احتمال لغو ممنوعیت سفر صالحی به اروپا

خبرگزاری فرانسه به نقل از کاترین اشتون گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی لغو ممنوعیت سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با امید رسیدن به یک توافق در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: دکتر صالحی وزیر خارجه است و مذاکراتی که در حال انجام است، مبتنی بر این است که طبیعتا وزیران خارجه خارج از فهرست‌های ممنوعیت قرار دارند، زیرا در کل شما می‌خواهید یک مخاطب داشته با یک وزیر خارجه که قادر باشد سفر و ملاقات داشته باشد.

وی افزود: من به نوبه خود بسیار مشتاق خواهم بود که با وی ملاقات کنم، به ویژه به دلیل نقش وی در برنامه هسته‌ای.

این گزارش حاکی است: صالحی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران است که در ماه‌های اخیر سمت وزیر خارجه را به عهده گرفته است. وی یکی از مقامات ایرانی است که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا از ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شده است.

صالحی یکی از افراد نزدیک به احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و به مدت دو سال رییس سازمان انرژی اتمی ایران بوده است.

اشتون که پس از نشستی در شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد که موضوع ایران را نیز شامل می‌شد، افزود: انتصاب صالحی می‌تواند نشانگر یک سبک متفاوت مذاکره از سوی تهران باشد. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما منتظر خواهیم بود تا ببینیم آنها در گام بعدی چه خواهند کرد. مطمئنا دکتر صالحی، اگر با وی ملاقات کنیم، این برنامه را به خوبی می‌شناسد و درک می‌کند و ممکن است مکالمه‌ای متفاوت صورت گیرد.

اشتون در مذاکرات با ایران که در استانبول صورت گرفت ریاست گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار بود که شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان است. اشتون اظهار کرد: علاقه‌مندانه در انتظارم تا ببینم که در آنجا چه اتفاقی رخ خواهد داد. ما روی میز یکسری پیشنهادات جدی را داشته‌ایم که من به دکتر سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران گفتم که گام بسیار بسیار مقدماتی برای ایجاد ذره‌ای اعتماد است.

شورای امنیت سازمان ملل چهار دور تحریم را علیه ایران اعمال کرده است. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تحریم‌هایی جداگانه را بر ایران اعمال کرده‌اند و در عین حال نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران را خواستار شده است.

اشتون گفت: اکنون بر عهده کشورها است که تصمیم بگیرند بعدا چه رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: تحریم‌هایی که ما در حال اجرا داریم و برای آوردن ایران بر سر میز طراحی شده است، مدت طولانی نیست که در حال اجرا هستند، بنا براین پتانسیل تاثیر (آنها) هنوز جامه عمل نپوشیده است؛ اما من ترجیح خواهم داد که ما این مساله را با گفت‌و‌گو و در اسرع وقت حل کنیم. اشتون گفت که جامعه بین‌المللی وظیفه دارد تحریم‌ها را اعمال کند تا فشار بر ایران را حفظ کند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: امیدوارم که ایران متوجه شود که اگر درباره آنچه می‌گوید مبنی بر اینکه این کشور یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌خواهد، جدی باشد، بدون همکاری بین‌المللی نخواهد ماند.

وی گفت: اگر آنها تمایلی به آن نداشته باشند، جامعه بین‌المللی مسوولیت‌هایی خواهد داشت.

این اظهارات اشتون در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود عنوان کرده است که برنامه هسته‌ای ایران جزو حقوق ملت ایران به شمار می‌آید و به هیچ وجه ایران بر سر حقوق ملت خود به پای میز مذاکره نمی‌نشیند.

واکنش خزاعی به اظهارات اشتون

در همین رابطه، نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جریان جلسه شورای امنیت، به بخشی از اظهارات کاترین اشتون درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و مذاکرات استانبول در قالب یک بیانیه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در این بیانیه ادعاهای طرح شده در اظهارات وی در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان را بی‌اساس و غیرسازنده دانست و تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و خواهد بود و این امر به طور مکرر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: همانگونه که قبلا اعلام شده و مجددا مورد تاکید قرار گرفته، ایران به طور کامل متعهد به ان.پی.تی بوده و مصمم است که همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب موافقتنامه پادمان ادامه دهد. همچنین کشورمان مصمم است تا به دفاع از حقوق مشروع خویش برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز که در NPT بر آن تصریح شده، ادامه دهد.

وی افزود: حقوق مشروع ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شامل غنی‌سازی اورانیوم و چرخه کامل سوخت یکی از تعهدات ان.پی.تی است و براین اساس ایران همواره آمادگی خود را برای تداوم گفت‌وگو بر اساس فهم مشترک و احترام متقابل اعلام کرده است.

این بیانیه در بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و خبرنگاران حاضر در محل توزیع شد.