دنیای اقتصاد- محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از تثبیت نحوه فعلی عرضه بنزین و تغییر در نحوه عرضه گازوئیل برای سال آینده خبر داده است. رویانیان دیروز طی اظهارنظری گفت: بنزین سال آینده با همین روال فعلی عرضه خواهد شد. در حال حاضر بنزین سهمیه‌ای از قرار هر ماه ۶۰ لیتر با قیمت ۴۰۰ تومان و آزاد هر لیتر ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود. رویانیان درباره گازوئیل هم گفت: با اجرای سامانه هوشمند، عرضه گازوئیل سهمیه‌ای در سال آینده حذف می‌شود. رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرد:

نحوه عرضه بنزین و گازوئیل در سال آینده

با اجرای سامانه هوشمند عرضه گازوئیل سهمیه‌بندی حذف می‌شود

سهمیه بنزین سال۹۰ طبق روال کنونی ادامه پیدا می‌کند

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرد: در پی اجرایی شدن سامانه عرضه هوشمند گازوئیل، سهمیه‌بندی آن حذف می‌شود و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده طبق روال کنونی ادامه خواهد داشت. به گزارش ایرنا، «محمد رویانیان» دیروز در مراسم گشایش یک جایگاه عرضه سوخت (گازوئیل، بنزین و سی.ان.جی) در شمال شرق تهران افزود: این سامانه که از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد، براساس عملکرد خودروهای سنگین به ارائه گازوئیل در جایگاه‌ها خواهد پرداخت.

وی در تشریح نحوه عملکرد این سیستم افزود: سامانه هوشمند عرضه گازوئیل به گونه‌ای طراحی شده است که با ورود کامیون یا خودروهای گازوئیل‌سوز به جایگاه، به صورت هوشمند اطلاعات آن اخذ شده و ناظر عرضه سوخت، تشخیص خواهد داد که کامیون وارد شده به چه میزان سوخت نیاز دارد. وی ادامه داد: این سیستم نوع خودرو را تشخیص داده و با سنسورهایی که در آن طراحی شده است، حتی توانایی تشخیص وزن کامیون، سبک یا سنگین بودن آن را دارد و در نتیجه از قاچاق سوخت جلوگیری می‌شود.

وی درباره توانایی‌های این سیستم خاطرنشان کرد: با نصب این سیستم روی خودروهای سنگین، امکان رهگیری برای سازمان‌هایی از قبیل وزارت راه و ترابری، پلیس راه و شرکت‌های باربری ممکن خواهد بود. رویانیان با بیان اینکه این سامانه چند منظوره آزمایش شده است، گفت: این سیستم در حال نصب روی خودروها بوده و در سال ۹۰ راه‌اندازی خواهد شد. وی در مورد تاخیر اجرایی شدن این سیستم اظهار کرد: قرار بر این بود که این سیستم قبل از سال ۹۰ اجرایی شود، اما با تاخیری که منطقی است، نصب این سیستم روی خودروها به سال آینده موکول شده است. وی اظهار امیدواری کرد که با نصب این سیستم، سهمیه‌بندی گازوئیل لزومی نداشته باشد. رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در عین حال گفت: سهمیه موجود در بخش خودروهای دیزلی و گازوئیلی ادامه دارد و در ۱۵ روز ابتدای بهمن ماه، عملکرد خودروهای دیزلی احصا شده و به زودی برای بهبود وضع این خودروها اقداماتی خواهیم داشت.

رویانیان خاطرنشان کرد: در صورتی که در برخی زمینه‌ها لازم به بهبود باشد اقداماتی صورت خواهد گرفت، اما در بخش حمل و نقل و دیزل مشکلی در کشور وجود ندارد. رویانیان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده درباره نحوه میزان مصرف گازوئیل در کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، به زودی اطلاعاتی در این رابطه ارائه می‌شود و میزان تغییر مصرف و میزان قاچاق به اطلاع عموم خواهد رسید.

تکذیب شایعات درباره سهمیه بنزین سال آینده

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با رد هرگونه شایعه در مورد سهمیه بنزین سال آینده گفت: بنزین در سال آینده طبق روال ارائه می‌شود و موارد مطرح شده در این زمینه کذب است. وی در مورد سهمیه نوروزی نیز اظهار کرد: این سهمیه به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها پیشنهاد شده و در حال بررسی است که پس از تعیین میزان و قیمت اعلام خواهد شد. رویانیان در مورد بنزین‌های ذخیره شده در کارت‌های سوخت دارندگان خودرو گفت: بنزین‌های ذخیره شده هزار ریالی و چهار هزار ریالی ذخیره شده در کارت سوخت دارندگان خودرو به قوت خود باقی است. وی توصیه کرد: دارندگان این نوع سهمیه‌ها حتی‌المقدور تا پایان سال برای استفاده از سهمیه موجود اقدام کنند تا در صورت تغییر در روند عرضه سوخت در سال آینده با مشکلی مواجه نشوند. وی علت اعلام سهمیه ماهانه بنزین را به این دلیل اعلام کرد که در صورت سه ماهه اعلام شدن، امکان ذخیره بنزین ۴ هزار ریالی در کارت‌ها نخواهد بود. وی ادامه داد: از زمان سهمیه‌بندی سوخت تاکنون در مصرف بنزین، ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم و میزان مصرف بنزین اکنون به روزانه ۴۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که در نتیجه در آینده نزدیک امکان صادرات بنزین را خواهیم داشت. وی صرفه جویی در بخش گازوئیل را نسبت به زمان پیش از سهمیه‌بندی ۲۰ درصد اعلام کرد.

قیمت سی.ان.جی کاهش نمی‌یابد

رویانیان در مورد تاکسی‌های مصرف کننده سی.ان.جی در شهر تهران گفت: برای این دسته از تاکسی‌ها، اقدامات حمایتی در دستور کار قرار گرفته است اما بنا نداریم که قیمت سی.ان.جی را پایین بیاوریم.

وی اقدام حمایتی را بهتر از تغییر قیمت سوخت اعلام کرد و اظهار کرد: باید به فکر آن باشیم که تاکسی‌ها به سوددهی مناسب برسند؛ اما کاهش قیمت سوخت راهکار مناسبی برای این منظور نیست. وی همچنین درباره ابلاغ به وزارت کشور و وزارت نفت برای مجهز کردن مراکز معاینه فنی به سیستم آزمایش مخازن گاز گفت: ثبت سفارش مخازن گاز از این پس منوط به اخذ استاندارد و هماهنگی با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خواهد بود.

افزایش تعداد جایگاه‌ها

رویانیان تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی را ظرف سه سال گذشته، یک هزار و ۵۸۴ جایگاه اعلام کرد و گفت: در این رابطه جهش عظیم و چشمگیری داشته‌ایم و جایگاه‌های موجود در کشور به چهارهزار و ۴۰۰ جایگاه یعنی دو برابر افزایش داشته است. وی خاطر نشان کرد: تعداد کل جایگاه‌های بنزین در ایران از گذشته‌های دور دو هزار و ۴۰۰ باب بود؛ اما در سه سال گذشته به دو هزار و ۹۰۰ رسیده است و این جهش بزرگی در ایجاد جایگاه عرضه سوخت به شمار می‌رود.

رویانیان اظهار کرد: در استان تهران، ۱۷۹ جایگاه ایجاد شده و ۷۱ جایگاه نیز به زودی ایجاد خواهد شد. رییس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: ۲۵۰ جایگاه

سی.ان.جی در تهران ایجاد شده و ۱۱۵ جایگاه در حال آماده سازی است و ۳۰ جایگاه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: تمامی ارگان‌های ذی‌ربط با ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت موظف شده اند موانع پیش روی ایجاد جایگاه‌های سی.ان.جی از جمله برق، آب، گاز را برطرف کنند و وزارت راه نیز تسهیلات لازم را ایجاد کند. وی کندی روند احداث جایگاه‌ها را نبود زمین اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در این بخش، بیش از ۱۷۰ جایگاه در تهران احداث شده و ۸۰ جایگاه دیگر در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد که تعداد جایگاه‌ها به ۱۱۰ جایگاه خواهد رسید.

عکس: نگار متین‌نیا