واکنش به تعطیلی سفارت انگلیس در تهران

بروجردی رفتار کارکنان سفارت انگلیس با شهروندان ایرانی را محکوم کرد

دنیای‌اقتصاد- تعطیلی سفارت انگلیس در تهران طی روز چهارشنبه به دلیل آنچه که تهدید امنیتی خوانده شده، انتقاد علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشته است. وی گفته است: براساس کنوانسیون وین سفارت انگلیس موظف به ارائه خدمات لازم به شهروندان کشور ایران از جمله صدور ویزا است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بروجردی با اشاره به اقدام سفارت انگلیس در تعطیلی این سفارتخانه و ادعای مقامات انگلیس مبنی بر آنکه تهدید امنیتی دلیل تعطیلی سفارتخانه این کشور در ایران بوده است، گفت: اگر هم تهدیدی صورت گرفته باشد راه‌حل آن انعکاس موضوع به وزارتخانه و پیگیری آن در چارچوب قوانین بین‌المللی و نه بی‌احترامی به مردم است.

وی با اشاره به اینکه ما با انگلیس در جهت کاهش روابط به سر می‌بریم و نبود رابطه در سطح سفیر نشانه همین امر است، افزود: این سفارتخانه در سطح کاردار و براساس کنوانسیون وین موظف به ارائه خدمات لازم به شهروندان از جمله صدور ویزا است، درحالی که انگلیس شهروندان ایرانی را برای گرفتن ویزا به کشورهای همجوار می‌فرستد و از طریق کنسولگری خود در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی ویزا صادر می‌کند.

بروجردی با محکوم کردن رفتار کارکنان سفارت انگلیس با مردم افزود: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتار انگلیس را تخطی از کنوانسیون وین دانست و با اشاره به رفتار روز چهارشنبه کارکنان سفارت انگلیس با مردم گفت: این برخورد غیرمنطقی است و مقررات بین‌المللی حکم می‌کند تا زمانی که انگلیس صاحب سفارتخانه در تهران است براساس قواعد بین‌المللی در کمال احترام با مردم رفتار کند.او با اشاره به ادعای انگلیس مبنی بر آنکه تهدید امنیتی دلیل تعطیلی سفارت بوده است، گفت: اگر این موضوع از سوی انگلیس برای تعطیلی سفارتخانه مطرح شده باشد، باید گفت این اتفاقی است که در کشورهای مختلف واقع می‌شود و حتی سفارتخانه‌های ما نیز در اروپا پس از آنکه انگلیس سردمدار خروج منافقین از لیست تروریسم‌ شد، بارها از سوی این گروه مورد تهدید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر هم تهدیدی صورت گرفته باشد راه درست، انعکاس موضوع به وزارتخانه و پیگیری آن در چارچوب قوانین بین‌المللی و نه بی احترامی به مردم، که این عذر بدتر از گناه است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کارکنان سفارت انگلیس روز چهارشنبه به دلیل آنچه مشکلات امنیتی گفته می‌شد، ضمن برخورد ناشایست با مردم، سفارتخانه را تعطیل و چراغ‌های آن را خاموش کردند.

سایت رسمی سفارت انگلیس در تهران هم نوشته است که این سفارتخانه «از روی احتیاط و در واکنش به تهدیدی امنیتی» برای یک روز بسته بود.به گزارش بی‌بی‌سی، برخی سایت‌های خبری، روز چهارشنبه در خبری کوتاه از بسته شدن سفارت بریتانیا تا اطلاع ثانوی خبر داده بودند. برخی سایت‌ها نیز با انتشار این خبر که در پی ارسال پیامک از سوی سفارت بریتانیا در تهران به کارمندان کلیه بخش‌های این سفارت، از صبح چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، به مدت نامعلوم از کارمندان در کلیه رده‌ها خواسته شده است که در محل کار خود حاضر نشوند، به موضوع تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران پرداختند.

در همین حال، یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که «دلیل تعطیلی سفارت بریتانیا در روز گذشته تهدید به بمبگذاری این سفارت‌ بوده است». اما این خبر رسما تائید نشده است.

بحث قطع یا کاهش ارتباط با سفارت بریتانیا پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض‌های مردمی پس از آن، در میان مسوولان رسمی ایران مطرح شد. از آن سو آنچنان که خبرگزاری ملت گزارش داده است، پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دولت انگلیس دریک اقدام غیر دیپلماتیک و خلاف پروتکل‌های بین‌المللی با داشتن سفارتخانه رسمی، کلیه ویزاهای خود برای شهروندان ایرانی را از طریق کنسولگری خود در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی صادر کرده است.

۲ سال تنش در روابط تهران- لندن

به گزارش دنیای اقتصاد، طی دو سال گذشته روابط تهران - لندن بارها و بارها دچار تنش شده است به گونه‌ای که نمایندگان اواخر سال ۸۹ به یک فوریت طرح کاهش روابط ایران با انگلیس رای دادند و این طرح برای بررسی هم‌اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. تنش‌های دو سال گذشته با دستگیری حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت انگلیس در تهران و اعتراف وی به جاسوسی کلید خورد. پس از آن، حوادث روز عاشورای سال ۸۸ بار دیگر موجب تنش دوباره در روابط تهران- لندن شد. مقامات ایران به شدت نسبت به اظهارات دیوید میلیبند، وزیر خارجه وقت انگلیس درباره حوادث روز عاشورا در تهران اعتراض کرده و سایمون گس، سفیر این کشور را به وزارت خارجه احضار کردند. اما این پایان ماجرا نبود و در سال ۸۹ سایمون گس دوباره خبرساز شد و نمایندگان مجلس کشورمان را واداشت تا در روز دوشنبه، ۱٨ بهمن‌ماه ٨٩، طرح یک فوریتی الزام دولت به قطع رابطه با انگلیس را تهیه و امضا کنند. تصویب این طرح در صحن مجلس هنوز نهایی نشده است. گس در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ در گفت‎وگویی با بی‌بی‌سی فارسی به موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و تحریم‌های ضدایرانی پرداخت که در پی آن و در غیاب گس «پاتریک دیویس» کاردار انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران توسط رییس اداره اول غرب اروپای وزارت خارجه به وی اعلام شد. بار دوم اما وی در آذر ماه ۱۳۸۹ با نوشتن مطلبی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران‌ و انتشار آن در سایت سفارت انگلیس در تهران، علیه کشورمان موضع‌گیری کرد. در پی این رویداد، علاء‌الدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه‌ای اظهارات سفیر انگلیس در تهران را محکوم کرد. همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس با استناد به کنوانسیون‌های بین‌المللی سایمون گس را «عنصر نامطلوب» خواند و از وزارت خارجه خواست تا موضوع اخراج سفیر انگلیس از کشور را بررسی کند. بروجردی در بیانیه خود اظهارات سفیر انگلیس در تهران درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را گستاخانه خوانده و گفته بود: به نظر می‌رسد ماموریت سایمون گس در تهران به جای تنظیم روابط دو جانبه تخریب روابط است؛ چرا که اظهارات وی نشان‌دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد.