پیگیری مذاکرات با 3 گروه غربی

عکس: ایرنا

منافع بلندمدت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکایی تامین نخواهد شد

دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی خود از پیگیری مذاکرات تهران با غرب در سه جهت مختلف خبر داد. مهمانپرست دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آخرین بیانیه گروه ۱+۵‌، این گروه برای شرکت در مذاکراتی وسیع با ایران اعلام آمادگی کرده و گفته است که حاضر نیست در مورد مذاکرات تبادل سوخت شرکت کند، در این صورت آیا ایران حاضر است در این مذاکرات شرکت کند؟ گفت: بحث مذاکرات ما با ۳ گروه مختلف در ۳ جهت دنبال می‌شود، بحث تبادل سوخت با اعضای گروه وین دنبال خواهد شد که مراحل مقدماتی خود را طی کرده است و ما اعلام آمادگی کردیم که بر اساس بیانیه تهران نسبت به تبادل سوخت اقدام کنیم، این آمادگی به آژانس اعلام شده و از طریق آژانس به اعضای گروه وین منتقل شده و در حال تبادل نظر برای زمان و مکان این مذاکرات هستیم.

وی افزود: بحث بعدی مذاکره با خانم اشتون است که آن هم از طرف جناب آقای جلیلی در دست بررسی و پیگیری قرار دارد تا زمان و مکان آن مشخص شود و بحث مذاکره با ۱+۵ نیز مسیر خود را دنبال خواهد کرد، نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات ۱+۵ اعلام شده و ما آمادگی مذاکره با گروه ۱+۵ را اعلام کردیم و به دنبال این هستیم که در این مذاکرات حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر انرژی آمریکا که اعلام کرده بود شرایط مذاکره برای تبادل سوخت تغییر کرده است، با بیان اینکه ایران آمادگی مذاکره با اعضای گروه وین را بر اساس اعلامیه تهران دارد، گفت که در اعلامیه تهران نکات دقیقی ذکر شده که حقوق هسته‌ای ایران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: برای جزئیات برگزاری این مذاکرات (زمان و مکان) در حال تبادل نظر هستیم.

چند نکته درباره اس-۳۰۰

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه، خبرنگاری با اشاره به دستور رییس‌جمهور روسیه مبنی بر عدم تحویل موشک‌های اس- ۳۰۰ به ایران، از مهمانپرست پرسید که آیا جمهوری اسلامی ایران برای این منظور پیگیری حقوقی و قضایی خواهد داشت؟ مهمانپرست با بیان اینکه ایران موضع خود را در این زمینه به صورت رسمی اعلام کرده است، گفت : چند نکته در این زمینه قابل ذکر است. نکته اول اینکه این اقدام بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دنبال می‌شود که خود قطعنامه غیرقانونی و غیرعادلانه است، دیگر اینکه اصولا قطعنامه ۱۹۲۹ شامل این‌گونه ابزارها و سلاح‌های پدافندی نمی‌شود. نکته سوم این است که کشور ما برای حفظ استقلال خود تاکنون بهای زیادی پرداخت کرده و همین هفته دفاع مقدس یادآور جنگ تحمیلی ناعادلانه با کمک همه قدرت‌های شرق و غرب علیه ما بود و ملت ما راه ایستادگی و مقاومت را به خوبی می‌داند، اما مساله دیگری که در این رابطه قابل اشاره است اینکه بین ما و روسیه قراردادی امضا شده و تعهد طرفین مشخص است، بنابراین بر اساس آن قرارداد و تعهد عمل خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: منافع بلندمدت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکایی تامین نخواهد شد، این توصیه دوستانه‌ ما به همه همسایگان است.

استاکس نت؛ بازی جدید

وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود درباره موضوع نفوذ ویروس «استاکس نت» به مراکز هسته‌ای کشور، گفت: این هم بازی‌ جدید جنگ نرم است، وقتی که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما با اقتدار مسیر خود را طی می‌کند و فشارها مانع از ادامه کار نشده، داستان جدیدی را مطرح کرد‌ه‌اند، اما کسی به اینگونه مسائل توجه نمی‌کند.

وی در همین رابطه افزود: نیروگاه بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه زمانبندی شده دنبال می‌کند و انشاءالله در یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق هسته‌ای تولیدی نیروگاه به شبکه سراسری کشور خواهیم بود.

واکنش به اظهارات اوباما علیه احمدی‌نژاد

مهمانپرست در واکنش به اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا که سخنان رییس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل را توهین‌آمیز خوانده بود،‌ گفت: در رابطه با اظهارات رییس‌جمهور در سازمان ملل راجع به حوادث ۱۱ سپتامبر چند نکته قابل ذکر است، اول اینکه ما جزو اولین کشورهایی بودیم که حادثه ۱۱ سپتامبر را محکوم کردیم و مخالفت‌ خود را با حادثه‌های تروریستی دیگر در هر جای دنیا اعلام داشتیم. کشور ما خود بزرگترین قربانی تروریسم است و اظهارات جناب آقای رییس‌جمهور به هیچ وجه در تعارض با محکومیت این حادثه تروریستی نیست.

وی نکته دوم را عکس‌العمل‌های نسجیده و برخورد غیرمودبانه برخی کشورهای غربی خواند که در هنگام سخنرانی رییس‌جمهور جلسه را ترک کردند و گفت: این نشان‌دهنده غیرمنطقی بودن و در انزوا قرار داشتن این تعداد کشورهای غربی است که حتی تحمل شنیدن یک سوال و طرح برخی فرضیات راجع به این حادثه را ندارند با همه ادعایی که در رابطه با آزادی بیان و دموکراسی دائما تکرار می‌کنند.

مهمانپرست با یادآوری اینکه نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور در جلسه حضور داشتند و در پایان با تشویق خود از اظهارات ریاست جمهوری حمایت کردند، گفت: نکته بعدی راجع به حوادث ۱۱ سپتامبر این است که بالاخره فرضیاتی درباره این حادثه وجود دارد و این واقعیتی است که ذهن میلیون‌ها نفر را در اروپا، آمریکا و سایر کشورها به خود مشغول کرده است و باعث نوشتن مقالات مختلف، اظهارات و سخنرانی‌ها و حتی تولیدات هنری شد. حادثه‌ای که عامل تصمیم‌گیری‌های بسیار بزرگی شد و امنیت منطقه ما را به خطر انداخته است پس چرا باید عکس‌العمل عجولانه و نسنجیده در پی این اظهارات مطرح شود.

وی محکوم کردن حادثه ۱۱ سپتامبر از سوی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایران در پی این حادثه از کشته شدن ۳ هزار نفر ابراز تاسف کرد، اما باید توجه داشت که به بهانه این حادثه بیش از یکصد و ۱۰ هزار نفر از مردم افغانستان تاکنون کشته شده‌اند، چرا حاضر نیستند راجع به علت وقوع چنین مساله مهمی بررسی کافی صورت گیرد، این جای سوال دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه نمایندگان کشورهای اسلامی نیز در حین سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل جلسه را ترک کردند؟ گفت: حدود ۳۰ کشور جلسه را ترک کردند که شامل آمریکا، ۲۷ کشور اروپایی و ۲ کشور دیگری که معمولا از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، می‌باشند، اما بیش از ۱۵۰ کشور در جلسه حضور داشتند و صحبت‌های رییس‌جمهور را تایید کردند.

وی افزود: ما متاسفیم نسبت به اینکه کشورهای اروپایی‌ با تبعیت کورکورانه از سیاست‌های آمریکا استقلال خود و شان مستقل آن اتحادیه را به خطر می‌اندازند و ثابت می‌کنند که سیاست مستقلی از طرف کشوهای اروپایی وجود ندارد، افکار عمومی کشورهای اروپایی حتما مسوولان خود را مورد سوال قرار خواهند داد.

محدودیت‌های مالی امارات برای ایران

در بخش دیگری از این نشست خبری، خبرنگاری با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر این که امارات محدودیت‌های مالی جدیدی را برای شرکت‌های ایرانی اعمال کرده است، سوالی مطرح کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: اگر قرار باشد اقدامی بر مبنای قطعنامه ۱۹۲۹ صورت گیرد، ما اصل این قطعنامه را غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه می‌دانیم، اما اگر بخواهند اقدامی فراتر از قطعنامه انجام دهند، حرکتی یکجانبه است که با اهداف خاص سیاسی توسط برخی کشورهای غربی دنبال می‌شود.