نشست تجار ایرانی و ترک با مقامات دو کشور

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی دیروز بعد ازظهر برگزار شد

نشست تجار ایرانی و ترک با مقامات دو کشور

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: روسای جمهور ایران وترکیه دیروز در مراسم نشست کاری تجار و بازرگانان دو کشور، بر گسترش مبادلات تجاری تا سقف ۳۰ میلیارد دلار تاکید و خواستار رفع موانع پیش‌روی دو کشور در زمینه تجارت و روابط اقتصادی شدند.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان در این نشست با اشاره به سرمایه ۵/۱۴ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در سال‌جاری تصریح کرد که این سرمایه سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که همه آن پشتوانه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد. همچنین وی از ساخت شهر بزرگ صنعتی در مرز دو کشور خبر داد و گفت که ترکیه پل انتقال انرژی از ایران به اروپا خواهد شد. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه فعالیت‌های اقتصادی باید براساس عدالت باشد، گفت: در فعالیت‌های اقتصادی، همه باید سود ببرند نه اینکه در همکاری‌های اقتصادی جهان عده‌ای سود ببرند و عده‌ای هم ضرر کنند.

همچنین کلیه نظام‌های پولی و بانکی جهان، ارتباطات اقتصادی، بیمه، موسسات تعیین ریسک و تنظیم معادلات اقتصادی باید همگی براساس عدالت باشد.احمدی‌نژاد ترکیه را اقتصاد ششم اروپا دانست و گفت: ظرفیت‌ها، استعدادها و همت ملت ترکیه بسیار بیشتر است. در گذشته ترکیه اول بوده و امروز هم می‌تواند اول باشد و این بدون برنامه‌ریزی درست و تعیین مسیر صحیح امکان‌پذیر نیست.رییس‌جمهور با تاکید بر ماموریت واحد ایران و ترکیه تصریح کرد: جهان به دنبال الگویی از اقتصاد است که هم در آن پیشرفت باشد و هم عدالت و ترکیه و ایران باید به نیاز امروز جهان پاسخ دهند.

وی افزود: ما می‌توانیم الگوی مناسبی از اقتصاد و همکاری دوجانبه به دنیا معرفی کنیم که این ماموریت امروز ماست. اما دشمنانی داریم که نمی‌خواهند هیچ ملت و دولت مستقلی در دنیا پیشرفت کند، رییس‌جمهور با اشاره به موانع پیش‌روی فعالیت‌های دو کشور علاوه بر دشمنان پیشرفت دو ملت، گفت: برخی قوانین گمرکی، ساختارها، روابط پولی- بانکی و قوانین اداری وجود دارد که مشکل‌آفرین هستند و ما در ایران به سرعت در حال برطرف کردن موانع هستیم. وی افزود: البته موانعی برای تاسیسات و امکانات هم وجود دارد که طرفین به دنبال رفع آن هستند و فرصت‌های خوبی برای همکاری دو ملت ایجاد شده است.

ترکیه پل ارتباط انرژی

احمدی‌نژاد در ادامه این نشست به گفت‌وگوهای دوجانبه با عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه درباره تحولات منطقه‌ای سیاسی و همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در اطراف دریای خزر، انرژی زیادی وجود دارد که می‌خواهیم به غرب منتقل شود و این انتقال باید از خاک ترکیه صورت پذیرد. به گفته وی، ایران سرشار از انرژی است و ترکیه پل ارتباط انرژی ایران و اروپا است.رییس‌جمهور به ظرفیت‌های گردشگری بین دو کشور اشاره کرد و افزود: ۲ میلیون نفر در سال به ترکیه سفر می‌کنند که ما نه تنها محدودیت نمی‌گذاریم، بلکه تشویق هم می‌کنیم. امروز شهروندان بدون ویزا می‌توانند سفر کنند و پول‌های ملی بین دو کشور قابل مبادله است.

ایجاد شهر صنعتی در مرز دو کشور

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به فعال شدن برخی از بازارچه‌های مرزی در بین دو کشور تاکید کرد: مرزهای جدیدی میان دو کشور باز شده و ان‌شاءالله یک شهر بزرگ صنعتی در مرز مشترک ایجاد خواهد شد.

ضمن آنکه خطوط ارتباط ریلی و جاده‌ای در حال گسترش است و این فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد. رییس‌جمهور حجم مبادلات بین دو کشور را ۴/۱۰ میلیارد دلار عنوان کرد وگفت: طی سال گذشته این میزان مبادلات تجاری به غیر از گردشگری صورت گرفته که با اتکا به اندیشه و توان سرمایه‌گذاران دو کشور می‌تواند به سرعت به ۳۰میلیارد دلار برسد که در مقابل اقتصاد دو کشور عدد بالایی نیست.احمدی‌نژاد به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور اشاره کرد و افزود: به رغم بحران‌های مالی در جهان، بورس ایران از فعال‌ترین بازارها به لحاظ حجم، تعداد مبادلات و سوددهی است، همچنین دولت برنامه ساخت یک‌میلیون مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را برای هر سال پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های ترکیه‌ای می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و البته برخی اکنون نیز فعال هستند. رییس‌جمهور همچنین با اشاره به پیش‌بینی ساخت یک‌هزار کیلومتر راه، تصریح کرد: در صنعت گردشگری و هتلداری هم پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی هستیم و صنعت راهسازی نیز زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران است.

۳۰میلیارد دلار پشتوانه‌ سرمایه‌گذاری

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه این نشست مشترک به تاسیس صندوق توسعه ملی در ایران اشاره کرد و گفت: از امسال ۲۰ درصد درآمد نفت در این صندوق به منظور پشتیبانی از سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد که سرمایه آن در حال حاضر ۵/۱۴‌میلیارد دلار است و سال آینده ۱۵‌میلیارد دلار به آن اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال آینده علاوه بر پشتوانه‌های بانکی، ۳۰میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد و از تجار و سرمایه‌گذاران پشتیبانی مالی قوی‌تری خواهیم کرد. احمدی‌نژاد در پایان ضمن استقبال و حمایت از توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تاکید کرد: ماموریت تاریخی ما ساختن کشورهایمان است و تردیدی نیست که با دوستی عمیق بین دو ملت و اراده محکم سرمایه‌گذاران، آینده همکاری‌های دو ملت بسیار درخشان و سازنده خواهد شد.

دیدگاه‌های گل

عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه که دومین بار است در کسوت رییس‌جمهوری به ایران سفر می‌کند دیروز در این نشست که با حضور تجار و بازرگانان ایرانی و ترک همراه بود، پیشرفت تجارت را تنها از طریق فعالیت صاحبان صنایع بخش‌خصوصی و نیز حمایت دولت‌ها دانست و گفت: در دیدارهای دوجانبه سیاسی و اقتصادی میان ایران و ترکیه، بر گسترش همکاری‌های تجاری تاکید شد و مقرر گردید پتانسیل‌های بزرگ اقتصادی دو کشور یکی شده و در خدمت مردم دو کشور قرار گیرد.

رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به روابط اقتصادی آلمان و فرانسه تاکید کرد: آلمان و فرانسه دو کشوری هستند که در اروپا روابط اقتصادی گسترده‌تری با یکدیگر دارند و ما باید میان ترکیه و ایران همان روابط اقتصادی را برقرار کنیم و به عنوان دو سیاستمدار، هرچه از دستمان برآید، انجام دهیم.وی افزود: سهوا برخی از موانع پیش‌روی تجارت دو کشور وجود دارد که باید برطرف شود و البته این اصلاحات باید به نفع دوطرف باشد و هر دو طرف منافع خود را به صورت مستمر ببینند.

عبدالله گل به مشکل حمل‌ونقل میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در دیدارهای صورت گرفته، تدابیری اندیشیده شد و بنابر این تصمیمات، وضعیت گمرکات بهتر شده و راه‌ها را عریض‌تر خواهیم کرد.وی اضافه کرد: در دیدار با صاحبان صنایع ترک، از آنها خواستم سیاست‌های اقتصادی ایران را دنبال کنند و مطمئنم که این کار به افزایش قدرت اقتصادی کشور، کمک خواهد کرد.رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه اقتصاد ترکیه ششمین اقتصاد قدرتمند اروپا است، تصریح کرد: بانک‌های ترکیه در بحران اقتصادی اخیر مشکلی نداشتند و نیازی نبود که دولت به آنها کمک کند و همه اینها در راستای بهبود سیاست‌های اقتصادی اخیر بوده است.

به گفته عبدالله گل، ترکیه در حال حاضر در حال رقابت با آلمان و ایتالیا است و این در سایه زحمات و تدابیر گذشته است.

عکس: آکو سالمی