مدیران فیلمبرداری سینمای ایران در فرانسه
دوازده نفر از مدیران فیلمبرداری جامعه اصناف سینمایی برای توسعه دانش و کسب مهارت به فرانسه سفر خواهند کرد.

روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد، در اجرای ماموریت مندرج در اساسنامه خانه سینما مبنی بر توسعه دانش و افزایش مهارت اعضا و تداوم حضور بین‌المللی خانه سینما دوازده نفر از مدیران فیلمبرداری از چهارشنبه 31 شهریور ماه طی 7 روز در یک کارگاه فشرده دیجیتال و پرده آبی که با همکاری سازمان ملی سینما فرانسه در موسسه لومیر پاریس برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.
این برنامه در پی حضور یازده نفر از سینماگران در آبان ماه سال گذشته در پاریس و به منظور بازدید از کمپانی و نهادهای فیلمسازی فرانسه تنظیم شده بود، ترتیب داده شده است.
در این کارگاه فیلمبرداری افرادی چون همایون پایور، ساعد نیک زاد، حمید خضوعی‌ابیانه، بایرام فضلی، محمدرضا سکوت، محمد آلادپوش و عزیزساعتی حضور دارند و پ.بووار، د.ژانتیی، سباستین نائار، ریشار. بی پو اداره کارگاه را به عهده دارند.

اجرای ماهی. بلاگفا به تاخیر افتاد
محمد یعقوبی‌ که قرار بود نمایش ماهی. بلاگفا را از اول مهرماه در تالار چهارسو اجرا کند، از آغاز اجرای این نمایش در هفته دوم مهرماه خبر داد.
این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره تاخیر چند روزه در اجرای نمایش جدیدش گفت: با اینکه گروه ما آماده اجرای نمایش بود از ما خواسته شد نمایش‌مان را با چند روز تاخیر اجرا کنیم؛ چرا که قرار است پیش از اجرای نمایش ما کار دیگری چند اجرا در تالار چهارسو داشته باشد و جالب اینجا است که گروه اجرایی این نمایش حتی در یک تماس تلفنی این موضوع را با گروه‌ ما مطرح نکردند و به خاطر اجرای نمایش‌شان پیش از نمایش ما‌، هیچ اجازه‌ای هم نگرفتند. پیش از این قرار بود این تالار بعد از اجرای این نمایش‌، میزبان نمایش محمد یعقوبی باشد که این نمایش به خاطر اجرای نمایش دیگری، با چند روز تاخیر به صحنه خواهد رفت.

آثار نقاش ایرانی مقیم نیویورک در تهران
سودی شرفشاهی، نقاش پرآوازه ایرانی که از سال ۱۳۵۴ در نیویورک اقامت دارد جمعه آینده دوم مهر ۸۹ تازه‌ترین آثار خود را در گالری شیرین به تماشای عموم می‌گذارد. آثار شرفشاهی در نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در موزه‌ها و بی‌ینال‌های ایران، اروپا، آمریکا، ژاپن و آمریکای جنوبی به نمایش گذاشته شده و در مجموعه هنری موزه هنرهای مدرن لاهه نگهداری می‌شود. جنگ و عشق عنوان نمایشگاه شرفشاهی در گالری شیرین است که در آن ۱۳ تابلوی نقاشی که همگی تم ایرانی دارند به نمایش در می‌آید. هریک از این آثار دارای اقسام مختلف تکنیک نقاشی و دیجیتال آرت هستند. متن و پس‌زمینه همه آثار نقش فرش‌های کهن ایرانی است که شرفشاهی با خلق شخصیت‌های مذهبی، اسطوره‌ای و انسانی توانسته است روایت‌هایی از زندگی امروز را به ثبت برساند.

احتمال سالانه برگزار شدن جایزه گلشیری
فرزانه طاهری گفت: در صورتی‌که شرایط صدور مجوز و انتشار آثار داستانی بهتر شود، جایزه هوشنگ گلشیری سالانه برگزار می‌شود؛ دوسالانه برگزار شدن جایزه‌ تصمیمی مقطعی بود که بنا به شرایط پیش‌آمده به ما تحمیل شد.
مدیرعامل بنیاد گلشیری، درباره مخالفت‌هایی که با دوسالانه شدن جایزه گلشیری صورت گرفته است، به ایسنا گفت: تصمیم دوسالانه‌ شدن جایزه ادبی هوشنگ گلشیری در شرایطی گرفته شد که داوران می‌خواستند با توجه به وضعیت انتشار آثار ادبی، برای مدتی اهدای جایزه برگزار نشود و علت این نظر آنها، تعداد اندک کتاب‌های داستانی بود که در طول سال منتشر می‌شد.
او در عین حال خاطرنشان کرد: در صورتی‌که روند صدور مجوز و انتشار آثار ادبی به همین نحو باشد و شرایط بهتری را شاهد باشیم، می‌توانیم در سال آینده، علاوه بر بررسی و داوری مجموعه‌های داستان دو سال اخیر، رمان‌های منتشرشده طی یک سال را نیز در رقابت شرکت دهیم و به روند سابق یعنی سالانه برگزار شدن جایزه برگردیم.

مراسم پایانی جایزه نیما با یاد هانیبال الخاص
مراسم پایانی دومین دوره جایزه ادبی نیما هشتم مهرماه (همزمان با روز بزرگداشت مولانا) با یادبود هانیبال الخاص برگزار می‌شود.
هانیبال الخاص - هنرمند نقاش - که به تازگی از دنیا رفت، در سال 87، نقاشی خود را از پرتره نیما یوشیج برای استفاده به عنوان طرح لوگو جایزه ادبی نیما به برگزارکنندگان این جایزه‌ اهدا کرد و حامی نخستین دوره جایزه بود.
به گفته داریوش معمار، دبیر دومین دوره جایزه نیما، مراسم پایانی این جایزه‌ ساعت ۱۷ روز پنج‌شنبه،‌ هشتم مهرماه، با یادی از این هنرمند برپا خواهد شد.
او با بیان اینکه جایزه نیما به طور خصوصی برگزار می‌شود، متذکر شد: در مراسم پایانی، علاوه بر معرفی شاعران برگزیده و تقدیری این دوره از جایزه، از مدیر و دبیر سایت ادبی وازنا تقدیر می‌شود و همچنین 15 شاعری که آثارشان به مرحله پایانی راه یافته است، شعر‌خوانی خواهند داشت.
تشریح روند داوری و اظهار نظر داوران و کارشناسان جایزه نیما درباره آثار بررسی‌شده از دیگر بخش‌های مراسم پایانی خواهد بود.