اوباما: اقدام نظامی علیه ایران راه‌حل موضوع هسته‌ای نیست

عکس: AFP اوباما: حمله نظامی‌ راه‌حل موضوع هسته‌ای‌ ایران نیست

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به صراحت اذعان کرد: اقدام نظامی ‌علیه ‌ایران روشی مناسب برای حل موضوع هسته‌ای نیست.

به گزارش سایت شبکه خبر، اوباما در گفت‌ وگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی تصریح کرد:‌ ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، مشکلی واقعی خواهد بود؛ ولی اقدام نظامی‌هم روشی مناسب برای حل‌ این بحران نیست.

وی گفت: فکر نمی‌کنم جنگ بین اسرائیل و ‌ایران یا اقدام نظامی، روشی آرمانی برای حل ‌این مشکل باشد. رییس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «ما مسیرهای دیپلماتیک را برای حل ‌این بحران باز می‌گذاریم.»

وی با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه ‌ایران و ادعای تاثیرگذار بودن ‌این تحریم‌ها گفت: «ما شدیدترین تحریم‌ها را تا به امروز علیه ‌ایران وضع کرده‌ایم که تاثیر هم گذاشته است.»

کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم دوشنبه احتمال حمله نظامی ‌آمریکا یا رژیم صهیونیستی به ‌ایران را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم احتمال حمله به تاسیسات هسته‌‌ای شناخته شده یا مشکوک ‌ایران وجود داشته باشد.

پاول تصریح کرد‌: تحریم‌های بین‌المللی ضد ‌ایران شاید هرگز تهران را به عقب‌نشینی از آنچه آن را یک برنامه مشروع انرژی هسته‌ای می‌نامد‌، متقاعد نکند.

بسیاری از مقامات ارشد نظامی‌ آمریکا نیز به تازگی درباره هرگونه حمله نظامی ‌به ‌ایران هشدار داده بودند که از جمله آنها مایک مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که هشدار داد حمله به ‌ایران می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد که پیش‌بینی آنها مشکل است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ ایران ۲۷ مرداد در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام درباره تهدید نظامی‌ علیه ‌ایران تاکید کردند: بعید است آنها ‌این حماقت را انجام دهند؛ اما اگر ‌این تهدید عملی شود، میدان مقابله ملت ‌ایران فقط منطقه نخواهد بود، بلکه میدان گسترده‌تری خواهد داشت.

سایت شبکه خبر افزوده است: تهدید نظامی ‌علیه جمهوری اسلامی ‌ایران البته موضوع جدیدی نیست و پیش از ‌این برخی مقامات آمریکا و رسانه‌های معاند، بارها از نزدیک بودن حمله به‌ ایران خبر داده و حتی روز و ساعت دقیق حمله را نیز اعلام کرده بودند؛ اما آیا چنین حمله‌ای عملا ممکن است؟!

پس از پافشاری ‌ایران بر حق و حقوق هسته‌ای خود، سیاست شکست خورده تهدید نظامی ‌در چند ماه اخیر بار دیگر نقل برخی محافل خبری و دیپلماتیک جهان شده و جنگ روانی ‌دیگری علیه ‌ایران رقم زده است.

در ابتدا لازم است اشاره شود که بخشی از‌این تهدیدها به جنگ روانی غرب علیه‌ایران مربوط می‌شود؛ رسانه‌های غربی و برخی همپیمانان آنها در منطقه درصددند با برجسته‌سازی دیدگاه برخی مقامات غربی مبنی بر شفاف نبودن برنامه هسته‌ای‌ ایران و لزوم عبور از گزینه مذاکره و انتخاب گزینه حمله، در میان مردم نگرانی به وجود آورند تا با افزایش فشارها،‌ ایران را مجبور کنند که به خواسته‌های گروه ۱+۵ تن دهد.

اما اگر بخش دیگر را تهدید واقعی تلقی کنیم، باید تصریح کنیم که واقعیت آن است که آنهایی که سیاست جنگ‌طلبانه بوش را پیگیری می‌کردند و هر روز می‌گفتند حمله به‌ ایران قطعی است، خیلی زود فهمیدند که قادر به چنین کاری نیستند؛ زیرا موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ‌ایران و نحوه تعاملش در معادلات بین‌المللی به گونه‌ای است که عاملی بازدارنده در ‌این خصوص محسوب می‌شود.

تشدید جنگ روانی رسانه‌ای علیه کشورمان در هفته‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی‌همواره تاکید کرده‌ است هرگونه تعرض نظامی ‌به مراکز هسته‌ای ‌ایران با پاسخ همه‌جانبه و شدید مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه ایران به تازگی در پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ‌ایران گفت: جبهه‌ای از مرز چین تا مرز فلسطین تحت فرماندهی ‌ایران است و ما تصور نمی‌کنیم آنها با اتخاذ چنین تصمیمی‌ بخواهند به بازی با آتش بپردازند.

بسیاری از تحلیل‌گران هم با نامحتمل دانستن چنین جنگی، معتقدند ممکن است آغازکننده حمله آمریکا یا اسرائیل باشد، ولی به علت قابل پیش‌بینی نبودن عواقب بعدی و‌ اینکه معلوم نیست که مهاجمان بتوانند پایان جنگ را نیز خودشان تعیین کنند، وقوع چنین جنگی تقریبا غیرممکن می‌نماید.

این تحلیل‌گران همچنین می‌گویند کسی تضمین نداده است که ابعاد چنین حمله احتمالی در حد حمله «بزن در رو» باقی بماند؛ زیرا بلافاصله پس از افروخته شدن نخستین شعله‌ها، منطقه درگیر جنگی تمام عیار خواهد ‌شد که دایره آن حتی فراتر از خاورمیانه خواهد رفت.

پایگاه خبری المحیط چندی پیش نوشت: اگر جنگ آغاز شود روشن نخواهد بود حتی چند لحظه پس از آغاز درگیری چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ چون‌ ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای دارای وزنی اقتصادی، انسانی و راهبردی است که قادر است روند کشتیرانی در خلیج فارس را متوقف و تنگه هرمز را مسدود کند.

المحیط از شکست اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ‌ایران از دیگر برگ‌های برنده‌ ایران نام برد و افزود: مرکز مطالعاتی شورای روابط خارجی واشنگتن معتقد است حمله هوایی برق آسای آمریکا و اسرائیل به‌ایران شکست می‌خورد که از جمله علل آن، شکست اطلاعاتی آنان در دستیابی به اطلاعات دقیق و با ارزش از برنامه هسته‌ای و توانمندی نظامی ‌ایران است.

همچنین سیطره بلامنازع ‌ایران بر تنگه استراتژیک هرمز (شاهراه انرژی جهان) و منطقه خلیج فارس سبب شده است که مقامات اقتصادی ایالات متحده و همین‌طور اتحادیه اروپا نگرانی جدی درباره بسته شدن این تنگه در صورت بروز جنگ داشته باشند و خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی ناشی از آن فکر آنها را آشفته کند. هر چند‌ایران اعلام کرده است برای بازبودن تنگه هرمز اهمیت زیادی قائل است، اما بر‌این هم تاکید کرده است که چنانچه منافعش در‌این منطقه نادیده گرفته شود، اجازه استفاده به دیگران را هم نخواهد داد.

البته اگر اندیشه بستن تنگه هرمز را هم از سر بیرون کنیم‌، کافی است‌ایران تولید نفت خود را متوقف کند. در چنین اوضاعی اگر روزانه چند میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاهش یابد، اوپک به هیچ‌وجه توان جبران آن را نخواهد داشت و ‌این، خطر افزایش بهای نفت تا حد ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار و احتمال وقوع اغتشاش‌های اجتماعی در اروپا و آمریکا را افزایش می‌دهد.

درها برای روابط بهتر با ایران باز است

در رویدادی دیگر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: در صورت پایبند بودن ایران به تعهدات بین‌المللی، باب ایجاد روابط بهتر این کشور با جامعه بین‌الملل و ایالات متحده باز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بی‌اعتنایی به تاکید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران خواهد گفت در صورتی که این کشور نیت صلح‌آمیز خود را در برنامه هسته‌ای به اثبات برساند و به تعهدات خود در قبال جامعه بین‌الملل پایبند باشد، باب ایجاد روابط بهتر با جامعه بین الملل و ایالات متحده باز است.

بن رودس همچنین گفت: هزینه‌ای که ایران باید برای برنامه هسته‌ای خود پرداخت کند بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشت در تحریم‌ها علیه این کشور اعمال شود.

بر اساس این گزارش، باراک اوباما پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی می‌کند.