اخبار غیر موثق را تکذیب می‌کنم

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: دعوت ایران از پادشاه اردن، اعزام نیروهای نظامی به بحرین از سوی کشورهای عربی، محموله تسلیحاتی کشف شده در افغانستان، آینده روابط ایران و مصر و مخالفت ایران با منطقه پرواز ممنوع در لیبی محور سوالات خبرنگاران در آخرین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در سال ۱۳۸۹ بود. نشستی که با توصیه به خبرنگاران آغاز شد. دعوت ایران از پادشاه اردن برای شرکت در جشن نوروز و انتقاد برخی نمایندگان مجلس به این موضوع اولین سوال دراین کنفرانس مطبوعاتی بود . مهمانپرست در پاسخ به این سوال گفت: بارها به دوستان خبرنگار توصیه کردیم که در نقل اخبار دقت کافی را به خرج دهند و نسبت به انتشار اخبار تایید نشده اقدام نکنند. روز گذشته برخی از خبرنگاران با من در تماس بودند و چنین خبری را منعکس می‌کردند، زمانی که سوال کردم که منبع خبر شما چیست؟ گفتند از رسانه‌های عربی شنیده‌ایم و وقتی گفتم اسم رسانه چیست؟ گفتند غیرمعتبر و غیرموثق بود. اگر غیرموثق بود چرا این خبر را دنبال می‌کنید؟

وی افزود: ولی متاسفانه به‌‌رغم اینکه خودشان معتقد بودند منبع خبر موثق نبوده است به این موضوع دامن زدند و با اطلاعات نادرست و تایید نشده، برخی دوستان ما را به اشتباه انداختند و خواسته یا ناخواسته موجی را علیه سیاست خارجی کشور ایجاد کردند. مهمانپرست به خبرنگاران توصیه کرد که هیچ وقت دقت را فدای سرعت نکنند، چرا که درباره سفر مقامات خارجی‌، حتما اطلاع‌رسانی لازم به صورت رسمی صورت خواهد گرفت.

وی مخدوش کردن فضا و جو علیه دولت یا دستگاه سیاست خارجی را حرکتی درست ندانست و از خبرنگاران خواست که دقت بیشتری داشته باشند و کمتر مسوولان کشور را به اشتباه بیندازند.

قبلا دعوت شده بود

در بخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاری با بیان این‌که پایگاه از اطلاع‌رسانی دولت در آذر ماه سال اعلام کرد که از پادشاه اردن برای سفر به ایران دعوت شده است، از مهمانپرست پرسید آیا از ملک عبدالله برای سفر به ایران دعوت به عمل آمده است یا خیر؟ مهمانپرست به این سوال چنین پاسخ داد: این دعوت چند ماه پیش صورت گرفته بود، ولی اخباری که در این روزها مطرح شده، تایید نشده و غیرموثق است.

درهمین رابطه علی‌اکبر صالحی‌، وزیر خارجه در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین نشست پنجمین دوره مجلس دانش‌آموزی در واکنش به برخی اظهارات در رابطه با سفر پادشاه اردن به تهران گفت: سفر هیچ مقام خارجی را مخفی نگه نمی‌داریم و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند به ایران مخفیانه بیاید و برود.

سفر ملک عبدا... قطعی نیست

محمدجعفر بهداد معاون سیاسی دفتر رییس جمهور نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این باره گفت: موضوع سفر پادشاه اردن به تهران مربوط به گذشته است و اگر قطعی شود اعلام خواهد شد و اینکه تا الان اعلام رسمی نشده یعنی تا این لحظه این سفر در برنامه نیست. وی همچنین با تاکید براینکه تصمیم درباره سفر پادشاه اردن به ایران در شرایط فعلی براساس سلیقه یک فرد اتخاذ نمی‌شود، بلکه این‌گونه تصمیمات حتما و قطعا به عنوان یک رویداد مهم از سوی مراجع عالی نظام مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هیچ چیزی درباره این سفر قطعی نیست، هرگونه ارائه تحلیل پس از اعلام رسمی این سفر منطقی است. بر اساس این گزارش، روز دوشنبه برخی از نمایندگان شاخص مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری های داخلی از موافقت شاه اردن با دعوت ایران خبرداده و این موضوع را خلاف مصالح مردم مسلمان منطقه و منافع ملی ایران دانسته بودند.

موضع ایران درباره اعزام نیرو به بحرین

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس برای اعزام نیرو به بحرین با بیان اینکه موضع ایران در خصوص اعزام نیروهای کشورهای حوزه خلیج فارس یا به عنوان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین مشخص است و اعلام شده، گفت: در رابطه با مسائلی که در کشور بحرین شاهدیم چند نکته قابل توجه است، اول اینکه مردم مطالباتی دارند و این مطالبات مشروع است و به طور مسالمت ‌آمیز بیان می‌شود.

دوم اینکه باید از هرگونه خشونت در برخورد با مطالبات مسالمت‌‌آمیز مردم جلوگیری شود. وی حضور نیروهای خارجی و دخالت در مسائل داخلی بحرین را قابل قبول ندانست و باعث پیچیده تر شدن و سخت‌تر شدن مساله عنوان کرد و افزود: انتظار این است که به مطالبات مردم رسیدگی شود و این مطالبات از راه‌های درست تحقق یابد.

سوال نامربوط

رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فونیکس چین که با اشاره به حضور نیروهای عربستان در بحرین پرسید آیا امکان دارد ایران نیز به بحرین نیرو بفرستد؟ با بیان اینکه سوال نامربوطی را پرسیدید، گفت: حضور و دخالت نیروهای سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس را به مساله بحرین درست نمی‌دانیم و راه‌حل برخورد با خواسته‌های مشروع مردم، دخالت‌‌های این چنینی، تشدید سرکوب و برخورد خشونت‌آمیز نخواهد بود.

بی ارتباطی تسلیحات کشف شده در افغانستان با ایران

اظهارات مقامات ناتو مبنی بر کشف محموله تسلیحاتی در افغانستان که با ایران و طالبان ارتباط دارد، محور سوالی دیگر بود که وی چنین پاسخ گفت: این مساله به هیچ وجه صحت ندارد. کشور ما قربانی افراط‌گرایی و تروریسم بوده و در داخل افغانستان نیز دیپلمات‌های خودمان را در این راه از دست دادیم و به هیچ وجه در هیچ مقطعی حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی را درست نمی‌دانیم. مهمانپرست ادامه داد: اقدامات مقامات کشورهای غربی در تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد و مذاکره با برخی از آنها و تصمیماتی که هر چند از مدتی دچار تردید و تناقض در رابطه با این گروه‌ها می‌شوند را درست نمی‌‌دانیم و محکوم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بهتر است به جای اتهام زدن به کشور ما به رویکرد درست پی‌ببرند و اشتباه گذشته خود را جبران و منطقه را ترک کنند. راه‌حل مشکلات منطقه در داخل منطقه است و کشورهای منطقه می‌توانند مشکلات را به سرعت حل کنند.

زمینه فراهم شود با مصر رابطه برقرار می‌کنیم

مهمانپرست در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی دیروز درباره آینده روابط ایران و مصر گفت‌: بارها اعلام کرده بودیم که دو ملت ایران و مصر به هم علاقه‌مند هستند و مشترکات فراوانی دارند و همواره به دنبال این بودیم که زمینه مناسبی برای برقراری ارتباط به وجود بیاید. سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که حاکمان قبلی و سیستم قبلی حاکم بر مصر مانع جدی برای برقراری ارتباط بودند، اظهار کرد: آمادگی این ارتباط وجود دارد. به محض اینکه تسهیلات و زمینه‌های اولیه آن ایجاد شود، حتما نسبت به برقراری ارتباط با مصر اقدام خواهیم کرد. البته ما در آنجا حضور داریم، اما این حضور ما به صورت دفتر حفاظت منافع است، ولی امیدواریم با ایجاد زمینه‌های مناسب تبدیل به سفارت شود و حضور رسمی و ارتباط رسمی ما برقرار شود.

علت مخالفت ایران با منطقه پرواز ممنوع در لیبی

خبرنگار آسوشیتدپرس نیز در این نشست خبری پرسید با توجه به اینکه دولت لیبی از همه امکانات استفاده می‌کند تا بیداری اسلامی را سرکوب کند، علت مخالفت دولت ایران با ایجاد منطقه پرواز ممنوع چیست؟ مهمانپرست چنین پاسخ گفت: تردیدی که همه ملت‌های منطقه به نیات آمریکایی‌ها و کشورهای غربی دارند این است که هیچ موقع ورود آنها به سایر کشورها به بهانه دلسوزی برای مردم نتیجه‌ای جز ظلم، جنایت و تجاوز به حقوق آنها در برنداشته است. آنها دفاع از مردم را بهانه می‌کنند ولی در نهایت زمانی که حضور می‌یابند از حاکمان قبلی جنایت‌ بیشتری را انجام می‌دهند. وی افزود: تا موقعی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها مورد نفرت مردم منطقه هستند، بهتر است دخالت در امور داخلی آن کشورها نکنند. همه می‌دانند پرونده آنها در زمینه دفاع از حقوق بشر و حقوق مردم کشورها، پرونده سیاهی است و می‌توانیم نمونه آن را در کشورهای مختلف مشاهده کنیم. به گفته وی اگر حضور این نیروهای نظامی در عراق و افغانستان به نفع مردم این کشورها بود، در سایر کشورها حضور آنها می‌تواند مفید باشد.