شرط بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و آمریکا

فکر می‌کنم روابط در شرایط برابر و احترام متقابل قابل برقراری است

ممکن است دو آمریکایی دیگر هم آزاد شوند دنیای اقتصاد- محمود ‌احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در چهارمین روز حضور خود در نیویورک، پس از سخنرانی در حاشیه نشست اهداف توسعه هزاره با وزیر خارجه کوبا، رییس‌جمهور بولیوی، پادشاه سوازیلند دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین به سوالات اعضای تشکل‌ها و گروه‌های ضد جنگ و تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا و تعدادی از سردبیران رسانه‌های مهم آمریکایی در نیویورک پاسخ داد.

پیشنهاد احمدی‌نژاد به نشست اهداف توسعه هزاره

‌احمدی‌نژاد با بیان اینکه حتی دهه اول هزاره سوم به‌رغم اینکه توسط مجمع عمومی، دهه صلح نامگذاری شد، گفت: متاسفانه سرشار از جنگ و اشغال و کشتار و آوارگی، فقر و فضای تهدید شد. اصلاح اساسی این سیستم غیردموکراتیک و ناعادلانه به یک سیستم باز و منصفانه یک ضرورت است‌.

وی افزود: از آنجا که این آرمان بزرگ تنها با مشارکت فعال و مستمر همه ملت‌ها و دولت‌ها دست‌یافتنی است، با پیشنهاد نامگذاری دهه دوم به «دهه مدیریت مشترک جهان» از سوی سازمان ملل‌، از همه روسا، اندیشمندان و مصلحان جهانی می‌خواهم که با همفکری و همدلی در جهت برنامه‌ریزی عملی برای تحقق این هدف عالی از هیچ کوششی دریغ نورزند‌.

نامه فیدل کاسترو به ‌احمدی‌نژاد

رییس‌جمهور همچنین در دیدار وزیر خارجه کوبا با بیان این که روابط ایران و کوبا عمیق، گسترده و پایدار است، اظهار کرد: دشمنان نمی‌توانند به روابط دو کشور آسیب و خدشه‌ای وارد کنند.

وزیر خارجه کوبا نیز در این دیدار با بیان این که تبلیغات رسانه‌ای علیه فیدل کاسترو به خاطر اعلام همبستگی وی علیه هرگونه خطر حمله نظامی به ایران آغاز شده است، اظهار کرد: اخیرا رسانه‌های وابسته به آمریکا و صهیونیست‌ها تبلیغاتی را علیه فیدل کاسترو آغازکرده‌اند. او با تاکید بر این که فیدل کاسترو هیچ توصیه و پیشنهادی را درباره موضوع هولوکاست به ایران نداشته است، خاطرنشان کرد: موضع ایشان احترام و قدرشناسی کامل از ایران است و مطالبی که درباره هولوکاست به نقل از ایشان مطرح شده هیچ ربطی به مواضع ایران در این‌باره ندارد.

وزیر خارجه کوبا در ادامه این دیدار پس از تقدیم نامه فیدل کاسترو به احمدی‌نژاد گفت: آقای کاسترو در این نامه تاکید کرده است که رفتار و مواضع وی در قبال ایران همچنان پابرجا است.

شرایط بازگشایی سفارت خانه‌های ایران و آمریکا

رییس‌جمهور همچنین عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک به صورت ویدئو کنفرانس با تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا گفت‌وگو کرد و به سوالات آنان در ارتباط با مسائل مختلف پاسخ گفت. به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز همگان چنین فکر می‌کنند که شرایط برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و آمریکا در واشنگتن و تهران بسیار دشوار شده است، گفت: احساس من این است که شرایط آسان است و باید دولت آمریکا به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط برابر را برای ایجاد رابطه بپذیرد. به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و آمریکا و شرایط ایجاد این رابطه، اظهار کرد: باید دولت آمریکا به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط برابر در این رابطه را بپذیرد. البته موضوعات دیگری نیز قابل گفت‌وگو است، اما ربطی به گفت‌وگوهای دوجانبه ندارد. اشغالگری و تجاوزات آمریکا موضوعاتی است که باید بعدا در مورد آن بحث شود، اما فکر می‌کنم روابط در شرایط برابر و احترام متقابل قابل برقراری است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اسرائیل، آمریکا و غرب ایران را تهدید به حمله مستقیم کرده‌اند و این امر چه تاثیری بر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داشته است؟ گفت: خیلی اثر داشته است. گرایش به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چندین برابر شده است. ایران در سال گذشته رتبه ششم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرد و ورود سرمایه به ایران تشدید شده است. او ادامه داد: همه می‌دانند این تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد امکان عملیاتی شدن ندارد و از طرف دیگر دلیل، زمینه و توجیهی برای حمله وجود ندارد. بنابراین جنگی نیز واقع نخواهد شد.

ضرورت همکاری ایران و اعراب

رییس‌جمهور همچنین در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب آخرین تحولات جهان اسلام به ‌خصوص موضوع فلسطین را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

ممکن است دو آمریکایی دیگر هم آزاد شوند

همچنین رییس‌جمهور درباره احتمال آزادی دو نفر آمریکایی دیگر که به صورت غیر‌قانونی وارد مرزهای ایران شده بودند، گفت: همه چیز بستگی به نظر قاضی دارد و ممکن است این دو نفر هم آزاد شوند.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه CNN در مورد آزادی سارا شورد هم توضیح داد که وی به قید وثیقه آزاد شده و این کار هم به خاطر مسائل انسانی صورت گرفته است.

لری کینگ مجری با سابقه این شبکه در این گفت‌وگو در مورد آزادی دو زندانی دستگیر شده سوال کرد که رییس‌جمهوری پاسخ داد: این سه نفر به مرزهای ما تجاوز کردند و ورود غیر‌قانونی داشتند، پرونده آنها اکنون در دست قاضی است و روند رسیدگی به جرم آنها در حال بررسی است.

احمدی‌نژاد درباره آزادی دو نفر دیگر هم گفت: همه چیز بستگی به نظر قاضی دارد و ممکن است این دو نفر هم آزاد شوند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال لری کینگ که گفت این سه نفر در حال دوچرخه‌سواری بودند، گفت: فکر نمی‌کنم که کوهستان جایی برای دوچرخه‌سواری باشد. وی افزود: من از همین جا از دستگاه قضایی خواهش می‌کنم در صورت امکان به این دو نفر هم تخفیف بدهند، البته این هم بستگی به نظر قاضی دارد.