قطع رابطه با انگلیس در مجلس بررسی می شود

رفتارهای انگلیس نیازمند پاسخی جدی از سوی دولت و مجلس است

دنیای اقتصاد- علی لاریجانی‌، رییس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس نسبت به در دستور کار قرار نگرفتن طرح قطع رابطه با انگلیس در صحن علنی مجلس‌، گفت: دولت و مجلس باید پاسخی جدی به مواضع انگلیس بدهند. وی همچنین از بررسی این طرح در مجلس خبر داد. این درحالی است که همزمان با این اظهارات، وزیر دفاع انگلیس سخنان تندی را علیه کشورمان بیان کرد و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که جامعه‌ بین‌المللی دست روی دست نخواهد گذاشت تا ایران به آنچه وی آن را یک کره‌‌شمالی دیگر خواند، تبدیل شود.

در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته برخی از نمایندگان مجلس با اعلام دست داشتن دولت انگلیس در این حوادث خواستار قطع روابط با انگلیس شدند و بدین گونه بود که طرحی به همین منظور به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد. مصاحبه سایمون گس، سفیرانگلیس در تهران با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی علیه ایران در حدود دو ماه پیش موجب شد تا طرح قطع رابطه با انگلیس دوباره در مجلس مطرح و پیگیری شود. آخرین بار نیز حدود ۱۰ روز پیش بود که انتشار مقاله سفیر انگلیس علیه وضعیت حقوق بشر در ایران واکنش مجلسیان را بر انگیخت و باردیگر بحث قطع رابطه با انگلیس به میان آمد و بدین ترتیب روز یکشنبه هفته جاری طرح قطع رابطه با انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب شد. با وجود این، دیروز اما مهدی کوچک‌زاده در تذکری شفاهی، یادآور شد: طرح قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با دولت خبیث انگلستان بیش از ۱۰ ماه است که به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است، ولی طبق ماده ۱۴۵ آیین‌نامه داخلی فرآیند رفت و برگشت طرح به کمیسیون نباید بیش از یک ماه طول می‌کشید. به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران افزود: طرح قطع رابطه ایران با انگلیس به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسید و امروز (سه‌شنبه) باید در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت، ولی این‌طور نشده، دلیل این تعلل را توضیح دهید یا لااقل طرح فردا به عنوان اولین دستور کار مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

رییس مجلس با قابل قبول دانستن پیگیری نماینده تهران گفت: پیگیری‌های شما با توجه به مواضع دولت انگلیس نسبت به ایران در ادوار مختلف به ویژه یک سال اخیر کاملا بحق است. این رفتارها نیازمند پاسخی جدی از سوی دولت و مجلس است. لاریجانی با اشاره به مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره‌ قطع رابطه ایران با انگلستان گفت: نظر کمیسیون طبق روال در هیات رییسه مطرح و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

اظهارات تند وزیر دفاع انگلیس

همزمان با طرح دوباره بحث قطع رابطه با انگلیس در مجلس ایران‌، لیام فاکس‌، وزیر دفاع انگلیس با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که جامعه‌ بین‌المللی دست روی دست نخواهد گذاشت تا ایران به آنچه وی آن را یک کره‌ شمالی دیگر خواند، تبدیل شود. به گزارش ایسنا، وزیر دفاع انگلیس در جمع خبرنگاران در دبی توجهات را به مسیرهای مختلفی که شورای همکاری خلیج فارس و ایران در کنفرانس اخیر درباره‌ امنیت خلیج‌فارس در بحرین اتخاذ کردند، جلب کرد و گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درباره‌ نقش جهانی‌شان و اقتصاد جهانی و پتانسیلی که دارند صحبت می‌کنند. مقامات ایران می‌گویند که ما نفوذ خارجی در منطقه‌مان نمی‌خواهیم.

به گزارش روزنامه نشنال، وزیر دفاع انگلیس در ادامه مدعی شد: شکی وجود ندارد که اجرایی کردن تحریم‌های اقتصادی تا این‌جا تاثیر گسترده‌ای داشته است و علاوه بر آن پیامی قاطعانه برای ایران فرستاده است.

این در حالی است که به عقیده اکثر کارشناسان و سیاست‌مداران داخلی و خارجی، تحریم‌ها نه‌تنها تاثیر کمی بر ایران داشته است، بلکه تجربه‌های گذشته نشان داده است که تحریم‌ها کشورمان را به سمت خوداتکایی بیشتر سوق داده است.

واکنش مجلسیان و دانشجویان

پیش از این و در پی اظهارات سایمون گس سفیر انگلیس در تهران علیه کشورمان‌، علاء‌الدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه ای این اظهارات را محکوم کرده بود. همچنین حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس با استناد به کنوانسیون‌های بین‌المللی سایمون گس را «عنصر نامطلوب» خوانده بود و از وزارت خارجه خواسته بود تا موضوع اخراج سفیر انگلیس از کشور را بررسی کند. همزمان دانشجویان بسیجی سه دانشگاه تهران با تجمع مقابل سفارت انگلیس نسبت به مواضع گس اعتراض کردند.

بروجردی در بیانیه خود اظهارات اخیر سفیر انگلیس در تهران درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را گستاخانه خوانده و گفته بود: سایمون گس باید ادب سفیر بودن را بیاموزد. به نظر می‌رسد ماموریت سایمون گس در تهران به جای تنظیم روابط دو جانبه تخریب روابط است؛ چرا که اظهارات وی نشان دهنده این واقعیت است که او باید ادب سفیر بودن را بیاموزد. وی افزوده بود: سفیر انگلیس در شرایطی این مطالب را در سایت سفارت انگلیس نوشته است که افکار عمومی ‌جهان به شدت نگران نقض فاحش حقوق بشر در این کشور است.

سفیر انگلیس را اخراج کنید

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه‌، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نیز در واکنش به یادداشت سایمون گس با بیان اینکه بر اساس تجربه روابط کنسولی و دیپلماتیک، در حال حاضر سفیر انگلیس یک «عنصر نامطلوب» است، گفته بود: اخراج سایمون گس سفیر انگلیس در تهران باید به صورت جدی در دستور کار وزارت امورخارجه قرار بگیرد. وی افزوده بود: براساس تجربه روابط کنسولی و دیپلماتیک، در حال حاضر سفیر انگلیس یک «عنصر نامطلوب» است و طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون حقوق کنسولی و دیپلماتیک در دنیا، هم‌اکنون ما در شرایطی هستیم که بر اساس این کنوانسیون‌ها می‌توانیم سفیر انگلیس در تهران را از کشور اخراج کنیم.

سفیر انگلیس چه نوشته بود؟

سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران همزمان با روز حقوق بشر با نوشتن مطلبی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران‌، علیه کشورمان موضع‌گیری کرده بود. وی پیش از آن نیز در گفت‎وگویی با بی‌.بی.‌سی. فارسی به موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و تحریم‌های ضدایرانی پرداخته بود. به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر انگلیس در تهران همچنین در نوشته خود ادعا کرده بود: امروز، روز بین‌المللی حقوق بشر مناسبتی است برای یادآوری کسانی که در سراسر دنیا برای احقاق حقوق دیگران برخاسته‌اند، وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد که برای دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران در خطر نیستند. از سال گذشته تاکنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. یک نمونه از آنها نسرین ستوده است. دادستان‌های ایران اتهام مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» را علیه او مطرح کرده‌اند، اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هایی است که حکومت ایران ترجیح می‌دهد پنهان بمانند.