ملاقات احمدی‌نژاد  با بانکی‌مون در نیویورک

عکس:president.ir

رییس‌جمهور با جلال طالبانی‌، همتای عراقی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد‌، در دومین روزحضور خود در نیویورک‌، با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق و ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرد و با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به گفت‌و‌گو نشست. به گزارش ایسنا، دبیرکل سازمان ملل در دیدار با احمدی‌نژاد تاکید کرد که ایران باید تعامل سازنده‌ای با قدرت‌های جهانی برای حل مساله هسته‌ای‌اش داشته باشد.

بان‌کی‌مون همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران به طور سازنده در مذاکرات با قدرت‌های جهانی دخیل در حل مساله هسته‌‌ای‌اش شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل در این دیدار که در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد، گفت که مذاکرات باید به توافقی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد و با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل هماهنگی داشته باشد، منجر شود.

احمدی‌نژاد که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، نیز در این دیدار درباره موضوع هسته‌‌ای کشورمان به روند انتشار بیانیه تهران اشاره کرد و گفت: بیانیه تهران بسیار روشن و منطقی بود و در حقیقت روح این بیانیه جایگزین روحیه توافق با تقابل بود، اما متاسفانه گروه ۱+۵ با صدور قطعنامه، اقدام زشتی را در مقابل حسن نیت جمهوری اسلامی ایران از خود نشان داد. امروز ما از اینکه به حیثیت شورای امنیت خدشه‌ای وارد شود، شدیدا‌ نگران هستیم و آمادگی ادامه گفت‌وگوها را براساس بیانیه تهران داریم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران از تحریم‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد، اظهار کرد: به‌طور قاطع می‌توان گفت که تحریم تاثیری در اقتصاد ایران ندارد و ملت ایران قادر است نیازهای خود را به راحتی تامین کند.

وی همچنین با اشاره به نقش سازمان ملل در مدیریت و اداره جهان، برضرورت اصلاح ساختارهای این سازمان به منظور دفاع از حقوق همه ملت‌ها و مشارکت همگانی در اداره جهان تاکید کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز جهان بیش از همیشه نیازمند مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت جهان است، اظهار کرد: برقراری صلح و امنیت پایدار بدون مشارکت فعال و اثرگذار همه ملت‌های جهان ناممکن است و سازمان ملل متحد از این ظرفیت برخوردار است که بستر حضور فعال ملت‌های جهان را فراهم کند.

او با انتقاد از برخورداری تعدادی از دولت‌ها از حق وتو، خاطرنشان کرد: معنای حق وتو محدود کردن سایر ملت‌ها در اداره و مدیریت جهانی است.

تاکید بر گسترش روابط ایران و عراق

احمدی‌نژاد در دیدار جلال طالبانی نیز با تاکید بر ضرورت وجود امنیت و ثبات در عراق، اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک دولت قانونی عراق تشکیل شود. رییس‌جمهور افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌‌ای دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: گسترش روزافزون روابط نزدیک تهران ـ بغداد به نفع دو ملت و صلح و امنیت منطقه‌ای است. جلال طالبانی‌، رییس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در تثبیت امنیت و ثبات در عراق، اظهار کرد: ایران همواره در کنار ملت عراق و به‌دنبال تثبیت امنیت و یکپارچگی این کشور بوده است.

او همچنین مناسبات دو کشور را رو به گسترش دانست و گفت: عراق به دنبال آن است که از تمام ظرفیت‌های ممکن برای ارتقای روابط دو کشور استفاده کند.

آینده جهان از نوع تعامل ایران و آمریکا شکل می‌گیرد

احمدی‌نژاد همچنین یکشنبه شب به وقت محلی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا گفت: امروز تقریبا همه در دنیا متوجه شده‌اند که دو مرام، فرهنگ، قدرت و دو کشور در دنیا اثرگذار هستند و آینده دنیا نتیجه نوع تعامل این دو کشور و قدرت است. یکی از این دو کشور آمریکا است که دارای یک جریان فکری، فرهنگی و یک منش است و چندین دهه است که آمریکایی‌ها در دنیا یکه‌تازی می‌کنند و فرهنگ و اندیشه آمریکایی چندین دهه است که در عرصه جهانی مطرح است. در دنیای سرمایه‌داری آمریکا بلامنازع است و تمام دنیای سرمایه‌داری متجلی در این کشور است. تمام اندیشه‌های غربی امروز خود را در آمریکا نشان می‌دهند.

رییس‌جمهور ادامه داد: در نقطه مقابل این فرهنگ، ایران قرار دارد و صاحب‌نظران و صاحبان اندیشه همه باور و اذعان می‌کنند که در دنیا دو جریان است و آینده جهان از قبل تعامل این دو جریان شکل می‌گیرد. این دو جریان آمریکا و ایران هستند. ایران یک فرهنگ، منش، رفتار، یک تاریخ و یک تمدن است و جایگاه آن در ذهن ملت‌ها و صاحبان فکر و اندیشه رفیع است. وی با اشاره به تبلیغات نادرست غربی‌ها در ارتباط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: آنها خودشان می‌دانند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم و این سلاح‌ها را در اختیار نداریم. ما احتیاجی به بمب اتم نداریم. بمب اتم ما ایرانیان هستند که هر کجا می‌روند دنیا را تحت تاثیر فرهنگ خود قرار می‌دهند. بمب اتم ایران عشق و پاکی است و هر جا می‌رود سدها و مقاومت‌ها را می‌شکند و هر بمب اتمی را خنثی می‌کند. آنها ناراحت هستند. رییس‌جمهور ادامه داد: ملت ایران مغول‌ها و تاتارها را در خود هضم کرده است و حتما فرهنگ ملت ایران آمریکایی‌ها را نیز در خود هضم می‌کند. احمدی‌نژاد گفت: هر سال که مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود کسانی که پیگیر هستند آماده شنیدن دو سخنرانی هستند. یکی سخنرانی نماینده آمریکا و دیگری نماینده ایران.

ابایی از حضور در جلسه ‌۱+۵ نداریم

احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در پاسخ به اینکه وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده که وزیران خارجه گروه ‌١+۵ در مورد مساله هسته‌ای آماده دیدار با مقامات عالی ایران هستند، آیا ایران آمادگی گفت‌وگو در این زمینه را دارد، گفت: ملت ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است و هرگاه جلسه‌ای هماهنگ شد ایران از حضور در این جلسه ابایی ندارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بیانیه تهران در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای منتشر شد، اظهار کرد: رییس‌جمهور آمریکا از رییس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه درخواست کرده بود که با ایران وارد مذاکره شوند و درباره موضوع تبادل سوخت هسته‌ای راه‌حلی پیدا کنند که در این زمینه بیانیه مناسبی مبتنی بر قانون و اساسنامه آژانس بین‌المللی اتمی تنظیم شد. روح این بیانیه جابه‌جایی تبادل با تقابل بود و بیانیه تهران که گام مهمی در متن گفت‌وگوها بود، با پاسخ بی‌ادبانه یعنی صدور قطعنامه مواجه گردید.

احمدی‌نژاد افزود: ملت ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده و از تعامل و همکاری استقبال می‌کند، اما باید گفت‌وگوها مبتنی بر عدالت و احترام باشد در غیر این صورت هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد گردید.