دنیای اقتصاد- در پی واکنش اعتراض آمیز علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به اعطای لقب «سر» به سایمون گس‌، سفیر لندن در تهران توسط ملکه انگلیس، دیروز حشمت الله فلاحت پیشه و حمید رسایی دو نماینده دیگر مجلس به این رویداد واکنش نشان دادند و خواستار قطع رابطه با انگلیس شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه‌، رییس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به اقدامات سفیر انگلیس در ایران گفت: سفیر انگلیس در تهران مدت‌ها است که دیگر به عنوان یک سفیر فعالیت نمی‌کند، بلکه محدوده فعالیت‌های آن از یک شخص دیپلماتیک عبور کرده است.

وی افزود: البته برخورد با چنین مسائلی در حیطه شورای عالی امنیت ملی است و این شورا در خصوص برخورد با چنین مسائلی تصمیم گیری می‌کند. مجلس نیز در قالب لایحه و قانون با این مساله برخورد خواهد کرد که این همان طرح کاهش روابط با انگلستان است. این طرح در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسیده است و برای تصویب نهایی منتظر اقدام هیات رییسه مجلس است. امیدواریم با تصویب این طرح امکان چنین سوءاستفاده‌هایی در خصوص فعالیت سفیر انگلیس در کشورمان بسته شود. حمید رسایی‌، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در واکنش به تقدیر ملکه انگلیس از اقدامات ضد ایرانی سفیر این کشور در تهران گفت: سفیر انگلیس باید به عنوان عنصر نامطلوب معرفی شود. رسایی گفت: من فکر می‌کنم سفیر انگلیس نهایت سرسپردگی خود را به منافع دولت انگلیس که منطبق با منافع رژیم صهیونیستی است نشان داده است. تقدیر ملکه انگلیس نیز از این سفیر کاملا طبیعی است، چرا که اقدامات وی کاملا در جهت اهداف و منافع این کشور در ایران است. مهم این است که چه برخوردی با دولت انگلیس و سفیر وی در تهران صورت گیرد تا جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.رسایی گفت: من تصور می‌کنم که باید در قبال این حرکت ورود گس به ایران به عنوان عنصر نامطلوب ممنوع شود.وی افزود: البته مجلس نیز به دنبال تصویب قانون کاهش رابطه با انگلیس در کمترین سطح خود است که ما منتظر هستیم این قانون هرچه زودتر به صحن علنی مجلس ارائه شود. البته برخی از مسوولان با تاخیر در ارائه این طرح درصدد دادن فرصت به سفیر انگلیس در تهران هستند که من تصور نمی‌کنم چنین کاری مفید باشد.

بر اساس این گزارش، سایمون گس چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه فارسی بی.بی.سی ایران را به پیگیری برنامه نظامی‌هسته‌ای متهم کرد. وی همچنین به مناسبت روز حقوق بشر مقاله‌ای را علیه وضعیت حقوق بشر در ایران نوشت و در سایت سفارت انگلیس در تهران منتشر کرد. این دو اقدام افزون بر، برانگیختن اعتراضات دانشجویان و مقامات تهران موجب شد تا نمایندگان مجلس روند تدوین و تصویب طرح قطع رابطه با انگلیس را سرعت بخشند و این طرح را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب کنند.