مذاکرات فرستادگان واتیکان با مراجع تقلید و علما در قم

شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سفری یک‌روزه به شهر قم با برخی مراجع تقلید و علما دیدار کردند.

شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان به ریاست اسقف پاپ کاردینال ژان لویی توران و هیات همراه و همچنین سفیر واتیکان در جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنج‌شنبه در سفری به شهر مقدس قم با برخی از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش پایگاه خبری رسا، شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در نخستین برنامه خود در سفر به شهر قم در دفتر آیت‌الله‌مکارم‌ شیرازی از مراجع تقلید حضور یافتند و با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور این هیات عالی‌رتبه واتیکانی در شهر قم تصریح کرد: من معتقدم به هر میزان این دیدار‌ها بیشتر شود سبب پیشرفت ادیان و مذاهب در دنیا خواهد شد.

وی با قدردانی از تشکیل شورای ادیان واتیکان برگزاری این دیدارها و نشست‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: همیشه دور نشستن و فکر کردن ممکن است سبب بدبینی شود، اما دور هم نشستن و گفت‌وگو کردن خوش‌بینی می‌آورد.

این مرجع تقلید یادآور شد: دنیای امروز از نظر مرزهای سیاسی، اقوام و زبان‌ها جدایی‌های زیادی دارد و آنچه می‌تواند عامل وحدت در میان اینها باشد ادیان و مذاهب است که تابع مرز و زمان و قومیت خاصی نیست.

شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در دومین برنامه کاری خود در سفر به قم در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری حضور یافته و با آیت‌الله یزدی دبیر مجلس خبرگان رهبری و رییس جامعه مدرسین دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله یزدی در این دیدار با قدردانی از حضور این هیات عالی‌رتبه واتیکان خاطر نشان کرد: از نظر من شیخ انبیاء حضرت‌ابراهیم(ع) هستند و ما تعبیر می‌کنیم به ادیان ابراهیمی که ریشه آسمانی داشته باشد نه ادیانی که ساخته بشر باشد و ما در اسلام به این اصل مهم معتقد هستیم.

دبیر مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه ترسیم حکومت در اسلام سیاست را جزء لاینفک آموزه‌های دینی و اسلامی دانست و گفت: سیاست از جمله امور مهم در اسلام است و این سیاست اگر از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد انحراف و غلط فراوانی خواهد داشت.

آیت‌الله یزدی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات واتیکان درباره ساختار مجلس خبرگان و همچنین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نحوه انتخاب نمایندگان این دو مجلس مهم در جمهوری اسلامی ایران به صورت کاملا دموکراتیک و با رای مردم است و شورای نگهبان قانون اساسی نیز مسوول نظارت و بررسی قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی است.

در همین حال هیات شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در ادامه برنامه کاری خود در دفتر آیت‌الله جوادی آملی نیز حضور یافته و با وی دیدار کردند.

در این دیدار این مرجع تقلید، خطاب به دانشمندان مسیحی اظهار کرد: شما دانشمندان مسیحی واتیکان که انجیل را تفسیر می‌کنید آیا کار شما دینی است یا نه؟ کار شما دینی است، چون شما گفتار خدا را شرح می‌کنید و می‌گویید خدا چنین گفت و آن دانشمند زمین شناس هم می‌گوید خدا چنین کرد. چطور شما دینی شدید، اما او دینی نیست.

وی با بیان اینکه ما دانشگاه و دانشی غیردینی نداریم، تصریح کرد: این غارتگران همان طوری که فلسطین و غزه را غارت کردند، کل نظام را غارت کردند. «کسی زمین را آفرید، برای چی آفرید» را کنار گذاشتند و لاشه دانش را به دانشگاه‌ها دادند. لاشه دانش، دینی نیست، بنابراین اگر ما بخواهیم علم راستین داشته باشیم غیر از دینی نخواهد بود.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مشکلات کنونی جامعه بشری و وضعیت نابسامان کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان خطاب به اسقف پاپ کاردینال ژان لویی توران گفت: توقع ما از شخصیت‌های علمی مسیحی مخصوصا از جناب پاپ اعظم آن است که زبان خود را باز کنند و این ظلم‌ها را تحریم کنند و آتش ‌بیاری‌های خاور میانه را آرام کنند و همچنین قرآن را مثل تورات و انجیل مقدس بدانند و کار ننگین آتش‌سوزی قرآن را محکوم نمایند.

نامه پاپ به احمدی‌نژاد

ایسنا نوشت: پاپ بندیکت شانزدهم در نامه‌ای به رییس‌جمهور ایران خواستار گفت‌وگو درباره‌ وضعیت کلیسای کاتولیک در ایران شد. پاپ بندیکت شانزدهم در این نامه که روز پنج شنبه توسط دفتر مطبوعاتی واتیکان منتشر شد، نوشت: من مطمئنم که راه‌اندازی یک کمیسیون دو جانبه در حل مشکلاتی که برای هر دو طرف نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است از جمله وضعیت کلیسای کاتولیک در ایران به نحو چشمگیری مفید واقع شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ده هزار کاتولیک در ایران زندگی می‌کنند که آزادند خدای خود را پرستش کنند؛ اما کنفرانس کشیشان ایرانی هنوز جایگاه رسمی به دست نیاورده است. واتیکان این نامه را در پاسخ به درخواست محمود احمدی‌نژاد ـ که ماه گذشته خواستار روابط دو جانبه محکم‌تر با واتیکان با هدف مقابله با دین گریزی شده بود ـ به تهران فرستاد.