پیشنهادهای ایران به 1+5 برای همکاری در حوزه‌های خاص

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران- عکس:‌AFP

خبرگزاری‌های داخلی دیروز خبر دادند که سعید جلیلی در نشست صبح مذاکرات استانبول پیشنهادهای قابل‌توجهی را به طرف مقابل ارائه کرده است که مورد استقبال قرار گرفت. پیشنهادهای جدید در مذاکرات استانبول

گروه ۱+۵ از پیشنهادهای ایران برای گشایش در گفت‌وگوها استقبال کردند

دنیای‌اقتصاد- دور چهارم مذاکرات نمایندگان ایران و کشورهای عضو ۱+۵ دیروز در استانبول در دو نوبت صبح وعصر آغاز و پی گرفته شد. این مذاکرات امروز نیز با حضور سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیران خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین به علاوه آلمان در استانبول ادامه خواهد یافت.

آن چنان که ایسنا، مهر و فارس گزارش داده‌اند، جلیلی در نشست صبح دیروز مذاکرات استانبول پیشنهادات قابل توجهی را به طرف مقابل ارائه کرده است که مورد توجه گروه ۱+۵ قرار گرفته و دیروز بعداز ظهر و دیشب هم مذاکرات حول نقاط مشترک ادامه یافت. همچنین به گزارش ایرنا ابوالفضل ظهره‌وند از دیپلمات‌های ایرانی حاضر دراین نشست فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.بر اساس این گزارش، نشست صبح دیروز مذاکرات ایران و ۱+۵ در فضایی مثبت برگزار شد و ایران و ۱+۵ بر سر اینکه در مسیر همکاری‌ها و یافتن زمینه‌های مشترک همکاری تلاش کنند، موافقت کردند. همچنین ایران و ۱+۵ توافق کردند گام‌های عملی برای پیدا کردن نقاط مشترک بردارند. ایسنا در عین حال گزارش داده است که ایران و۱+۵ در مذاکرات صبح جمعه توافق کردند حول توافق مذاکرات ژنو ۳، این مذاکرات را ادامه دهند و دو طرف تلاش‌شان را برای یافتن نقاط مشترک انجام دهند.

آمریکا به دنبال طرح پیشنهاد به روز شده تبادل سوخت

این در حالی است که پیش از آغاز مذاکرات استانبول، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که ویلیام برنز، نماینده کشورش قصد دارد طرح به روز شده تبادل سوخت را در مذاکرات استانبول مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کراولی، آمریکا می‌خواهد گفت‌وگوهای استانبول با ایران به روندی جدی و عملی منجر شود. وی ادامه داد: همان طور که ۱+۵ همواره به روشنی اعلام کرده است، ما متعهدیم که ایران را مسوول تعهدات بین‌المللی‌اش قلمداد کنیم و به چنین کاری تا زمانی ادامه خواهیم داد که ایران گام‌هایی ملموس برای حل نگرانی‌های بین‌المللی برنامه هسته‌‌ای بردارد. همچنین مارک تونر، سخنگوی دیگر وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش انتظار پیشرفت چندانی را از مذاکرات استانبول ندارد، اما قصد دارد درباره پیشنهاد به روز شده تبادل سوخت هسته‌‌ای مذاکره کند. او گفت: هرگونه پیشنهاد تبادل سوخت باید به روز شده باشد تا منعکس کننده پیشرفت حاصله در ایران از ۲۰۰۹ تاکنون باشد. در همین رابطه، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد که تهران آماده است درباره تبادل سوخت بر مبنای طرح مطرح شده در اکتبر ۲۰۰۹ و تجدید نظر شده در توافق با برزیل و ترکیه در مه گذشته مذاکره کند. سلطانیه در عین حال، هشدار داد که «زمان به سرعت می‌گذرد» و زمانی که ایران تزریق اورانیوم ۲۰ درصدی به رآکتور تهران را آغاز کند، هیچ دلیلی برای تبادل سوخت وجود نخواهد داشت. بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، سلطانیه همچنین اظهار کرد: ایران برای مذاکرات با گروه وین درباره مساله غنی‌سازی اورانیوم آمادگی دارد. ما حاضریم ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین را با ۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد معاوضه کنیم.

بنابر گزارش رویترز، سلطانیه تاکید کرد: ما از بیانیه تهران حمایت می‌کنیم و حاضریم درباره تبادل سوخت با گروه وین گفت‌وگو کنیم.

ضیافت شام وزیر خارجه ترکیه

بر اساس این گزارش، پنج‌شنبه شب ضیافت شامی به میزبانی احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در محل مذاکرات در استانبول برگزار شد. در این ضیافت شام، رییسان هیات‌های کشورهای ۱+۵ حضور داشتند. بنابراین گزارش، گفت‌وگوی خاصی در این ضیافت شام میان هیات ایران و هیات‌های کشورهای ۱+۵ صورت نگرفته است.

همچنین گزارش شده است که پیش از برگزاری این ضیافت، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار داشتند.

همچنین علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با معاون وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که پنج‌شنبه شب در استانبول برگزار شد، معاون وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورش بر پیگیری جدی دستور کار همکاری با ایران تاکید دارد. نماینده چین در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با ارائه گزارشی از دیدار مدیران کل گروه ۱+۵ در لندن که هفته گذشته انجام شد، به باقری گفت که ۱+۵ به توافقات انجام شده در ژنو یعنی «گفت‌وگو برای یافتن نقاط مشترک» پایبند است. نماینده چین همچنین گفت: پکن خواهان مذاکراتی مثبت و رو به جلو است. علی باقری نیز در این دیدار با تشریح دیدگاه‌های ایران تاکید کرد که ایران با جدیت دستور کار گفت‌وگو برای همکاری را تعقیب می‌کند و همین انتظار را از گروه ۱+۵ دارد.

لاوروف: تحریم‌ها لغو شود

صبح پنج‌شنبه نیز ترکیه همچون عصر پنج‌شنبه و جمعه خبرساز بود. آنجا که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آستانه برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ تاکید کرد که لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید در دستور کار این مذاکرات قرار گیرد.

آنچنان که ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با احمد داوود اوغلو، ‌همتای ترک خود گفت: برنامه هسته‌ا‌ی و مشکلات مربوطه به آن که هنوز حل نشده‌اند باید محور این مذاکرات باشد، اما در این مذاکرات فقط یک موضوع مطرح نخواهد شد بلکه لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز باید در دستور کار (مذاکرات) باشد. لاوروف همچنین گفت: اگر ما بتوانیم درباره چشم‌اندازهای گفت‌وگوهای آینده توافق کنیم، نتیجه خوبی خواهد بود.

حمایت روسیه از ایده تبادل سوخت

بنابراین گزارش، وزیر خارجه روسیه همچنین از ایده انتقال اورانیوم با غنای پایین ایران به خارج از کشور در ازای دریافت سوخت، حمایت کرد و گفت: این پروژه مهمی است و برای مصارف پزشکی مورد نیاز است. این (پروژه) مشروع است. باید اعتماد را بهبود بخشیم. لاوروف گفت: ما برای شرکایمان در‌ آمریکا و اتحادیه‌ اروپا توضیح داده‌ایم که درباره تحریم‌های یک جانبه چطور فکر می‌کنیم و امیدواریم آنها به حرف ما گوش داده باشند.

وی افزود: (این امر برای) تداوم تلاش‌های مشترک ما برای حل مساله هسته‌ای ایران غیرسازنده خواهد بود.

پیشینه مذاکرات ایران و ۱+۵

سعید جلیلی نخستین بار در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران پشت میز مذاکره با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست خاویر سولانا‌، نماینده تام‌الاختیار این گروه نشست. دومین مذاکرات ایران و ۱+۵ اول اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۰ مهر سال ۸۸) نیز به ریاست جلیلی در ژنو صورت گرفت. پس از آن بود که مذاکرات ایران و ۱+۵ با تاخیری ۱۴ ماهه برای سومین بار در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر ۱۳۸۹ در ژنو برگزار شد.

لاریجانی: با مذاکره نمی‌توانند اورانیوم را از دستمان دربیاورند

رییس مجلس شورای اسلامی‌گفت: اگر غرب تصور می‌کند می‌تواند حیله‌ای به‌کار ببرد تا منابع اورانیوم غنی‌شده ما را به نحوی از دستمان در بیاورد و برای ما هزینه بلاوجه بتراشد، تصور اشتباهی کرده است. «علی لاریجانی» در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت و در پاسخ به این سوال که چه محورهایی باید مورد تاکید تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی‌ایران در مذاکرات استانبول قراربگیرد، اظهار داشت: غربی‌ها و کشورهای مختلف تقریبا ماهیت و جوهره کار هسته‌ای ما را می‌شناسند و اگر در مذاکرات گاهی مسیر دیگری را می‌روند خود را به‌ تغافل می‌زنند، نه اینکه نمی‌دانند، بلکه می‌دانند و عمد دارند. وی با بیان اینکه این نسیان و فراموشی از موضوع هسته‌ای ایران به نفع غرب است، تاکید کرد: ایران باید در این زمینه چه به وسیله دیپلماسی رسمی‌ کشور و چه از طرق دیگر روشنگری کند. لاریجانی گفت: اما اینکه در مذاکرات چه مسیری را باید طی کنیم، باید توجه داشت که اولا ایران یک سخن روراستی را از نظر هسته‌ای مطرح می‌کند و ما دلیلی بر پیچیده کردن موضوع نداریم، مساله ما این است که موضوع فناوری هسته‌ای حق ماست و ما باید بتوانیم این حق را در همه ابعاد بالفعل کنیم. رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: گاهی در این مذاکرات می‌گویند ما حق شما را قبول داریم، ولی شما یک مدتی فعالیت‌هایتان را متوقف کنید، این حرف کهنه‌ای است و کسی هم قبول ندارد. ما حقی را که در تاقچه بگذاریم و تماشایش کنیم، لازم نداریم. می‌خواهیم حق ما نقد شود. رییس مجلس تاکید کرد: در موضوع هسته ای حتما باید حقوق ایران در نظر گرفته شود، همان حقوقی که برای دیگران هم هست، اما اینکه تاکتیک ما چه باشد، تاکتیک‌ها می‌تواند متناسب با زمان تغییر کند. لاریجانی گفت: همیشه در این امور باید توجه داشته باشند که میدان دیپلماسی میدان تعامل هوشیارانه است، اگر پیشنهادی دارند مابه ازای روشنی باید داشته باشد