واکنش سایت توکلی به غیرقانونی خواندن استیضاح وزیر راه

سایت الف، وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به انتقادات رییس جمهور به مجلس یادداشتی با عنوان «دخالت غیرقانونی رییس‌جمهور در امور مجلس» منتشر کرد که در آن آمده است: درخصوص غیرقانونی اعلام کردن استیضاح وزیر راه و رای مجلس از سوی رییس‌جمهور، ذکر چند نکته ضروری است: ۱- مطابق قانون اساسی، اداره مجلس توسط هیات رییسه و مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس انجام می‌شود. آیین‌نامه داخلی مجلس با رای دو سوم از نمایندگان تصویب می‌شود. آیین‌نامه داخلی و فعلی مجلس ۲۶ آذر ماه ۱۳۸۷ به تایید شورای نگهبان رسید. مطابق‌این آیین‌نامه، تشخیص خلاف یا صحت تصمیم و رای نمایندگان بر عهده هیات رییسه است و نه رییس‌جمهور. طبیعی است که غیرقانونی دانستن‌این رای و متعاقب آن عدم شرکت در جلسه استیضاح به معنای توهین آشکار به شان نمایندگان و دخالت در امور داخلی مجلس است. رییس‌جمهور درصورت اعتراض به تصمیم هیات رییسه مجلس می‌تواند برای حل وفصل موضوع، به اصل ۱۱۰ قانون اساسی رجوع کند تا رهبر انقلاب تصمیم نهایی را اتخاذ کند. مطابق اصل ۱۱۰ و ۵۷ قانون اساسی نظارت بر قوای سه گانه برعهده رهبری است.

۲- رییس‌جمهور محترم در موارد مختلف تذکر گرفتند تا مسائل اختلافی میان قوا را در ملاء عام مطرح نکنند و به رسانه‌ها نکشانند. چرا‌ این مساله اختلافی که باید بین دو قوه مطرح می‌شد، به میان مردم کشیده می‌شود. چندی پیش رییس‌جمهور نامه‌ اختلاف برانگیز و سرگشاده‌ای به سران قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت که مورد انتقاد مسوولان و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس قرار گرفت. طرح مجدد‌این قبیل موضوعات در رسانه‌های عمومی‌ چه مشکلی را حل می‌کند و آیا رییس‌جمهور از حکم شرعی رهبر انقلاب بی‌اطلاع است که بی‌محابا ‌این دست اختلافات را علنی می‌کند؟

۳- موارد اختلافی میان مجلس و دولت با سفارش رهبر انقلاب در کمیته‌ای سه جانبه و در حضور نمایندگان دولت، مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. مجلس و شورای نگهبان نظرات پیشنهادی خود را خدمت رهبر انقلاب ارسال داشتند. در شرایطی که همه باید منتظر باشند تا رهبر انقلاب تصمیم نهایی را بر اساس نظر مشورتی کمیته حل اختلاف بگیرند، طرح مجدد ‌این اختلافات در بین مردم چه معنایی دارد؟ اینکه رییس‌جمهور وعده می‌دهد به زودی انتقادات خود از مجلس را به اطلاع مردم می‌رساند‌ آیا توهین به روش رسیدگی به حل اختلافات میان دو قوه نیست؟

۴- در شرایطی که اخبار منطقه و خیزش مردمی‌جهان عرب توجه مردم و همه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است و انتظار می‌رود رییس جمهور نیز همراه با مردم و از جایگاه قانونی خود، نسبت به تحولات منطقه اعلام موضع کند، طرح‌ این دست اختلافات چه توجیهی دارد و آیا باعث نمی‌شود مسائل اساسی جهان اسلام در حاشیه قرار گیرد؟