وزارت کار‌: دو میلیون و 900 هزار بیکار داریم

اکونومیست: طی ۲ سال آینده نرخ بیکاری در ایران به مرز ۱۵ درصد خواهد رسید

دنیای اقتصاد- وزارت کار تعداد بیکاران کشور را دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد. در خبری که دیروز در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد، آمده است‌: روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ ۱۹/۱۰/۸۹ برخی رسانه‌ها به نقل از معاون سرمایه انسانی وزیر کار و امور اجتماعی با عنوان «سه میلیون و ۹۰۰هزار بیکار داریم» جوابیه‌ای صادر کرد. در‌این جوابیه آمده است‌: به نقل از معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی تعداد بیکاران سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام شده است. در حالی که جناب آقای فروزان مهر در همایش سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان خراسان شمالی گفته‌اند: تحولات جمعیتی در دهه ۶۰ باعث شده است اکنون با اوج تقاضای اشتغال روبه‌رو باشیم.

این در حالی است که براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که از سوی مرکز آمار‌ایران اعلام شده، در حال حاضر دو میلیون و ۸۳۹ هزار و ۹۷۳ نفر در کشور بیکار هستند.

شروع مناقشات بر سر بیکاری

بحث بر سر میزان بیکاری پس از رسانه‌های عمومی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت که عبدالرضا شیخ الاسلامی

وزیر کار مرداد ماه سال جاری در برنامه‌ای به مناسبت روز خبرنگار به سوالی درباره افزایش بیکاری در کشور خبر داد و گفت احتمال می‌رود آماری که از سوی مرکز آمار ایران درباره میزان بیکاری اعلام شده است دارای اشکال در محاسبه باشد؛ زیرا کار دست است و در چنین محاسباتی بالاخره احتمال اشتباه هم وجود دارد. پیش از آن مرکز آمار اعلام کرده بود که بیکاری در فصل بهار ۸۹ به ۶/۱۴ درصد رسیده است که نسبت به زمستان ۸۹ افزایش نیم درصدی را نشان می‌داد.

اما اعلام این آمار که نشان از حرکت خزنده نرخ بیکاری بود واکنش منفی وزیر کار را به دنبال داشت. او گفت یا آمار مرکز آمار اشتباه است یا در محاسبه نرخ بیکاری در سال ۸۸ اشتباه شده است؛ چرا که در نیمه اول سال ۸۸ تنها ۲۰ هزار نفر به مقرری بگیران بیکاری تامین اجتماعی اضافه شده است؛ البته وزیر کار به نفی مطلق آمارهای مرکز آمار نپرداخت و گفت که اگر از ما پرسیده شود نرخ بیکاری چقدر است با اکراه آمار رسمی که از سوی مرکز آمار اعلام شده یعنی همان نرخ ۶/۱۴درصد را اعلام می‌کنیم. سخنان وزیر کار البته بازتاب‌های فراوانی داشت و مرکز آمار هم بر صحت آمارهای ارائه شده درباره نرخ بیکاری تاکید کرد.

حتی شیخ الاسلامی هم کمی بعد دوباره درباره اظهاراتش توضیح داد و گفت که ملاک همانی است که مرکز آمار اعلام می‌کند. اما این پایان داستان نبود؛ چرا که یکی دو ماه بعد محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در روز ملی آمار خواستار ارائه آمارهای امیدوارکننده به مردم شد و گفت که ضرورتی به انتشار آمارهای نگران‌کننده نیست.

به‌نظر می‌رسد، اعلام چنین موضعی از سوی رییس‌جمهور به دو تغییر در نحوه اعلام آمارهای اقتصاد کلان منجر شده است. از یک‌سو مرکز آمار از اعلام نرخ بیکاری در فصل‌های پاییز و تابستان خودداری و اعلام کرد که این آمار با آمارهای زمستان سال ۸۹ مجموعا با یکدیگر اعلام می‌شود و از سوی دیگر برخی مقامات مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور اعلام کردند که در ۹ ماه نخست سال ۸۹ دست‌کم یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است و تا پایان سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل می‌رسد. اعلام این آمار با واکنش برخی نمایندگان و کارشناسان مواجه شد و منتقدان خواستار ارائه مستندات ایجاد یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل از سوی دولت شدند. از جمله موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز سه شنبه همین هفته در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفت: آمارها نشان می‌دهد که بین ۳ تا ۴ میلیون نفر بیکار داریم.

گزارش اکونومیست از افزایش نرخ بیکاری در ایران

در این میان تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اکونومیست نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ایران در سال جاری به ۲/۱۳ درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه دسامبر ۲۰۱۰ با تاکید دوباره بر آمارهای پیشین خود نیروی کار ایران در سال گذشته را ۲۵ میلیون نفر و نرخ بیکاری را ۹/۱۲ درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص‌ها در سال جاری به ترتیب ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و ۲/۱۳ درصد خواهد بود. انتظار می‌رود طی دو سال آینده نیروی کار ایران به ترتیب معادل ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و ۲۷ میلیون نفر باشد که این شاخص برای نرخ بیکاری معادل ۱/۱۴ و ۱۵ درصد خواهد بود. در سال ۱۳۹۲ شمار افراد دارای شغل ایران به ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید که این میزان برای سال ۱۳۹۳ معادل ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

در همین حال عنوان شده است که نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۵ درصد خواهد بود که با اندکی افزایش در سال پس از آن به ۵/۱۵ درصد می‌رسد. سال ۱۳۹۴ سالی است که برای نیروی کار و نرخ بیکاری به ترتیب رقم‌های ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و ۱/۱۵ درصد پیش‌بینی شده است.