روابط عمومی وزارت کار درباره چاپ یک خبر در روزنامه دنیای اقتصاد پاسخی را به این شرح ارسال کرد: در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ ۲۲/۱۰/۸۹ به نقل از جناب آقای ثروتی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص بنگاه‌های زودبازده و اشتغال ایجاد شده توضیحات زیر ارسال می‌شود. مقتضی است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج توضیحات اقدام فرمایید.

براساس نتایج طرح تمام شماری: «عملکرد بنگاه‌های زودبازده: ۸۳ درصد»

۱- با استناد به قطعنامه کنفرانس آمار‌شناسان سازمان بین‌المللی کار (مصوب سال ۱۹۸۲) کلیه کشورهای عضو این سازمان مکلف هستند که در مطالعات آماری مربوط به اشتغال و بیکاری، «یک ساعت کار در هفته قبل از آمارگیری» را ملاک و شاخص قرار دهند. لازم به توضیح است که اولا صرفا با اتکا به نرخ بیکاری نمی‌توان در مورد بازار کار یک کشور اظهارنظر کرد و ثانیا بررسی‌های انجام‌شده در کشورهای عضو این سازمان حاکی از آن است که اگر شاخص اشتغال فرد را ۱۲ساعت کار در هفته پیش از آمارگیری قرار دهیم باز هم نتایج آمارگیری اختلاف معناداری با حالت اول (۱ ساعت کار در هفته) نخواهد داشت. علاوه‌بر این موارد استدلال‌های علمی مربوط به رابطه یک ساعت کار در هفته و بهره‌وری نیروی کار نیز در خور توجه و تامل است که به دلیل گستردگی این استدلال‌ها به همین مقدار بسنده می‌شود.

۲- درخصوص بررسی میزان موفقیت طرح گسترش بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین و به منظور شناسایی مشکلات و موانع فراروی این بنگاه‌ها طرح ارزیابی و تمام‌شماری بنگاه‌های اقتصادی‌ای که بیش از صد میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده بودند با مدیریت وزارت کار و امور اجتماعی و نظارت مرکز آمار ایران و توسط موسسات آماری معتبر بخش غیردولتی در سال ۱۳۸۸ انجام شده که نتایج این طرح نشان می‌دهد بیش از ۲/۸۳ درصد از ۱۷۰ هزار بنگاه اقتصادی مورد ارزیابی فعال هستند و به فعالیت‌ها و خدماتشان ادامه می‌دهند و صرفا سه درصد از طرح‌های یادشده، تسهیلات وام دریافتی را برای کارآفرینی و اشتغال هزینه نکرده‌اند. همچنین ۱۴ درصد از ۱۷۰ هزار بنگاه اقتصادی زودبازده و کارآفرین به بهره‌برداری کامل نرسیده بودند که این بنگاه‌ها هم در حال برنامه‌ریزی برای اقدام و فعالیت در آینده نزدیک هستند.

ضمنا درخصوص رقم پرداخت‌شده توسط بانک‌های عامل به بنگاه‌های زودبازده باید مجددا ذکر نمود تسهیلات پرداخت‌شده مبلغ ۵/۲۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد؛ یعنی صرفا ۴۴ درصد از کل تسهیلات مصوب که رقم ۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است.با این حال بعضا مشاهده می‌شود در مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف از ۵۶ درصد تسهیلات پرداخت نشده توسط بانک‌های عامل به انحراف یا درصد عدم‌موفقیت بنگاه‌های زودبازده تعبیر می‌شود که ناشی از برداشت‌های نادرست و غیرکارشناسی از آمار و اطلاعات ارائه شده است. درخصوص اشتغال ایجاد شده در بنگاه‌های زودبازده نیز نتایج آماری نشان‌دهنده ۹۶۸ هزار و ۲۳۸ فرصت شغلی در نتیجه این طرح ملی است که حتی در صورت تخصیص کامل منابع و اعتبارات توسط نظام بانکی کشور در راستای گسترش بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین تعداد این بنگاه‌ها و اشتغال ناشی از آن افزایش می‌یافت. با این وجود خوشبختانه اجرای طرح مزبور تاثیر مثبت و غیرقابل کتمان در بازار کار کشور داشته است.

۳- با برنامه‌ریزی وزارت کار و امور اجتماعی و تصویب شورای‌عالی اشتغال، همه استانداران موظف شده‌اند که از طریق تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی در واحدهای استانی نسبت به حمایت از توسعه اشتغال اقدام کنند و این حرکت جدید در راستای توسعه اشتغال (تعریف اشتغالزایی به عنوان یک مساله ملی) موجب شده است که در ۹ ماهه اول سال‌جاری ۱.۳۰۰.۰۰۰ فرصت شغلی در کشور ایجاد شود. فرصت‌های شغلی ایجادشده براساس مستندات و اطلاعات دقیق ثبت شده در سامانه اشتغال هر استان (شامل مشخصات شاغل، کد ملی، نوع شغل و ...) که به تایید استانداران محترم می‌رسد، اعلام گردیده است.

با جمع‌بندی آمار در پایان سال‌جاری اطلاعات جامع و نهایی نیز ارائه می‌گردد تا جزئیات کامل فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سال ۱۳۸۹ به تفکیک استان‌ها هم برای اطلاع عموم در دسترس قرار گیرد.