرد و گفت: بنا بر آنچه ابلاغ کردیم، همه موسسات در کنار انجام پروژه باید در شعاع زیادی همه نیاز روستاها و محرومین اطراف خود را برطرف کنند و این غیر از فعالیت‌های بسیج سازندگی است که از دولت بودجه می‌گیرند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: اگر این رویه چند سال ادامه پیدا کند، نیازهای کوچک و جزئی مردم در بسیاری از روستاها کاملا برطرف خواهد شد.

جعفری همچنین دستاوردهای معجزه‌گونه سپاه را که اخیرا اعلام شده در همین زمینه اقتصادی معرفی کرد و افزود: این دستاورد بزرگ سپاه در سال جاری اعلام می‌شود.

فرمانده کل سپاه سپس با بیان اینکه این تحولات زمان‌بر خواهد بود، اظهار کرد: ما امسال را در سپاه به عنوان معرفی شاخصه‌های شایسته‌محوری به پاسداران و بسیجیان معرفی کرده‌ایم تا بدانند این شایستگی‌های مد نظر چیست و چگونه سنجیده می‌شود.