موجودی حساب ذخیره‌ارزی در پایان سال۱۳۸۷ معادل ۱۳ هزار و ۱۴۲ میلیون دلار اعلام شد.

به گزارش ایسنا، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در گزارشی از وضعیت حساب ذخیره‌‌ارزی اعلام کرد: موجودی نقد این حساب در پایان سال ۸۷ معادل ۱۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بوده است، در حالی‌که این رقم در پایان سال ۱۳۸۶ معادل ۲۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار ثبت شده بود. همچنین این ارقام در سال ۱۳۸۵ معادل ۹ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰ میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۸۳ معادل ۹ میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار بوده است.

حساب ذخیره‌ارزی به دو بخش واریزی به حساب و برداشت از حساب تقسیم می‌شود، واریزی به حساب شامل مازاد درآمد نفت، سود متعلق به موجودی حساب و باز دریافت اعتبارات ارزی داخلی (اصل و سود) است. ترکیب برداشت از حساب نیز شامل دو بخش اصلی برداشت جهت اعطای تسهیلات و تکالیف بودجه‌ای دولت است. واریزی به حساب در سال ۱۳۸۷ با رشد حدود ۴ درصد به ۴۰ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار رسید که نسبت به رشد ۳/۷۹ درصدی سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

این کاهش از کاهش قیمت نفت و درآمدهای نفتی ناشی شده است. همچنین به دلیل افزایش قیمت نفت از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ شاهد رشد مازاد درآمد ارزی بوده‌ایم، اما از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ با کاهش قیمت نفت رشد مازاد درآمد نفت نیز کاهش یافت، به طوری که در این سال رشد آن حدود ۳ درصد بود که نسبت به رشد سال ۱۳۸۶ بالغ بر ۶/۷۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در مقایسه، برداشت از حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۷ با رشد ۹/۶۳ درصد به میزان ۴۵ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار افزایش یافته که نسبت به سال قبل حدود ۵/۴۳ درصد رشد کرده است.

آخرین بار موجودی حساب ذخیره‌ارزی در سال ۱۳۸۶ اعلام شده بود و پس از آن هیچ یک از مقامات اقتصادی کشور درباره موجودی این حساب پاسخ شفافی نداده بودند.