تکذیب مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

آمادگی ایران برای مذاکره با ۱+۵ بارها اعلام شده است

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات محرمانه نمایندگان ایران و آمریکا را رد کرد. دیروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی سخنگوی وزارت خارجه یکی از خبرنگاران با اشاره به اخبار منتشر شده توسط رادیو فردا مبنی بر انجام مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا از مهمانپرست خواست تا در این باره اظهارنظر کند، سخنگوی وزارت خارجه نیز چنین پاسخ گفت: این خبر صحت ندارد. مطالبی که در رابطه با مذاکرات محرمانه اظهار می‌کنند، به هیچ وجه صحت ندارد و قبلا هم رییس‌جمهور اعلام کردند که این مطالب خلاف واقع است.

خبرنگار دیگری نیز با اشاره به اظهارات وزیر خارجه بلژیک که گفته است در صورت از سرگیری مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا، امکان لغو تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد از مهمانپرست درباره مذاکرات ایران و اروپا پرسید که وی پاسخ داد: قبل از اجلاس مجمع عمومی بحث‌های مختلفی در رابطه با مبادله سوخت یا نشست بین نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا و همین طور مذاکره با کشورهای ۱+۵ صورت می‌گرفت. در حاشیه اجلاس و ملاقات‌هایی که در آنجا انجام شد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام کرد تا رسما در سطح وزیران خارجه با ۱+۵ جلسه‌ای را حتی در حضور رییس‌جمهور ایران برگزار کنند. ظاهرا کشورهای مقابل آمادگی تصمیم‌گیری را نداشتند و با همدیگر دچار اختلاف‌نظر شدند و فرصت بسیار مناسبی را از دست دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد آنها هماهنگی لازم را برای این ملاقات و مذاکره ندارند، اظهارات مختلفی را شاهدیم مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره که از طرف خانم اشتون، وزیر خارجه بلژیک و برخی از وزیران ۱+۵ اظهار شده است. در هر صورت ما آمادگی خود را برای مذاکره قبلا نیز اعلام کرده بودیم و بحث‌ها در رابطه با جزئیات آن می‌تواند دنبال شود.

وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که گفته ۱+۵ بارها آماده مذاکره با ایران بوده؛ اما ایران این موضوع را اعلام نمی‌کند، گفت: خیر؛ این موضوع درست نیست. جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و حاضر نیست از حقوق خود عقب‌نشینی کند، مبنای مذاکره، اهداف آن و کشورهایی که در مذاکره شرکت می‌کنند جزو موضوعاتی است که ما قبلا‌ هم به آن اشاره کردیم. مذاکراتی که منجر به رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی ایران باشد حتما مورد تایید کشور ما است و این آمادگی قبلا بارها اعلام شده است.

مهمانپرست در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کرد: گفت‌وگوهای ایران با گروه وین همچنان در دستور کار ما قرار دارد. ما منتظر اعلام آمادگی طرف مقابل هستیم، برای اینکه مذاکرات را راجع به تبادل سوخت بر اساس بیانیه تهران دنبال کنیم. وی یادآور شد که تاریخ و جزئیات دقیق‌تری در این زمینه اعلام نشده است.

وی درباره گسترش رایزنی‌ها بین ایران، ترکیه و برزیل و اینکه آیا برنامه‌ای برای دیدار وزیران خارجه سه کشور در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد؟ نیز اظهار کرد: مذاکرات بین کشورهای دوست دائما انجام می‌شود. برزیل الان درگیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، ولی این مانع از ادامه مذاکرات و رایزنی‌های ما نخواهد شد.

دیگران وارد این موضوع نشوند

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و درخواست وی از ایران مبنی بر اینکه این موضوع را به دادگاه بین‌المللی ارجاع دهد، گفت: دخالت دیگران در بحث تکراری جزایر سه‌گانه ایرانی هیچ تاثیری در حل آن نخواهد داشت و کمکی به حل آن نمی‌کند. کسانی که مایلند ثبات، امنیت و آرامش در منطقه ما برقرار باشد، وارد این موضوع نشوند و به آن نپردازند.

وی با بیان اینکه اظهارنظرات افراد تاثیری در حل این مساله نخواهد داشت‌ به آنها توصیه کرد به موضوعات اساسی‌تر و تهدیدات امنیتی که در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد بپردازند و بحث‌های انحرافی را دنبال نکنند.

شرکت نفتی ژاپن تحت فشار است

مهمانپرست در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اعلام شرکت نفتی ژاپنی ایمپکس مبنی بر اینکه تصمیم دارد از سهم ۱۰ درصدی خود در پروژه نفتی آزادگان کناره‌گیری کند، گفت: این شرکت ژاپنی تحت فشار کشورهای غربی و آمریکایی‌ها سهم ۷۰ درصدی خود را به ۱۰ درصد کاهش داد و همچنان تحت فشار است که به طور کلی منطقه را ترک کند.

وی یادآور شد: به نظر می‌آید دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلندمدت اقتصادی‌‌‌اش مایل به از دست دادن این سهام در منطقه آزادگان نباشد. آنها تحت فشار شدیدی قرار دارند و می‌دانند با از دست دادن سهم خود در بازار این سهم را کشورها یا شرکت‌های دیگر جایگزین و رقبای دیگری در این میدان حضور پیدا می‌کنند.

طرف مقابل ما عصبی است

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات وارده به ۸ نفر از مقامات ایرانی در زمینه نقض حقوق بشر توسط دولت اوباما، گفت: اقدامی که مقامات آمریکایی در رابطه با ۸ نفر از مقامات ما انجام دادند کاملا یک بحث بی‌معنا و شاید یک اقدام تبلیغاتی بود. این نشانگر آن است که طرف مقابل ما عصبی است و اقدامات نسنجیده انجام می‌دهد و از اینکه به اهداف خود در موضوعات مختلف دسترسی پیدا نکرده، ناراحت است.

به گفته وی، آمریکایی‌ها مسیر غلطی را دنبال می‌کنند که این اقدامات به رسوایی تصمیم‌‌گیرندگان دستگاه سیاست خارجی آنها ارتباط پیدا می‌کند.

روابط سیاسی با مصر در دستور کار ایران قرار ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره برقراری پرواز مستقیم بین تهران و قاهره و تاثیر آن بر روابط ایران و مصر اظهار کرد: توافق کلی در رابطه با برقراری پرواز مستقیم تهران و قاهره بین شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته و این کار مقدماتی را لازم دارد تا به مرحله نهایی برسد، اما ما از اصل آن استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم گسترش روابط بین مردم دو کشور می‌تواند گام مثبتی تلقی شود.

خبرنگاری نیز اظهارات حسنی مبارک و پیش‌شرط‌‌‌های آن برای مذاکره با ایران و اینکه مشکلات مصر با ایران فرای نامگذاری یک خیابان است را مورد اشاره قرار داد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این خصوص گفت: ما قبلا به این مساله پاسخ دادیم. شرایط داخلی مصر، شرایط حساسی است و فکر می‌کنیم دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آمادگی لازم برای بحث جدی در مورد مذاکرات یا بهبود وضعیت روابط نرسیده است.

وی با بیان اینکه روابط سیاسی با مصر در دستور کار ما (ایران) قرار ندارد، افزود: البته این مانع از این نیست که روابط مردمی بین دو کشور ایران و مصر در جریان باشد.