متکی: هیلاری کلینتون سلام کرد، جواب دادم

منوچهر متکی‌‌، وزیر خارجه در حاشیه اجلاس امنیتی منامه با بیان‌اینکه‌ایران با‌ایده تاسیس بانک سوخت موافق است، گفت: یک واحد از‌این بانک در‌ایران مستقر می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس‌‌، متکی دیروز پس از سخنرانی در هفتمین اجلاس امنیتی گفت‌وگوی منامه به سوالات شرکت‌‌کنندگان در اجلاس پاسخ داد.

وی درباره پیشنهاد شیخ خالد وزیر خارجه بحرین مبنی بر‌اینکه در گفت‌وگوهای‌ایران و ۱+۵ درباره سوخت غیرنظامی بحث شود، گفت: ما با تولید بانک سوخت موافقیم و از آن حمایت می‌کنیم و چون یکی از تولیدکنندگان سوخت هستیم و‌این فناوری را داریم، قاعدتا یک واحد از بانک در‌ایران مستقر می‌شود.

‌این در حالی است که علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده‌ایران در آژانس اتمی در نشست شامگاه جمعه شورای حکام با پیشنهاد آمریکا و برخی کشورهای غربی مبنی بر تشکیل بانک سوخت هسته‌ای مخالفت کرد و گفت: با هرگونه اقدام که منجر به آپارتاید هسته‌ای شود‌، مخالفیم.

به گزارش ‌ایرنا، وی شامگاه جمعه در نشست شورای حکام‌ گفت: با توجه به ‌اینکه ‌این پیشنهاد مورد توافق همه کشورهای عضو قرار نگرفته است و بیشتر انحصار فناوری و دانش و آپارتاید هسته‌ای تلقی شده و درتعارض کامل با حقوق غیرقابل انکار کشورها براساس «ان.پی.تی» و اساسنامه آژانس به شمار می‌آید و قابل پذیرش نیست.

بر اساس‌ این گزارش، ‌این پیشنهاد متضمن محدودیت بیشتر فناوری برای چرخه سوخت هسته‌ای است و انحصار موجود در بازار سوخت هسته‌ای که در اختیار گروه به اصطلاح تامین‌کنندگان هسته‌ای «ان.اس.جی» است را به نوعی مشروعیت می بخشد و آن را نهادینه می‌کند. سلطانیه همچنین گفت: هر پیشنهادی باید حق غیرقابل انکار کشورها در توسعه‌، تحقیق و تولید سوخت هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را محترم شمارد و‌اینکه کشورها چگونه ‌این حقوق خود را عملیاتی می کنند برعهده خود آنها بگذارد.

وی تاکیدکرد: گزینه تولید بومی سوخت هسته‌ای خدشه‌پذیر نیست و پیشنهاد ارائه شده ناقض تمامی‌ این حقوق است. بر اساس گزارش ایرنا،‌ این قعطنامه‌، به درخواست ونزوئلا که عضو شورای حکام است به رای‌گیری گذاشته شد و شامگاه جمعه بدون اجماع به تصویب رسید.

قطعنامه تاسیس بانک سوخت هسته‌ای در انجام ‌این رای‌گیری با ۲۸رای مثبت‌، ۶ رای ممتنع و عدم حضور پاکستان به تصویب رسید.

گروه کشورهای عدم تعهد و گروه ۷۷بیانیه مشترکی را نیز در این جلسه قرائت کردند و به صراحت نگرانی‌ها و انتظارات خود را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هرگونه اقدام که حقوق حقه کشورها در چرخه سوخت را به مخاطره اندازد ابراز کردند.

کلینتون: ایران می‌تواند از غنی‌سازی بومی‌برخوردار باشد

بر اساس این گزارش دراجلاس امنیتی منامه افزون بر کشورهای منطقه کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، سوئد و ترکیه نیز حضور داشتند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا پس از حضور در این نشست اعلام کرد که ایران می‌تواند پس از اعتمادسازی از غنی‌سازی بومی‌برخوردار باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، کلینتون که با خبرنگار بی. بی. سی. در منامه پایتخت بحرین صحبت می‌کرد، گفت: در صورتی که ایران به جامعه جهانی نشان دهد که می‌تواند مورد اعتماد باشد می‌توان به این کشور اجازه داد تا برنامه داخلی غنی‌سازی خود را برای اهداف غیرنظامی‌ادامه دهد.

وی افزود: ما به آنها گفته‌ایم که حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارا هستند؛ اما آنها تاکنون اعتماد جامعه جهانی را برای اینکه جهان در قبال آنها احساس راحتی کرده و به آنها اجازه غنی‌سازی بدهد، جلب نکرده‌اند.

برخورد متکی وکلینتون در منامه

منوچهر متکی، وزیر خارجه در حاشیه هفتمین نشست امنیتی گفت‌وگوی منامه در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بی‌اعتنایی وی به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در این اجلاس، گفت: خانم کلینتون در زمان احوالپرسی من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام کرد و من نیز بر اساس سنت اسلامی جواب سلام ایشان را دادم.

مردم منطقه در ادب رفتاری‌شان شهره هستند. پیش از اظهارات متکی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در مسیر بازگشت از نشست امنیتی منامه به واشنگتن به خبرنگاران داخل هواپیما درحالی که از بی‌اعتنایی منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در بحرین برآشفته شده بود، گفت: من از جای خود برخاستم تا جلسه را ترک کنم و متکی چند صندلی از من دورتر بود و در حال دست دادن با بقیه بود و زمانی‌که مرا دید، ایستاد و از من فاصله گرفت.

من به او سلام کردم او تنها از من فاصله گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا تلاش کرده بود تا در نشست امنیتی بحرین نشستی غیررسمی با وزیر خارجه ایران ترتیب دهد و به قول خود از این فرصت استفاده کند و به ایران بفهماند که چه رفتاری در نشست هفته آینده ایران با ۱+۵ داشته باشد، با در بسته روبه‌رو شد و متکی اهمیتی به درخواست وی نداد.

احمدی‌نژاد: غرب فرصت را از دست ندهد

رییس‌جمهور با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در هفته جاری، تصریح کرد: امیدواریم آنها از فرصت مذاکره به نحو احسن استفاده کنند و به راحتی آن را از دست ندهند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد عصر دیروز در دومین همایش روز خانواده که با عنوان «خانواده بابصیرت، جامعه بافضیلت» برگزار شده بود، با بیان این مطلب، افزود: از زبان شما در اینجا می‌خواهم دو سه کلمه خطاب به آنها بگویم. اگر واقعا صداقت دارید و می‌خواهید نتیجه مثبت از مذاکره بگیرید؛ اولا باید عدالت و احترام را به رسمیت بشناسید، ثانیا به حقوق ملت ایران اذعان کنید و آن را تایید کنید و اینکه دست از دشمنی بردارید. بیایید و بنشینید روی همکاری‌های سازنده با هم گفت‌وگو کنیم. ما آماده همکاری در زمینه اقتصادی، هسته‌ای، امنیت بین‌الملل، ‌سیاست بین‌الملل و حل مشکلات جهانی هستیم.

رییس‌جمهور خطاب به غرب ادامه داد: این یک فرصت استثنایی برای شما است و ما امیدواریم که آنقدر سران غربی سر عقل آمده باشند که از این فرصت به خوبی استفاده کنند و به راحتی آن را از دست ندهند. ما آماده‌ایم بر پایه احترام، منطق و طبق قانون گفت‌وگو کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه تهران پایه خوبی برای همکاری‌ها است، خطاب به آنها ادامه داد: اما بدانید اگر باز بخواهید بداخلاقی و زورگویی کنید و به دنبال دست‌اندازی به حقوق ملت ایران باشید و به دنبال فریب کاری باشید، پاسخ ملت ایران پاسخ قاطعی است که در طول این ۳۰ سال به خصوص پنج سال اخیر به شما داده است. احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز ایران هسته‌ای است و به نفع آنها است که این مساله را بپذیرند. آنها دارند خود را منزوی می‌کنند، امروز جریان عظیم حرکت عمومی ملت‌ها در همان مسیری است که ملت ایران در آن پیشگام است و اگر آنها می‌خواهند در آینده نزدیک در مدیریت جهانی نقش داشته باشند و با ملت‌ها باشند، باید به سمت عدالت حرکت کنند. رییس‌جمهور با بیان اینکه ما چند سوال از آنها پرسیدیم، ولی آنها جواب ندادند، گفت: جواب ندادن هم یک نوع جواب است.

احمدی‌نژاد خطاب به آنها گفت: اگر می‌خواهید از روی دشمنی مذاکره کنید، ملت ایران خوب بلد است که با دشمنان خود چگونه مذاکره کند و اگر از روی دوستی می‌خواهید مذاکره کنید باید زمینه آن فراهم شود و ما از مواضع شما بفهمیم که می‌خواهید دوستی کنید. پیام داده‌اند که بیایید مسائل را حل و فصل کنیم ما به آنها می‌گوییم ما در مورد حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کنیم، حق مسلم یک ملت مثل استقلال یک کشور است و قابل مذاکره نیست. در مورد همکاری‌ها ما آماده مذاکره در سایه عدالت، احترام، منطق و قانون هستیم.