تحلیل احمدی نژاد از علل 11 سپتامبر

عکس : AFP در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد مطرح شد

تحلیل احمدی‌نژاد از علل حادثه ۱۱ سپتامبر

دنیای اقتصاد- سخنرانی در مجمع عمومی ‌سازمان ملل مهم‌ترین برنامه محمود احمدی‌نژاد در واپسین روز حضورش در نیویورک بود.

رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل با تشریح تاثیر حادثه ۱۱ سپتامبر بر مدیریت جهان طی ۱۰ سال گذشته گفت‌: ناگهان با پخش تصاویر مختلف، خبر حمله به برج‌های دو قلو در جهان منتشر شد. تقریبا تمام دولت‌ها و شخصیت‌های مطرح این حادثه را به شدت محکوم کردند. موتور تبلیغات به راه افتاد و جهان در معرض خطری بزرگ به نام تروریسم قرار گرفت و تنها راه نجات، لشگرکشی به افغانستان اعلام شد. بالاخره افغانستان و به فاصله کوتاهی عراق تحت اشغال قرار گرفتند.

لطفا دقت کنید؛ ادعا شد که در ۱۱ سپتامبر حدود سه هزار نفر کشته شده‌اند که همه ما از آن متاسفیم، اما در افغانستان و عراق تا کنون صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر مجروح و آواره شده‌اند و درگیری به طور روزافزون توسعه پیدا کرده است.

در معرفی عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر سه نظریه اعلام شد‌: ۱- یک گروه تروریستی بسیار قدرتمند و پیچیده که از همه لایه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا عبور کرده است. این نظر بیشتر از ناحیه دولتمردان آمریکا تبلیغ شد. ۲- توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصادی آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است. اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاستمداران براین باورند. ۳- توسط یک گروه تروریستی انجام شده است، لیکن دولت وقت آمریکا از آن پشتیبانی و بهره‌برداری کرده است. ظاهرا این نظریه طرفداران کمتری دارد. مهم‌ترین اسناد اتهام، چند گذرنامه‌ که از میان حجم عظیم خرابه‌ها پیدا شده بود و یک نوار ویدئویی از یک شخص بود که محل سکونت او نامعلوم است، ولی اعلام شد که قبلا در تجارت نفت با برخی مقامات آمریکایی مشارکت داشته است.

این گونه وانمود شد که به علت شدت آتش‌سوزی و انفجار از عاملان انتحاری اثری به دست نیامد. چند سوال اساسی بدون پاسخ مانده است . آیا عقل حکم نمی‌کرد که ابتدا تحقیق دقیقی توسط گروه‌های مستقل انجام و پس از شناسایی کامل عوامل‌، برنامه‌ای منطقی برای برخورد با آنها طراحی می‌شد. به فرض پذیرش نظر دولت آمریکا، آیا روش برخورد با یک گروه تروریستی، لشگرکشی گسترده، جنگ منظم و کشتار صدها هزار نفر است؟ آیا امکان نداشت مانند برخورد ایران با گروه تروریستی ریگی که چهارصد نفر از مردم بیگناه ایران را کشته و زخمی‌کرده بود اقدام می‌شد؟ در عملیات ایران به هیچ بیگناهی خسارتی وارد نشد.

پیشنهاد می‌شود که سازمان ملل درباره ۱۱ سپتامبر یک گروه حقیقت یاب مستقل تعیین نماید تا بعدها عده‌ای اظهار نظر درباره آن را ممنوع نکنند.

در اینجا مایلم اعلام نمایم که جمهوری اسلامی‌ایران در سال آینده، میزبان کنفرانسی خواهد بود که با هدف شناخت تروریسم و راهکارهای مقابله با آن برگزار خواهد شد.

از مقامات کشورهای مختلف، اندیشمندان، صاحبنظران‌، محققان و موسسات مطالعاتی برای شرکت در این کنفرانس دعوت می‌کنم.

سال ۲۰۱۱ سال خلع سلاح اتمی

رییس‌جمهور همچنین در نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل پیشنهاد کرد‌: سال ۲۰۱۱ سال خلع سلاح اتمی‌و انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس اعلام شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به مزایای انرژی هسته‌ای و تصریح حق بهره‌مندی همه کشورهای عضو معاهده ان. پی. تی در این معاهده گفت‌: معاهده ان. پی. تی به تمام اعضا اجازه داده است که بدون محدودیت از آن بهره ببرند و آژانس موظف به حمایت و پشتیبانی فنی و حقوقی از آنها شده است. وی با بیان اینکه بمب اتم بدترین سلاح ضد بشری است که باید به طور کامل محو گردد افزود‌: اما می‌بینیم که دارندگان بمب اتم و برخی اعضای دائم شورای امنیت، انرژی هسته‌ای را معادل بمب معرفی و با ایجاد انحصار و فشار بر آژانس آن را از دسترس سایر ملت‌ها دور کرده‌ و همزمان بمب‌های اتمی‌خود را حفظ کرده و ارتقا داده‌اند. رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات ناعادلانه شورای امنیت و تحریم علیه ایران تاکید کرد: ما بیش از تعهدات خود قوانین آژانس را رعایت کرده‌ایم، ولی هرگز تحمیلات غیرقانونی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

احمدی‌نژاد بیانیه تهران را گامی‌بزرگ و سازنده در جهت ایجاد اعتماد دانست و افزود: این بیانیه گرچه با بد اخلاقی و قطعنامه غیرقانونی مواجه شد، اما همچنان معتبر است.

وی با بیان اینکه گفته‌اند با فشار می‌خواهند ایران را وادار به گفت‌وگو کنند اظهار کرد: ایران همیشه آماده گفت‌وگو بر پایه احترام و عدالت بوده است؛ ضمن اینکه روش‌های مبتنی بر بی‌احترامی‌ به ملت‌ها، مدت‌ها است که کارآمدی خود را از دست داده است. وی افزود: آنان که در برابر منطق روشن ملت ایران از تهدید و تحریم استفاده کردند در واقع باقیمانده حیثیت شورای امنیت و اعتماد ملت‌ها به این نهاد مهم را قربانی و ناعادلانه بودن آن شورا را یک بار دیگر اثبات کردند. اینان وقتی با ملت بزرگ ایران که در تاریخ با نام دانشمندان‌، شاعران‌، عارفان‌، هنرمندان و فرهنگ و تمدنش و به نام پاکی‌، خداپرستی و عدالت‌خواهی شناخته شده است این گونه رفتار می‌کنند، چگونه انتظار دارند که ملت‌ها به آنان اعتماد کنند؟

احمدی‌نژاد خطاب به حاضران در این نشست اظهار کرد: همه می‌دانند که نظام سرمایه‌داری و روش‌‌‌های سلطه‌جویانه در مدیریت جهان شکست خورده و نه تنها دوره برده‌داری و استعمار، بلکه دوره تسلط بر جهان نیز گذشته و راه بر بازسازی امپراتوری‌ها بسته شده است. اعلام کرده‌ایم که حاضریم در یک مناظره آزاد جدی با دولتمردان آمریکا در همین صحن و به‌طور شفاف دیدگاه خود را درباره مسائل مهم جهان به شما عرضه نماییم. همین‌جا پیشنهاد می‌شود برای تحقق گفت‌وگوی سازنده همه ساله کرسی مناظرات آزاد در صحن مجمع برپا شود. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در ۶۰ سال گذشته و حمایت کشورهای غربی از این رژیم گفت‌: این رژیم به طور مطلق مورد حمایت برخی کشورهای غربی است و دائما کشورهای منطقه را تهدید و با اعلام قبلی، شخصیت‌های فلسطینی و غیره را ترور می‌کند، ولی مدافعان فلسطینی و مخالفان این رژیم با عناوینی چون تروریست و ضد یهود تحت فشار قرار می‌گیرند. احمدی‌نژاد گفت‌: اگر از ابتدا به جای رسمیت دادن به اشغالگری، حق حاکمیت ملت فلسطین به رسمیت شناخته می‌‌شد، آیا امروز شاهد این همه جنایت بودیم . رییس‌جمهور پیشنهاد کرد آوارگان فلسطینی به سرزمین خویش برگردند و برای اعمال حاکمیت و تعیین نوع حکومت به آرای عمومی ‌همه مردم فلسطین مراجعه شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش امتیاز ناعادلانه وتو را علت اصلی ناکارآمدی سازمان ملل به عنوان مهم‌ترین مرکز هماهنگی مدیریت مشترک جهانی دانست و گفت: ساختار سازمان ملل باید به گونه‌ای اصلاح شود که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مدیریت جهانی مشارکت سازنده و فعال داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه امتیاز وتو باید لغو شود گفت: تمام مواضع و اقدامات دبیرکل سازمان ملل باید با تایید مجمع عمومی ‌و در جهت عدالت و رفع تبعیض باشد و وی نباید برای ابراز حقیقت و اعمال عدالت تحت فشار قدرت‌ها یا کشور محل استقرار سازمان باشد. رییس‌جمهور گفت: پیشنهاد می‌شود طی یک سال و در یک نشست فوق‌العاده‌، مجمع نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان اقدام کند و جمهوری ‌اسلامی ‌ایران پیشنهادات روشنی در این زمینه دارد و آماده مشارکت سازنده و فعال است.

احمدی‌نژاد برای مناظره آزاد و جدی با دولتمردان آمریکا درباره مسائل مهم جهان در صحن سازمان ملل اعلام آمادگی و پیشنهاد کرد برای تحقق گفت‌وگوی سازنده همه ساله کرسی مناظرات آزاد در صحن مجمع عمومی‌این سازمان برپا شود.

رییس‌جمهور در پایان سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران و قاطبه ملت‌ها و دولت‌های جهان با مدیریت تبعیض‌آلود فعلی حاکم بر جهان مخالفند، گفت: این مدیریت به علت غیرانسانی بودن در پایان راه و در بن‌بست کامل قرار گرفته و نیازمند اصلاحات اساسی است.

احمدی‌نژاد افزود: اصلاح وضع جهان و استقرار آرامش و سعادت مستلزم مشارکت همگانی‌، اندیشه پاک و مدیریت الهی و انسانی است.

عکس: خبرگزاری ایرنا