بحران تعداد تماشاگر، نه بحران فروش

علیرضا مجمع

هفته‌ای که گذشت هفته پر سر و صدایی در سینمای ‌ایران بود. هفته منتهی به پایان تابستان که با چهاردهمین جشن خانه سینما آغاز شد و با اعلام احتمال ورشکستگی سینمای‌ایران و معرفی فیلم «بدرود بغداد» به مراسم اسکار ۲۰۱۱ پایان یافت. به ‌این کاری نداریم که هنوز دوستانی در راس معاونت سینمایی قرار دارند که فکر می‌کنند اسکار، جشنواره است و در نامه رسمی‌شان از کلمه «جشنواره اسکار»استفاده می‌کنند، اما بدرود بغداد انتخاب پرچالشی برای سینمای‌ایران است. انتخابی که در همین دو روز نظرهای مخالف زیادی را به خود جلب کرد. اما نکته مهم در این هفته اعلام ورشکستگی احتمالی سینمای‌ ایران است که خبر مفصل ترش را در بالای همین صفحه بخوانید. در ‌این اوضاع و احوال وقتی نگاهی به فروش گیشه سینمای ‌ایران در شش ماه اول سال می‌اندازیم با نکته حیرت‌انگیزی مواجه می‌شویم؛ اینکه با وجود بلیت ۴۰۰۰ تومانی هیچ فیلمی ‌به مرز فروش یک میلیارد تومان نرسیده است. یعنی هیچ فیلمی‌در نیمه اول سال حتی ۲۵۰ هزار تماشاگر هم نداشته است. حتی فروش پوپک و مش ماشاالله هم که فرزاد موتمن آبروی حرفه‌ای‌اش را برایش هزینه کرد و تهیه‌کننده مستقلش مجبور شد به قواعد بازار تن بدهد و فیلمی ‌«بفروش» بسازد هم به یک میلیارد تومان و ۲۵۰ هزار تماشاگر نرسید. یعنی از ظرفیت بالقوه بالای ده میلیون مخاطب (فقط در تهران) حتی چهاردرصدش هم بالفعل نشده است. ‌این یعنی فاجعه، یعنی ورشکستگی دیگر احتمال نیست، قطعی است. دوستان بهتر است با خودشان - و ما - روراست باشند. تا‌ این حد به فروش گیشه قلابی نگاه نکنند و آمارهای تقلبی ندهند. آمار تعداد تماشاگر حقیقی‌تر از آمار فروشی است که معیارهایش مرتب در حال تغییر است، یک روز بلیت ۲۰۰۰ تومان است و فیلمی‌مثلا یک میلیارد می‌فروشد، روز دیگر بلیت ۴۰۰۰ تومان است و فیلمی‌ همان یک میلیارد فروش دارد. تحلیل ‌این ضرب و تقسیم بسیار ساده است. پس بیهوده خود را فریب ندهیم، با ارقام جعلی گیشه‌هایی که خلوت از تماشاگر است.

گیشه سینمای ایران در نیمه اول سال ۸۹

هیچ فیلمی میلیاردر نشد!

نگاه سوم - امروز روز اول از نیمه دوم سال است و حکایت فروش‌های سینمای ایران در نیمه اول سال اسف‌بار است. با سپری شدن فصل تابستان نیم‌نگاهی به آمار گیشه سینماها در تهران حکایت دارد از اینکه، هیچ فیلمی به فروش میلیاردی نرسیده است.تا ۲۶ شهریور ماه به ترتیب فیلم‌های پسر آدم، دختر حوا، افراطی‌ها، دموکراسی تو روز روشن و چهل‌سالگی در رتبه‌های اول تا چهارم فروش قرار دارند.پسر آدم، دختر حوا به کارگردانی رامبد جوان طی ۶۳ روز اکران بیش از ۸۵۶ میلیون تومان فروش داشته است.فیلم افراطی‌ها ساخته جهانگیر جهانگیری هم با شرایطی یکسان و با فروشی بالغ بر ۷۱۷ میلیون تومان در رده دوم قرار دارد. دموکراسی تو روز روشن ساخته علی عطشانی اوایل تابستان امسال درحالی اکران خود را به پایان رساند که نزدیک به ۶۳۰ میلیون تومان فروش داشت.اما چهل‌سالگی به کارگردانی علیرضا رییسیان نیز تا ۲۱ شهریورماه ۶۷ روز از اکران خود را پشت سر گذاشت و فروشش به مرز ۵۰۰ میلیون تومان رسید.هفت دقیقه تا پاییز ساخته علیرضا امینی در حالی اکران خود را به پایان رسانده که طی ۷۵ روز نمایش به فروش ۴۳۷ میلیون تومانی دست یافت.به گزارش ایسنا، بیداری رویاها به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر با فروشی نزدیک به ۶۳ میلیون تومان به نمایش درآمد.طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان نیز تیرماه امسال پس از ۶۰ روز نمایش با فروشی نزدیک به ۴۱۳ میلیون تومان اکرانش به پایان رسید.ناسپاس ساخته حسن هدایت هم در شرایطی که ۲۶ روز به نمایش درآمد، با فروش ۶۰ میلیون تومان اکران شد.شیر و عسل ساخته آرش معیریان هم اوایل تابستان پس از ۶۰ روز نمایش در نهایت ۳۳۴ میلیون فروخت.لج‌ و لجبازی ساخته سیدمهدی برقعی با فروشی بالغ بر ۲۴۲ میلیون تومان اکران شد.ازدواج در وقت اضافه ساخته سعید سهیلی با فروشی بالغ بر ۲۳۹ میلیون تومان و کیفر به کارگردانی حسن فتحی با ۱۵۳ میلیون تومان در فصل تابستان اکران شدند.مقلد شیطان ساخته افشین صادقی نیز پس از ۲۶ روز اکران با فروشی بیش از ۴۰ میلیون اکرانش به پایان رسید.بنا بر این گزارش، در ادامه اکران فیلم‌های تابستانی که همچنان نمایش آنها ادامه دارد، یک جیب پرپول قدرت‌الله صلح میرزایی است که در ۱۶ روز نمایش در ۲۵ سینما بالغ بر ۱۸۴ میلیون تومان تاکنون فروش داشته است.پس از آن از ما بهترون مهرداد فرید با همین تعداد روز و ۲۰ سالن، ۱۲۶ میلیون تومان فروخته است.یک اشتباه کوچولو ساخته محسن دامادی پس از ۱۶ روز اکران در ۲۳ سینما ۱۱۷ میلیون، فاصله ساخته کامران قدکچیان با ۱۷ سالن و طی مدت ۱۶ روز به فروشی ۸۳ میلیون تومان دست یافت.کارناوال مرگ ساخته حبیب‌الله کاسه‌ساز هم تاکنون طی ۱۶ روز نمایش در ۱۱ سالن سینما فروشش به مرز ۵۲ میلیون تومان رسیده است.صبح روز هفتم مسعود اطیابی که اکران آن با انتقادات مختلف کارگردان و تهیه‌کننده‌اش مواجه شده بود، در نهایت طی ۱۲روز نمایش بالغ بر ۵ میلیون تومان فروش کرد.