رونمایی از نخستین گزارش بین‌المللی اقتصاد ایران

کتاب معرفی اقتصاد ایران به جهان با عکس روی جلد از احمدی‌نژاد برای نخستین‌بار منتشر شده است - عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا رونمایی از گزارش بین‌المللی اقتصاد ایران

کتاب گزارش بین‌المللی اقتصاد ایران با بیش از ۸۷ هزار نسخه در ۱۲۰ کشور جهان منتشر شده است

دنیای اقتصاد زهرا واعظ - اولین گزار ش بین‌المللی اقتصاد ایران دیروز با حضور وزیر اقتصاد و برخی از مقامات اقتصادی کشورمان رونمایی شد‌.

در مراسم رونمایی از این کتاب‌، مقامات اقتصادی حاضر در جلسه بر این نکته تاکید داشتند که واقعیت‌های اقتصادی ایران به صورت واژگون به جهان عرضه می‌شود و باید از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف‌، چهره واقعی اقتصاد ایران را به سرمایه‌گذاران خارجی نشان داد‌. وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی درباره ظرفیت‌های کشور اعلام کرد که ایران در حال حاضر حتی یک دلار هم بدهی خارجی ندارد و بر اساس گزارش‌های بین‌المللی‌، حجم ذخایر ارزی ایران که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۸۹ میلیارد دلار بود در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت‌.

شمس‌الدین حسینی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی درباره ظرفیت‌های کشور، اظهار کرد: امروزه در عرصه جهانی مهم‌ترین ابزار برای بیان ظرفیت‌ها از طریق ظرفیت‌های نرم‌افزاری است که اهمیت بالاتری نسبت به سخت‌افزارها پیدا کرده و گوی سبقت را از سایر بخش‌ها ربوده و برخی از کشورها با این ابزار‌ تلاش می‌کنند کشورهای دیگر را عقب نگه دارند.

چرا ریسک ایران بالا است؟

حسینی با اشاره به گزارش‌های مراکز تحقیقاتی بین‌المللی در خصوص فضای کسب و کار در کشورها با اشاره به سال‌ها مطالعه خود روی گزارش‌های ریسک اقتصادی‌، تصریح کرد : برای من جالب و عجیب بود که چرا کشوری مانند ایران در شرایطی که ذخایر ارزی آن چندین برابر بدهی‌های این کشور است در این گزارش‌ها ریسک بالایی دارد، اما کشورهایی با بدهی بالا و ذخایر نامناسب رتبه بهتری نسبت به ایران دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در این گزارش‌ها معمولا در ایران‌، مسائل سیاسی به عنوان ریسک بالا محسوب می‌شود و به همین دلیل ایران را جزو کشورهای دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا معرفی می‌کنند، اما در عمل کشورهایی که در حال حاضر زمین خورده‌اند همچنان کشورهای با ریسک پایین و ثبات سیاسی مطرح می‌شوند‌. وی افزود : واقعیت این است که در گزارش‌ها از شاخص‌های نامناسبی استفاده می‌شود و البته یک واقعیت دیگری وجود دارد و آن این است به جای رقابت واقعی با استفاده از ظرفیت‌های نرم‌افزاری، با برخی از کشورها مقابله می‌کنند.

ایران حتی یک دلار بدهی معوق ندارد

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۶ و ۸۷ برخی کشورهای غربی به نحوی وانمود کردند که بانک‌های ایرانی در حال ورشکستگی هستند و در این حالت بانک‌های خود را بالا بردند، اما پس از مدتی بانک‌هایشان با مخ به زمین خوردند و ورشکسته شدند، افزود: ایران حتی یک دلار به هیچ کشوری بدهی معوق ندارد، اما به نحوی وانمود می‌کنند که ریسک ایران را بالا نشان دهند. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: طبق آخرین گزارش منتشر شده، ایران یکی از بهترین کشورها از لحاظ سرمایه‌گذاری است و همچنین طبق این گزارش حجم ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۰ به ۸۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱ به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تسهیل شرایط برای حرکت به سمت اقتصاد رقابتی

وزیر اقتصاد در ادامه سخنان خود رویکرد دولت را بهبود شرایط محیط کسب و کار در کشور دانست و تاکید کرد: اگر خواستار حرکت از اقتصاد دستوری به سمت اقتصاد رقابتی هستیم باید شرایط آن را تسهیل کنیم. وی بر کاهش و حذف فاصله بخش دولتی و غیر دولتی از طریق شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی تاکید کرد و گفت: منابع باید در اختیار بانک‌ها و نهادهای مالی کشور قرار گیرند تا منابع آنها با منابع بخش خصوصی برای انجام کارهای بزرگ تلفیق شود.

وی با اشاره به نگاه دولت به توسعه بخش‌خصوصی اظهار کرد: تقویت بخش خصوصی به معنی جایگزینی دولت نیست، اما به این معنی است که با تقویت بخش خصوصی از طریق تسهیلات دولتی و بانکی بتوان موجب رشد این بخش شد. وی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۰ بخشی از طرح‌های عمرانی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی با منابع سرمایه‌گذار بخش خصوصی تلفیق می‌شود تا بخش خصوصی بتوانند طرح‌های عمرانی را اجرا کنند که این امر موجب تقویت آنها خواهد شد.

تعیین میزان مشارکت بانک‌های خارجی به عهده بانک مرکزی

وی در ادامه تصریح کرد: تشویق سرمایه‌گذاری یکی از محورهای برنامه پنجم است و همان‌طور که در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است تمام منابع این صندوق به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. وی افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه بیمه و تاسیس بیمه به صورت مشترک بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در ایران مجاز شمرده شده است و همچنین در بخش بانک‌ها در اصلاحیه ماده ۵ قانون اصل ۴۴ مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در تاسیس بانک در ایران مجاز شمرده شده است، البته سهم سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بسته به شرایط اقتصادی و تشخیص بانک مرکزی تعیین خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: سقف مشارکت بانک‌های خارجی و داخلی را به بانک مرکزی سپردیم تا بر اساس واقعیت‌ها و شرایط کشور تعیین شود.

سخنان رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری

بهروز علیشیری‌، رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز در این مراسم با بیان این که در محیط پر تنش امروز اقتصاد بین‌الملل‌، کشورهایی که به هیچ وجه قابل مقایسه با سرزمین ما نیستند از همه ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا به دنیا نشان بدهند میزبان خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی هستند، گفت:‌ امروز در حالی اولین گزارش اقتصادی ایران منتشر می‌شود که بسیاری از کشورها از سال‌ها پیش این گزارش را منتشر می‌کردند. بهروز علیشیری با بیان این که دنیای امروز با استفاده از جریان آزاد اطلاعات تلاش کرده تا وضعیت اقتصادی ایران را واژگون جلوه بدهند، گفت:‌ آنها در این شرایط هزار ما را میلیون و میلیون ما را هزار نشان می‌دهند و به همین جهت باید همتمان مضاعف شود تا با پدیده ایران‌هراسی مقابله کنیم.

علیشیری با بیان این‌که بسیاری از کشورها حتی در منطقه خاورمیانه در سال ده‌ها گزارش اقتصادی تخصصی منتشر می‌کنند، تاکید کرد که ایران هم باید در تهیه گزارش عمومی‌به سمت گزارش‌های تخصصی برود. وی با بیان این‌که مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های خارجی از مدت‌ها پیش برای دریافت گزارش اقتصادی ایران ثبت نام کرده بودند، گفت:‌ ۸۰ درصد از این گزارش در اختیار بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی دنیا قرار می‌گیرد و ۱۱ درصد آن نیز به حوزه بازار و تامین مالی اختصاص می‌یابد.

علیشیری اولین گزارش اقتصادی ایران را به لحاظ محتوا و شکلی یک کار کم نظیر خواند و گفت:‌ رییس جمهور دستور داد که در همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی یک نفر قائم مقام بین‌الملل حضور داشته که فلسفه این کار تلاش برای حضور ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است که اما باید بدانیم یکی از روش‌های حضور فعال در دنیا انتشار گزارش‌های مختلف اقتصادی است.

مشخصات گزارش اقتصادی ایران

علیشیری درباره مشخصات اولین گزارش بین‌المللی اقتصاد ایران تصریح کرد :در این گزارش مصاحبه با رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چند تن از معاونان وزرا، مدیران عامل ۹ بانک کشور، مدیران تخصصی کشور در حوزه‌های اقتصادی،‌ بیمه، بورس،‌ نفت و گاز، کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت و معدن، خودروسازی، انرژی، ‌بهداشت و درمان و ۱۵۰ مدیر بخش خصوصی کشور شامل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد.

به گفته وی‌، حوزه دیپلماسی و سیاست، اقتصاد، مالی، انرژی، صنعت و معدن، حمل و نقل، فناوری ارتباطات و اطلاعات، مسکن و ساختمان، کشاورزی، بهداشت و آموزش، گردشگری و راهنمای ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌ها از محتویات این گزارش است. علیشیری با بیان اینکه اولین گزارش اقتصادی ایران در تیراژ ۸۷ هزار نسخه و در ۱۲۰ کشور جهان توزیع می‌شود‌، گفت :۲۶ درصد از این گزارش در آمریکای شمالی، ۳۱ درصد در اروپا، ۲۱ درصد در خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، ۶ درصد در آفریقا، ۱۲ درصد در آسیا و ۴ درصد در بقیه کشورها توزیع می‌شود. وی مخاطبین بین‌المللی این گزارش را شرکت‌هایی مانند هواپیمایی بوئینگ، آلکاتل، کارفور فرانسه، بریتیش پترولیوم، ای‌تی آمریکا، هی‌تاچی‌، پژو فرانسه، رنو فرانسه، سامسونگ، شل و استات‌اویل عنوان کرد و گفت :ایران محور جذابیت، شاخص‌های اقتصاد کلان، شاخص‌های توسعه انسانی و مزیت‌های اقتصادی از جمله محتویات این نشریه است.

عکس: نگار متین‌نیا