جدال دیپلماتیک ایران - کویت

شبکه تلویزیونی العالم روز یکشنبه از اخراج چند دیپلمات کویتی از ایران به تلافی اخراج دیپلمات‌های ایرانی متهم به جاسوسی در کویت خبر داد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر افزود: العالم به نقل از منبعی که به نامش اشاره‌ای نشد، اعلام کرد که ایران در اقدامی تلافی‌جویانه چند دیپلمات کویتی را اخراج کرد.

این منبع نگفت که چند دیپلمات از ایران اخراج شده‌اند یا اینکه چه زمانی از آنها خواسته شده است ایران را ترک کنند.

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و ایرنا تهران در واکنش به اخراج سه دیپلمات خود از کویت، سه دیپلمات کویتی را از ایران اخراج کرده است.

به گزارش این خبرگزاری‌ها یک منبع آگاه گفت: وزارت خارجه ایران به سه دیپلمات سفارت کویت در تهران ۱۰ روز مهلت داده تا خاک ایران را ترک کنند.

کویت در روزهای اخیر سه دیپلمات و یک کارمند سفارت ایران در کویت را اخراج کرده بود. به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه‌های کویت، منابع آگاه در وزارت خارجه کویت نیز به روزنامه الجریده کویت گفته‌اند: پس از اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کویت، چنین اقدامی از سوی تهران پیش‌بینی می‌شد. با وجود اخراج متقابل دیپلمات‌های ایرانی و کویتی، تماس‌ها میان دو طرف ادامه دارد.

خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت هم تایید کرد که ایران سه دیپلمات کویتی به نام‌های محمد الهاجری دبیر اول، سالم المشاری دبیر دوم و وطلال الدلک دبیر سوم سفارت را اخراج کرده است.

کویت پس از آن سه دیپلمات ایرانی را اخراج کرد که یک دادگاه کویتی سه نفر از جمله دو تبعه ایران را به اتهام جاسوسی، به اعدام محکوم کرد. در متن لایحه قضایی این دادگاه کویتی نام سه دیپلمات ایرانی نیز آمده بود. کویت پیش از این سفیر خود را از تهران فراخوانده بود.

در همین حال سه نماینده پارلمان کویت خواستار اخراج همه اعضای سفارت ایران در کویت، توقف تمامی همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توقف سفرهای دوجانبه هوایی و دریایی میان دو کشور شدند.

مبارک الوعلان، ولید طباطبایی وفلاح الصواغ همچنین از دولت کویت خواسته اند که دیگر سفیری به تهران اعزام نکند و از کشورهای لبنان، سوریه و ایران نیروی کار گرفته نشود.

منابع آگاه دیپلماتیک در کویت به روزنامه الانباء نیز گفتند که وزارت خارجه کویت حق اخراج شمار بیشتری از کارمندان را برای خود محفوظ می‌داند؛ چرا که شمار کارمندان سفارت ایران در کویت بیشتر از اعضای سفارت کویت در تهران است.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران نیز روز شنبه در این باره گفت: اگر هدف و نیت ما آسیب رساندن به کویت بود آن زمانی که صدام به کویت حمله کرد و کویت در آسیب‌پذیرترین شرایط خود قرار داشت این کار را می‌کردیم؛ با وجود این که کویت در حمله صدام به ایران به صدامیان کمک کرده بود، اما وقتی که صدام به کویت حمله کرد ما بزرگوارانه درهای برادری ایران را به روی مردم و دولتمردان کویت باز کردیم و آنها را امان دادیم.

اخراج ۴ دیپلمات ایرانی دیگر از کویت

در همین حال، سایت خبری انتخاب به نقل از روزنامه السیاسه نوشت: کویت چهار دیپلمات دیگر ایرانی را از کشورش اخراج کرده است و در حال بررسی قطع رابطه با ایران است.

به گزارش انتخاب، سلیمان الجارالله مدیرکل وزارت خارجه کویت اعلام کرده است که از این به بعد در شورای امنیت علیه ایران رای خواهد داد. پیش از این دولت کویت از سه دیپلمات ایرانی به همین اتهام خواسته بود خاک خود را ترک کنند. روزنامه السیاسه همچنین نوشت: وزارت خارجه کویت به کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد چهار دیپلمات دیگر به دلیل ارتباط با فعالیت‌های جاسوسی باید هرچه سریع‌تر خاک کویت را ترک کنند. این روزنامه کویتی به نقل از یک مقام بلندپایه مدعی شد: گام بعدی شورای همکاری خلیج فارس در صورت ادامه دخالت‌ها و تهدیدهای ایران، قطع روابط دیپلماسی، اقتصادی و نفتی با این کشور است. این روزنامه در ادامه نوشت: بر این پایه تمام سفارتخانه‌های ایران در شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بسته می‌شوند و ایرانی‌هایی که در این کشورها مشغول به کار هستند، اخراج خواهند شد.

همچنین، جارالله گفته است بحث قطع روابط کشورهای عضو شورای همکاری با ایران در سطح بالا در حال بررسی است.