انتقاد از سهم پایین تولید از یارانه‌ها

رییس کمیسیون انرژی مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس از نحوه اجرای قانون یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توانست بخشی از مشکلات پدید آمده را مانع شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت «حمیدرضا کاتوزیان» افزود: اجرای این طرح یکی از لازم‌ترین مولفه‌های بهبود بدنه اقتصادی کشور است، اگرچه آزادسازی قیمت انرژی همچنان به عنوان یکی از پرچالش‌ترین مسائل کشور مطرح است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه اجرای صحیح این طرح می‌توانست به عنوان عامل بازدارنده از وقوع این چالش‌ها باشد، تصریح کرد: افزایش جهشی قیمت حامل‌های انرژی از یک سو و عدم اختصاص سهم صنایع از یارانه‌ها از سوی دیگر، شرایط دشواری را برای کشور، مردم، صاحبان صنایع و کارآفرینان به وجود آورده است.

وی با بیان لزوم اجرای صحیح قانون یارانه‌ها و موارد وابسته به آن برای اصلاح بدنه اقتصادی کشور ادامه داد: نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی را همراه با حقوق کارگران افزایش داد و مالیات بر ارزش افزوده را نیز بر هزینه‌های مردم افزود؛ اما سهم یارانه‌ تولیدکننده را نپرداخت و افزایش کیفیت محصولات را انتظار داشت که این خود هزینه‌های جدیدی را بر تولیدکننده تحمیل می‌کند؛ نمی‌توان وقتی تولیدکننده به علت کاهش سود و افزایش هزینه‌ها توان پرداخت بدهی بانکی‌اش را ندارد، او را در فهرست سیاه قرار داد.

کاتوزیان، تدریجی بودن افزایش قیمت‌ها در پنج سال و پرداخت درست سهم بخش‌های صنعت و تولید را عامل کاهنده چالش‌های هدفمندی یارانه‌ها خواند و تصریح کرد: متاسفانه این مصوبه‌های مجلس اجرا نشد و هنوز دغدغه‌های مجلس و مردم باقی است؛ از این رو تا فرصت هست انتظار می‌رود دولت بر روش اجرایی‌اش، اصلاحی جدی و فوری داشته باشد.

وضعیت بخش برق نگران کننده است

کاتوزیان، سرمایه‌گذاری با منابع مالی کافی را باعث بهره و سود اعلام و اظهار کرد: کمیسیون انرژی برای بخش برق و تامین نیاز‌های کشور و پاسخگویی به نیاز مصرفی برق بخش خانگی، تجاری و صنعتی نگران است و ضعف در این حوزه به گونه ای است که احتمال دارد که این بخش آسیب جدی ببیند.

وی درباره طرح این مسائل در استیضاح وزیر نیرو خطاب به دولت یادآور شد: به این بخش توجه کنید، مطالبات صنعت برق را بپردازید و سرمایه‌گذاری در تولید برق را حمایت کنید.

رییس کمیسیون انرژی درباره بخش نفت و گاز نیز گفت: با توجه به اینکه سال ۹۰ در سال جهاد اقتصادی است، اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم تا سال‌های نه چندان دور به بزرگ‌ترین واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهیم شد.

وی، تراز کنونی گاز کشور را منفی اعلام کرد و گفت: این دو بخش نیازمند سرمایه‌گذاری معادل ۳۰ میلیارد دلار در سال است تا بتواند اهداف برنامه چشم‌انداز را محقق کند.

وی، بازنگری در بخش هزینه‌ها و درآمدهای بخش نفت و گاز در سال ۹۰ را خواستار شد و افزود: با تاکید بر میادین مشترک خواستار لحاظ بودجه لازم برای این بخش‌ها هستیم.